Tijdens het motorrijden voel je je onoverwinnelijk, daar kunnen wij over meepraten! Maar is motorrijden gevaarlijk? Dat je kwetsbaarder bent op de motor dan in de auto is een feit, maar bepaalde gevaarlijke situaties kunnen we proberen te voorkomen door goed voorbereidt op pad te gaan en bewust te zijn van waar je op moet letten. In dit blog lopen we langs de feiten en oorzaken van de gevaren van motorrijden, en vervolgens bespreken we hoe we tot een zekere hoogte deze gevaren kunnen voorkomen.
De harde feiten
Onderzoek
Het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) heeft onderzoek gedaan naar motorrijders in het verkeer en de risico’s van het motorrijden. Daar kwamen de volgende opvallende statistieken naar voren:
“De motorrijders in Nederland rijden gemiddeld 1.200 tot 3.400 km per jaar, waardoor de meesten niet echt routine opbouwen. Het risico om in het verkeer te overlijden (per afgelegde afstand) was voor motorrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot als voor automobilisten. Van de overleden motorrijders in 2015 was bijna 30% tussen 40 en 49 jaar en 98% was man. Van alle ernstige en dodelijke motorongevallen in Nederland is 40% een enkelvoudig ongeval (een ongeval waarbij geen ander verkeersdeelnemer betrokken is). Bij de overige ernstige motorongevallen zijn vooral automobilisten de tegenpartij.
De staat van de motor en van de weg speelt slechts in een klein deel van de motorongevallen een aanwijsbare rol. Buitenlandse studies suggereren dat snelheid een belangrijker ongevalsfactor is bij motorongevallen dan bij auto-ongevallen. Ook de zichtbaarheid en opvallendheid van motorrijders speelt een rol in motorongevallen. Fluorescerende kleding en verlichting kan de zichtbaarheid van motorrijders verbeteren, maar het is vooral het contrast met de omgeving dat de veiligheid van motorrijders vergroot. Ook bij de afloop van motorongevallen speelt kleding een rol. In geval van een motorongeval beschermt de motorhelm en deugdelijke motorkleding de motorrijder tegen verwondingen. In Nederland dragen bijna alle motorrijders een helm en motorkleding.”
De voornaamste oorzaken uit onderzoek
- Rijden met hogere snelheden dan is toegestaan. Vooral met een sportieve tweewieler is het meer dan logisch dat je een drang hebt naar het open gooien op bepaalde wegen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en hoeft absoluut niet jouw schuld te zijn. Je hebt bij deze hoge snelheden een langere remweg – minder tijd om informatie te verwerken – en de impact is veel groter.
- Lasnaden in het wegdek. Je zou denken dat je daar in Nederland niet al te veel over na hoeft te denken, maar er zijn uitzonderingen! Temperatuurschommelingen zijn de boosdoeners van gaten, scheuren en opengevallen naden in het asfalt door vorstschade. Vooral als de winter voorbij is en de motoren komen massaal weer de weg op en de vorstschade is nog niet gerepareerd.
- Motoren met mankementen. Dat spreek natuurlijk voor zich. Het feit dat je niet verplicht bent om je motorfiets APK te laten keuren kan hier een rol in spelen. Als je zelf niet handig bent kan je jouw bike het beste, op basis van hoeveel kilometers je per jaar aflegt, eens in de zoveel tijd laten nakijken.
- Wat ook veel voorkomt is beginnende rijders die gevaarlijk rijden. Je kent het wel… Net je rijbewijs, kriebels in je buik voordat je weer op de motor mag stappen en keer op keer grenzen verleggen. Het komt regelmatig voor dat beginnende rijders controle verliezen over de motor door weinig rijervaring.
- De motorrijder is niet zichtbaar. In een groot aantal van de motorongevallen heeft de automobilist de motorrijder niet gezien.
Hoe voorkomen we de meeste gevaren?
De juiste motorkleding
Zo vanzelfsprekend als het klinkt is het ook. Er zijn een aantal elementen waar je op moet letten bij de aanschaf van beschermende motorkleding. Het CE-keurmerk is daar één van. Mocht je in een motorjas, motorbroek, motorlaars of motorhandschoen een CE-label vinden, dan weet je dat dit product volgens een vaste procedure is gekeurd. Je kan kiezen uit textiele motorkleding en leren motorkleding. Beide materialen hebben hun eigen sterke punten. Leer biedt een hoger niveau van slijtvastheid, en is om deze reden breed geadopteerd in de motorsport. Textiele motorkleding heeft een breder assortiment kleding en richt zich meer op de casual- en tourrijders en is beter bestand tegen herst- en winteromstandigheden. Ook is het belangrijk om je motorkleding te onderhouden om de kwaliteit te waarborgen.
Pro-safety-tip: de revolutionaire Dainese Smart Jacket is een universeel airbagvest met 7 sensors die maarliefst 1000 keer per seconde z’n omgeving geanalyseerd en een crash al vroegtijdig in de kiem smoort. Mocht het fout gaan ontplooit de airbag geheel automatisch in een fractie van een seconde.
Motorhelm
Motorhelmen komen in veel vormen, maten, kleuren en merken. Én zijn met goede reden hartstikke verplicht. Een budget motorhelm biedt niet dezelfde veiligheid als bijvoorbeeld een hoogwaardige Shoei helm. De juiste pasvorm, aerodynamica en het gewicht spelen ook allemaal mee in het draagcomfort, en daarmee ook veiligere ritjes. Wees daarom niet te zuinig met het uitkiezen van een helm, het is ’t allemaal waard. Good to know: de gemiddelde leeftijd van een polycarbonaat helm is 3-5 jaar en glasvezel 7-8 jaar. Dan is ‘ie gek genoeg ‘over datum’. En helm die een klapper heeft gemaakt kan je afschrijven!
Lights on please!
Veel motoren hebben de lichtfunctie standaard aanstaan, dat scheelt want rijden met je licht aan zorgt er simpelweg voor dat je sneller opvalt voor andere verkeersdeelnemers. Nu we het toch hebben over zichtbaarheid.. het, oh zo sexy, en welbekende gele hesje zorgt er ook voor dat je aanzienlijk meer opvalt! Net zoals reflectiedetails op motorkleding.
Snelheidslimiet
De zichtbaarheid op de weg voor andere weggebruikers kan je vergroten door de dode hoek van automobilisten te vermijden door lekker door te rijden en zoveel mogelijk links aan te houden. Ga je veel te hard, dan ben je niet goed zichtbaar en komen andere weggebruikers voor een verrassing te staan. Zoek een mooie tussenweg. Zo goed als iedere motormuis houdt van hard rijden.. maar pick your battles!
Controleer je motor regelmatig
Zoals ik eerder aangaf hoef je jouw motor niet APK te keuren. Gelukkig er zijn een aantal dingen die je gewoon zelf kunt doen!
- Controleer de bandenspanning
- Check regelmatig je oliepijl
- Vul je koelvloeistof bij
- Check je kettingspanning
Heb je een tijdje niet gereden? Hier wat tips om je motor lente-ready, of winter-ready te maken.
Bonusmateriaal
Holy *&%$ momentjes
- Bochten die scherper zijn dan verwacht
- Een voorwerp op de weg
- Door file heen rijden en een auto komt plots van links naar rechts of andersom
- Automobilist die jou over het hoofd heeft gezien
- Windvangen als een smack in the face na het passeren van een vrachtwagen
- Grind in de bocht
- Overstekend wild
- Olie op het wegdek
- Putdeksels die boven de rijbaan uitsteken
- Wildroosters
- Tram- en treinrails
Davey de Lange
Davey is onze sociale boy. Avontuurlijk en vol energie waarbij zijn motorkilometers vooral in Azië zijn opgedaan. Als dat maar goed gaat, want tegenwoordig maakt hij ook de Nederlandse wegen onveilig op zijn Kawasaki Z750.