In aanloop van je motorvakantie lijkt jouw trouwe tweewieler al snel in een pakezel te transformeren. Dat het ook anders kan met degelijke bagageoplossingen om toch alles mee te kunnen nemen leg ik je in deze blog uit. Of je nu op het punt staat om op reis te gaan op je supersport, tour, nakedbike of chopper. Er is altijd een oplossing.

Legbags
Rugtassen
Tanktassen
Zadeltassen
Rollbags

Inhoud tussen de 1 en 4 liter.

De leg bag of fanny pack is door velen bestempeld als het nektasje onder de motorrijders. Ondanks dit imago hebben deze kleine spullenhouders de harten van menig motorrijder weten te stelen en echt raar is dit niet. Het is een comfortabele en praktische manier om de essentials mee te nemen zonder dat deze in je borstkas of zij steken omdat de zakken van je motorjas of -broek toch net iets te klein zijn. De leg bag komt vooral goed van pas wanneer je leren motorkleding draagt. Leer moet strak zitten, maar daarbij lever je wel in op de opslagmogelijkheden. Heb je je portemonnee nodig bij het tanken of bij een tolpoort dan is snelle toegang een verademing.

Inhoud tussen de 8 en 50 liter.

Waarom een rugtas handig is hoef ik je niet uit te leggen, maar wat maakt een motorrugzak nu anders dan de variant zonder het woord “motor” ervoor? Soms houdt het op bij een net iets sportievere looks maar hier is vaak de prijs ook naar. De aanbevolen serieuzere varianten van bijvoorbeeld Dainese, Alpinestars of Kriega voorzien de drager van extra comfort door een meer ergonimische gewichtsverdeling en aerodynamica. Dit laatste gaat zowel luchtweerstand als irritant geflapper rond je helm te lijf. Vaak is een goede motorrugzak voorzien van een sluiting (in sommige gevallen zelfs 2) aan de voorzijde voor zowel het verdelen van gewicht als veiligheid. Als je op de motor zit tijdens een Nederlandse moessonregen wordt je nat. Je rugzak ook. Een goede tas is dan ook waterdicht (als in “regendicht”, niet “scubadivedicht”) of heeft een bijgeleverde losse regenhoes.

Tanktassen; easy-acces motorbagage

Inhoud tussen de 2 en 25 liter

Merken als Kriega en SW-Motech leggen de lat toch iets hoger en hebben universele bagagesystemen weten te creëren. Ben jij nu een ras-perfectionist en dient alles bij elkaar te passen, dan kan je bij deze jongens goed terecht. De tanktas kent meerdere bevestigingsmogelijkheden afhankelijk van de motorfiets. Heb je een stalen tank dan ben je zo klaar omdat je gebruik kan maken van de magneten. En bij een kunststof tank zijn er speciale klittenband stroken of tankringen waar je de tas mee bevestigt.

Inhoud tussen de 5 en 30 liter.

Voor degene zonder getrainde schouders kan een lange periode met een zwaarbeladen 30L tas op je rug gaan irriteren. En een rugtas neemt ook extra hitte met zich mee. De zadeltas is daarom, voor bijvoorbeeld je tropische motoravontuur, een aantrekkelijke oplossing. Kan je de zonnebrandcrème alsnog niet kwijt of ben je voorlopig niet van plan terug te komen? Overweeg dan beiden motorbagage opties (bij voorkeur van topmerken Dainese en Kriega). De zadeltas bevestig je op de buddyseat van je tweewieler. Verwijder deze en plaats de meegeleverde klittenbandstroken onder het zadel.

Roltassen; oprolbaar en grootste literinhoud mogelijkheden

Inhoud tussen de 30 en 100 liter.

Reis je normaal gesproken met een koffer op wieltjes met een spanwijdte van een zeearend en staat er een motorreis op de planning? Dan kan ik begrijpen dat je ruimte tekort komt. Een motorroltas met een inhoud van 90 liter is speciaal ontworpen om het maximale te halen uit de motorbagage opties die wij bieden. Ze komen ook in kleinere varianten en zijn super easy te bevestigen op de buddyseat door middel van spanbanden. Het grote voordeel van een roltas is dat je in grote volumes je equipment kan vervoeren en hem op maat kunt maken wanneer die minder gevuld is. Dat allemaal zonder gewapper tijdens het rijden.

Zo neem je bagage mee op een sportmotor

De mogelijkheden voor motornavigatie

https://blog.motorkledingcenter.nl/motorvakantie-checklist/