e beste motorhelm die je kan kopen is de motorhelm die jou het beste past. De pasvorm van een motorhelm is zelfs zo leidend, dat het alle andere opties en functionaliteiten naar de achtergrond plaatst. Om deze reden is het onmogelijk om direct een antwoord te geven op deze vraag.

Wat is de beste en veiligste motorhelm

Om te achterhalen of een motorhelm goed bij jou past, kan je het beste een grote motorwinkel bezoeken. Met een groot aanbod kan je veel verschillende motorhelmen opzetten voor voldoende vergelijkingsmateriaal.  Iedereen heeft een unieke hoofdvorm die over het algemeen verdeeld zijn onder 3 ‘hoofd pasvormen’; neutraal, ovaal en rond. Om een goed beeld te krijgen over de verschillende pasvormen is het zaak dat je een 10-tal, of liever zelfs meer, motorhelmen past. Op deze manier kan je zelf goed onderscheid maken tussen de verschillende vormen van motorhelmen. Veel mensen hebben voor het aanschaffen van een motorhelm al onderzoek gedaan en onbewust al een keuze gemaakt. Je zal zien dat als je goed gaat passen, je vaak met een andere helm thuis komt.pasvormen-motorhelmen-ovaal-rond

Hoe moet een motorhelm zitten?

Een motorhelm hoort over je gehele hoofd geleidelijk aan te sluiten en mag best een beetje strak zitten maar niet knellen. Daarmee bedoelen we dat je op je voor- en achterhoofd niet overdreven meer druk mag voelen dan aan de zij- en bovenkant.

Om te bepalen of een motorhelm strak genoeg op je hoofd zit kan je met beide handen de helm vasthouden en proberen om je hoofd van links naar rechts en van onder naar boven in de helm te draaien. Naast het vervormen van de voering moet het niet mogelijk zijn dat je je hoofd kan draaien in een helm. Let er dus op de je helm niet kan verschuiven op je hoofd. Als je twijfelt of een helm te strak voor je is, kan je tegen de achterkant van de helm duwen en met een vinger proberen tussen de voering en je voorhoofd te komen. Als hier geen ruimte vrij komt betekend het dat de diameter van de helm te krap voor je is. Daarnaast kan het makkelijk zijn dat de helm niet jou pasvorm heeft.

Cruciaal om te weten is dat de voering van een helm zich gaat vormen naar je hoofd. Dit betekend dat hij op sommige plaatsen tot wel een halve maat groter kan worden. Ga na het passen ook eens op een motorfiets zitten uit hetzelfde segment wat jij rijdt of wilt gaan rijden. Neem een rijpositie aan om te bepalen of je voldoende zicht hebt.

Waar kan je het beste je motorhelm kopen

Na bovenstaande in je te hebben opgenomen is het belangrijk om te bekijken bij welke winkel je de motorhelm aan gaat schaffen. Is dit een gerenommeerde A-merken dealer? Gaan zij met zorg om met de helmen? Zijn ze uitgebreid met het aanbod merken/types en krijg je professionele hulp van een medewerker? Een helmenspecialist wil niet zomaar een helm verkopen maar kijkt naar wat voor jou de beste motorhelm is. één met de beste pasvorm, die past bij jouw type motorfiets en met specificaties die afgestemd zijn op jouw gebruik. Koop nooit een 2e hands helm via een marktplaats of iets dergelijks. Het is belangrijk dat je weet dat jouw motorhelm nieuw is en enkel en alleen door jou wordt ingedragen.

Wanneer weet je dat een motorhelm veilig is

Keuringen bestaan om een definitie te geven van veiligheid. Dit gebeurt om zeker te weten dat een helm getest is en dat hij in geval van nood zal doen waarvoor hij is gemaakt: je zo goed mogelijk beschermen. Om verkocht te worden als motorhelm, zal een helm dus moeten voldoen aan een aantal veiligheidseisen. Er zijn verschillende vormen van deze keuring. In Amerika bijvoorbeeld, hebben we te maken met de DOT en/of Snell keuring. In Europa zullen de helmen moeten worden getest onder de ECE 22.05 norm. Alle motorhelmen die in Europa worden verkocht moeten voorzien zijn van een keuringslabel met daarin een aantal gegevens die bewijzen dat de motorhelm veilig is.

Motorhelmen met een ECE keurmerk

Het ECE 22.05 is opgesteld door de Europese Unie en is een label wat niet zomaar wordt uitgedeeld. Voorafgaand aan de eisen die worden gesteld voor dit label is een zeer uitgebreide studie geweest waarmee een zeer veilige minimale standaard is bepaald. Omdat de EU gek is op keuringen en het stellen van regels wordt er ook veel controle uitgevoerd op deze keuring. Er wordt een aanzienlijk aandeel van een productie getest en ook bij nieuwe producties van dezelfde helm zal er weer getst worden op deze norm. De testen die worden gedaan om het ECE 22.05 label te verkrijgen zijn zwaar en simuleren realistische ongevallen met de daarbij horende krachten.

Op een gegeven moment zochten de duurdere helmen fabrikanten een middel om hun helmen boven de andere goedkopere helmen uit te laten steken qua veiligheid. Hierop werd in Amerika het Snell test center geopend. Natuurlijk deels met de commerciele belangen van deze duurdere merken in het achterhoofd. Deze keuring zou niet 1, maar 2 crash momenten nabootsen op dezelfde motorhelm. De eerste klap harder dan de ECE 22.05 norm gevolgd door een wat zachtere impact. Er werd gezegd dat deze keuring veiliger was maar aan de andere kant werden motorhelmen die ook voor de Snell keuring wilden slagen zwaarder, en laat gewicht nou indirect ook te maken hebben met de veiligheid.

Hoe lichter de helm, hoe beter. Toch? Op een gegeven moment zagen we zelfs dat een niet nader te noemen helmen merk, hetzelfde type in Amerika en Europa verkocht maar dat de Amerikaanse versie een stuk zwaarder was zodat de Snell test kon worden gehaald. Uiteindelijk kregen beide versies de Snell keuring en sticker… Omdat er veel kritiek is over deze keuring laten we hem even voor wat het is. ECE 22.05 is wat dat betreft de standaard.

Motorhelmen gekeurd door Sharp

In Engeland is later de onafhankelijke instantie Sharp geopend. Sharp kocht reeds geproduceerde helmen bij een dealer en onderworp ze dan aan een serie van testen. Als je op hun website kijkt zie je erg veel verrassende testresultaten die soms zelfs in twijfel zouden kunnen worden getrokken. Vanzelfsprekend gebruiken merken die goed worden getest de Sharp gegevens in hun marketing uitingen en de minder geteste merken niet. Laat dit dus niet leidend zijn in de keuze voor je helm maar je kan het natuurlijk altijd mee laten wegen.beste-motorhelm-test

Is een zonnevizier in een motorhelm veilig

Zowel motorrijders als automobilisten weten wat er gebeurd als er ineens een laagstaande zon is in combinatie met een nat wegdek. Precies, je ziet bijna niks meer. In de auto is dat zo opgelost door je zonneklep naar beneden te doen of een zonnebril op te zetten. Op de motor is dat ingewikkelder. Waar er enkele jaren geleden alleen nog de keuze was tussen een helder of donker vizier zijn motorhelmen tegenwoordig vaak uitgerust met een ingebouwde zonnevizier van polycarbonaat. Deze kras bestendige zonnebril kan binnen no-time tevoorschijn worden getoverd door het mechanisme te gebruiken dat op de helm zit. Super makkelijk! Zeker voor brildragers erg fijn omdat ze dan niet de hele tijd hoeven te stoppen om van bril te wisselen.

Toch zijn er nog tegenstanders van een zonnevizier die geïntegreerd is in een motorhelm. Men denkt dat de helm minder veilig is of dat het zicht slechter wordt als je door 2 lagen plastic kijkt. Bij de goedkope motorhelmen kan dit het geval zijn. Bij een a-merk motorhelmen, met een ECE 22.05 keuring hoef je je hier geen zorgen over te maken. Op de echte supersport helmen zit meestal geen zonnevizier voor gewichtsbesparing. Het is hier gebruikelijk dat er een donker of ander vizier op de helm wordt geplaatst afhankelijk van de omstandigheden. Losse vizieren zijn te krijgen in een grote diversiteit en kleuren en tinten en geven de motorhelm een stoer uiterlijk.

zonnevizier-motorhelm

Lees hier wat aerodynamica en gewicht met een motorhelm doet.
Lees hier wat het verschil tussen een integraal, systeem en jet motorhelm is.
Lees hier waar een motorhelm van gemaakt is.

Plaats een reactie:

Geef een reactie