Het is een terugkerend iets wanneer je in het bezit bent van een motor met kettingoverbrenging: het smeren van de motorketting. Niet het leukste aspect van je hobby, maar je kan het maar beter niet te lang uitstellen.

Hoe smeer ik mijn motorketting?

Het beste smeer je de motorketting net nadat je op de motor hebt gereden. Zet hem niet aan de kant, maar op de middenbok of een paddockstand. Pak je kettingspray en draai langzaam aan het achterwiel terwijl je de binnenkant van de ketting insprayed. Wanneer je één keer volledig rond bent geweest ben je klaar.

Nadat je de ketting hebt ingesmeerd is het van belang dat je niet meteen gaat rijden. Om te voorkomen dat je motor onder de smeer zit, maar ook om het kettingvet in te laten trekken. Gemiddeld genomen is het kettingvet na een half uurtje gehecht aan de ketting en kan je weer op pad.

Hoe vaak moet je de motorketting smeren?

Er is geen exacte formule voor en het hangt natuurlijk af van de omstandigheden waarin je rijdt. Wij raden je aan om elke 500 km de ketting te voorzien van een verse laag smeermiddel. Rijd je regelmatig in de regen dan zal je de spuitbus er eerder bij moeten pakken.

Verschillende soorten kettingspray

De keuze in smeermiddelen voor de motorketting is reuze. Maar hoe weet je nu welke geschikt is voor jouw motor? Van Motul en Muc-off hebben we een product range die voor verschillende type motoren geschikt zijn. In grote lijnen zijn er drie soorten kettingsmeermiddelen:

Deze drie soorten doen in de basis allemaal hetzelfde, namelijk: je ketting vet houden. Het verschil zit hem vooral in het gebruik en het type motor waar je het voor nodig hebt. De meeste motorrijders zullen de gebruikelijke straat kettingspray in hun kast hebben staan. Motorrijders die zich ook geregeld op het circuit of onverharde wegen bevinden kiezen weer voor een ander soort kettingvet. Kettingspray voor circuit gebruik heeft bijvoorbeeld een lage rolweerstand waardoor je minder frictie hebt maar wel vaker moet sprayen. Kettingvet voor offroad gebruik zorgt voor een seal laag om de ketting heen waardoor zand en modder minder snel aan de kettingen kan hechten. Dit zorgt echter wel voor meer weerstand en kan dit vet minder goed tegen hogere snelheden.soorten kettingspray

Hoe maak ik mijn motorketting het beste schoon

Een vieze ketting is een onvermijdelijk euvel. Naast het feit dat het er niet zo fraai uit ziet, zorgt het vuil er voor je dat ketting sneller slijt. Een goede reden dus om eens in zoveel tijd je ketting goed te schobben. In mijn carrière als motorrijder heb ik al veel verschillende manieren voorbij zien komen hoe je een motorketting kan schoonmaken. Hierbij kan je denken aan attributen als een oude doek en wd40 tot een tandenborstel en petroleum.

De beste manier die ik tot nu toe ben tegen gekomen:

Wat heb je nodig?

  1. Zet je motor op de middenbok of paddockstand (als je deze niet hebt zal je helaas je motor steeds een stukje moeten verzetten om bij het volgende deel van je ketting te kunnen)
  2. Draai het wiel en spray al draaiende je ketting in met chain cleaner
  3. Zet de chain brush in het midden van je ketting aan de onderkant
  4. Draai het wiel zodat je ketting wordt geborsteld door de chain brush (ik doe dit meestal met twee personen, zodat één iemand kan draaien en de ander de borstel kan vast houden)
  5. Doe hetzelfde alleen dan aan de andere kant van de ketting
  6. Herhaal dit proces tot de ketting zo schoon mogelijk
  7. Haal een doek langs de ketting om deze droog te maken
  8. Spray de ketting weer in met kettingvetHoe maak ik mijn motorketting schoon

Wat doet kettingvet eigenlijk?

Kettingvet is bedoeld, hoe kan het ook anders om je ketting te smeren. Dit smeermiddel hecht zich aan de ketting en zorgt ervoor dat het deel tussen de ketting en de tandwielen soepel loopt. Daarnaast zorgt kettingvet ervoor dat de schakels van de ketting en de rubberen ringen die er tussen zitten gesmeerd blijven. Wanneer je ketting helemaal uitgedroogd is, zal deze veel sneller slijten en roesten. Voorheen kocht je kettingvet in een blik en kon je met een kwast je ketting ermee invetten. Tegenwoordig komt het gelukkig uit een bus en spray je daardoor heel makkelijk op je ketting.

Wat is het verschil tussen O-ring en X-ring ketting?

De meeste motorkettingen die je aantreft op de markt hebben een X-ring afsluiting. Het verschil tussen een O-ring en X-ring is goed te zien op de foto met een doorsnede van een ketting. De linker heeft een X-ring afdichting en de rechter een O-ring afdichting.kettingsmeren o-ringen x-ringen

Deze rubberen ringen zijn er voor de smering van je ketting en om vuil en vocht buiten de schakels te houden. X-ringen zorgen voor een betere afdichting waardoor vuiligheid minder tussen de schakels kan komen dan bij O-ringen. Kettingspray is ontworpen voor zowel X-ring kettingen als O-ring kettingen zodat je voor beide type kettingen dezelfde spray kan gebruiken.

Paul Buisman

Paul Buisman


Paul Buisman is technisch specialist bij MotorKledingCenter en houd zich bezig met de marketing en verkoop binnen het bedrijf. Met een eigen motor vanaf zijn 12e en zijn verre en gewaagde motorreizen is hij toch wel de meeste avontuurlijke van het bedrijf. Paul rijdt het hele jaar door en heeft een KTM Adventure 950 en een Honda CBR 900 RR Fireblade in zijn bezit. Met deze ruime ervaring weet hij als geen ander wat de motorrijder wil en hoe deze denkt.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.