fbpx

De terugkeer van het gehele retrogenre binnen de motorwereld zal je niet onopgemerkt zijn gebleven. Zowel motor als kledingfabrikanten hebben deze subcategorie de afgelopen jaren wat extra liefde gegeven en ook de motorhelm heeft tegenwoordig een aardige hoeveelheid “neoclassic” keuzemateriaal. Waaronder de twee contenders uit deze blog. De Bell Eliminator en de Shoei Glamster zijn twee zeer gewaagde concurrenten op het gebied van zowel uiterlijk, functionaliteiten als prijsklasse. Gaat jouw voorkeur uit naar een dergelijk ontwerp dan zijn deze twee retrohelmen hoogstwaarschijnlijk de revue al gepasseerd. Maar welke nu te kiezen? Je leest het in deze blog.

Shoei Glamster
Bell Eliminator
Conclusie

De origine van dit klassieke ontwerp ligt in de autoracerij uit de jaren 70 en heeft zijn weg gevonden in de hedendaagse ontwerpen van grote helmfabrikanten als Bell en Shoei. Fabrikanten spitsen zich met dit kaliber helmen toe tot de naked bike rijders, cafe racers en andere stijlbewuste neoclassic fans. Maar is een helm ontworpen voor autocoureurs wel zo’n goede match op de motor? Dat was ook mijn eerste vraag. Het antwoord: absoluut. Alhoewel het af te raden is met 300 over het asfalt te zoeven. Dat het geen circuitmonsters zijn is zeker geen geheim.

De Glamster is het nieuwste paradepaardje van Shoei en is onderdeel van de geprezen neoclassic lijn waarmee ze keihard de strijd aan gaan met de retrohelmen van Bell. De Glamster is de meest compacte helm in het assortiment van Shoei en doet ook zeker een gooi naar de titel meest compacte fullface helm, punt. De glasvezelschaal maakt de Glamster met +- 1200 gram ook zeer licht en met de optionele personal fitting van Shoei is comfort beloofd.

Ventilatie is goed aanwezig aan weerszijden van de kin en ook op het voorhoofd is een afsluitbare ventilatiepoort te vinden. Deze combinatie voorziet de in de helm gevormde luchtkanalen van frisse toevoer zodat jij het hoofd koel kunt houden (excuses voor deze flauwe grap). Volledige afsluiting van de ventilatie is niet mogelijk en maakt het ook een redelijk vochtige helm wanneer er door stortbuien geploegd dient te worden, hiervoor is een geheel ander kaliber motorhelm . Geluidsisolatie voor een helm van deze grootte en zonder volledig afsluitbare ventilatie is bijzonder goed te noemen. Toch is een goed paar oordopjes aan te raden. Dit doen we overigens bij iedere helm, hoe stil deze ook is.

Het vizier is naar oud recept voorzien van moderne technieken. Er is helaas geen sprake van een quick release sluiting maar er dient gebruik te worden gemaakt van een oude vertrouwde kruiskop. Handig is anders maar het is wel een groot onderdeel van de klassieke look. Op een pinlock is niet bespaard en deze wordt met de helm meegeleverd. In ons vochtige Nederlandse klimaat is dit laatste zeker niet overbodig.

De 7 kleurstellingen zijn allen subtiel van stuk zoals een goede klassieker betaamd en spreken wellicht een iets verfijndere doelgroep aan dan de Eliminator.

Voortbordurend op de enige echte Bell racehelmen uit de jaren 70 heeft het merk besloten een ode te brengen aan dit bekende ontwerp. Alleen ditmaal voor op de motorfiets. Net als de Glamster is de Eliminator uitgevoerd in drie schaalmaten om de welbekende “lolly look” enigszins te voorkomen. En ook de Eliminator mag zeker een zeer compacte en lichte helm genoemd worden. Hoe licht hangt van de uitvoering van deze Retrohelm af. Zo is de instapversie gevormd uit glasvezel, maar is er ook de optie om net iets meer knaken stuk te gooien op de nog lichtere en nog stoerdere carbon variant. De pasvorm is net als de Glamster geclassificeerd als ovaal-rond maar neigt net iets meer naar rond. Passen is hierbij de key.

Het rondpompen van frisse lucht is geen probleem voor de Eliminator. De ventilatie aan beide zijden van de kin en neus volstaan om een goede teug O2 door te laten en zorgt er samen met de anticondenslaag voor dat een beslagen vizier niet voor zal komen. En dan de iconische ventilatie bovenop de helm. Functioneel ter ventilatie zijn ze zeker, maar er is een keerzijde. Mocht een regenbui je niet afschrikken dan is de kans op lekkage bijzonder groot. De Eliminator is dan ook meer gericht op de stijlbewuste mooiweerrijder.

Het vizier heeft net als de Glamster een plat, niet gevormd ontwerp welke is voorzien van een anticondenslaag equivalent aan een pinlock. Ook voor het verwijderen of wisselen van dit vizier is gereedschap nodig, ditmaal een inbus. In de donkerte even snel je getinte vizier wisselen voor de heldere is toch iets tijdrovender dan bij de meeste moderne helmen maar wie mooi wil zijn…

De 9 glasvezel kleurstellingen en 2 carbon kleurstellingen bieden genoeg variatie voor ieder en hebben over het algemeen een iets agressievere toon dan de Glamster.

De twee retrohelmen tonen bijzonder veel gelijkenissen maar zeker een aantal verschillen. Duidelijke verschillen zou ik ze zeker niet noemen maar misschien zijn ze groot genoeg om jouw keuze op te baseren.

Laten we van start gaan met de helmschaal. In het kort komt het er op neer dat de Shoei iets compacter is en dan de Eliminator. Qua gewicht verschilt dit dan weer minder en ontlopen ze elkaar nog geen 50 gram. Let wel dat alleen de Bell Eliminator ook te verkrijgen is in een volledig carbon uitvoering. Ook de ventilatie is aan elkaar gewaagd en ontlopen ze elkaar niet veel. Het grootste verschil hierin is dat je er met de Eliminator, in geval van een fikse regenbui, minder droog vanaf komt.

Uiterlijk vertoon is hoogstwaarschijnlijk één van de meest belangrijke factoren bij het overwegen van één van deze twee retrohelmen. De vraag is of jouw smaak uitgaat naar de meer klassieke Glamster of de door de Dragstrip geïnspireerde Eliminator.

Welke van deze twee retrohelmen jou het best zit is enkel op één manier uit te vinden en dat is uiteraard passen. Hier heeft de Shoei hoogstwaarschijnlijk een iets grotere kans van slagen door middel van Shoei personal fitting. 

Carbon motorhelm middenklassers

De voor jou perfecte motorhelm

Startersoutfit voor het motorrijlessen

 

Bram van der Zaan


Bram van der Zaan is marketing stagiair bij MotorKledingCenter en is het meest gelukkig op twee wielen. Naast fietsen is hij ook wel te porren voor een ritje op zijn zwarte (wellicht iets te luidruchtige) street triple waarmee hij enorm netjes rijdt.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.