waar-is-een-helm-van-gemaakt-productie

Laten we van de buitenkant naar de binnenkant werken. De schaal van een motorhelm is gemaakt van een sterk maar flexibel  materiaal zoals verschillende vormen plastic of een diversiteit aan fiber materialen. Plastic helmschalen worden gegoten in een mal en harden volledig uit. Vezel schalen worden met de hand gemaakt en bestreken met een hars om een ijzersterke buitenschaal te creëren die over het algemeen lichter en sterker is dan een plastic schaal. één van de taken van een buitenschaal is om te fungeren als een chassis die alle onderdelen bij elkaar houdt. De energie bij impact wordt verspreid over een groter oppervlakte door energie af te ketsen en soms zelfs te vervormen om energie te absorberen.

demping-motorhelm

Over de schokabsorberende binnenschaal van motorhelmen ontstaat nogal eens verwarring. Niet de buitenschaal maar juist de binnenschaal is puur en alleen gemaakt om energie te kunnen absorberen. De binnenschaal van een helm is veelal gemaakt van polystyreen of een vergelijkbaar EPS materiaal.

Bij een crash wordt het hoofd in de helm geduwd. Het is de taak van de binnenschaal om voor vertraging te zorgen en om zoveel mogelijk energie te dempen en te verspreiden. Vaak zie je dat bij de duurdere motorhelmen meerdere verschillende diktes EPS worden gebruikt. Hierdoor ontstaat een optimale verdeling tussen stevigheid en een schokabsorberen vermogen.

Waar is een helmvizier van gemaakt

Het vizier is gemaakt om je naast een helder beeld zonder vertekening te geven, te beschermen tegen allerlei fragmenten die in je ogen kunnen vliegen tijdens het motorrijden. Bedenk maar eens dat een steentje of dikke bromvlieg met 120km per uur op je af komt. Doordat vizieren van kunststof zijn gemaakt kunnen ze behoorlijk wat klappen weerstaan. Vaak zijn ze dan ook nog eens voorzien van een anti-kras en/of anti-condens coating. Om deze reden zijn vizieren dan ook vrij prijzig.

Het vizier zit altijd vast aan een vizier mechanisme waar het vizier in wordt geklikt. Ieder motorhelmen merk heeft daarin zijn eigen manier gevonden om dit te doen. Zorg dat je het mechanisme onder de knie krijgt zodat je, wanneer nodig het vizier van de helm af kunt halen. Bij sommige motorhelmen kan je via het vizier mechanisme afstellen hoe strak het vizier op de helmschaal afsluit. Voor mensen die het hele jaar door rijden op de motor is beslaan nog wel een behoorlijk ding. Let er in dat geval op dat de helm kan worden, voorzien van een pinlocklens of ander merk anti-condens vizier. Dit extra vizier, dat je aan de binnenkant van het vizier bevestigd, is de beste manier om een beslagen vizier tegen te gaan.

Werking van de ventilatie van een motorhelm

Aan de zij- en bovenkant van de meeste motorhelmen zien we allerlei vleugels, spoilers, kappen, ventilatie openingen en andere uitsteeksels. Deze zijn gemaakt om de aerodynamica van de helm te optimaliseren of te zorgen voor voldoende luchtstroom in de helm. Bij een ongeval is het de bedoeling dat deze uitsteeksels gemakkelijk afbreken waardoor je nergens achter kunt blijven haken met de helm en zo minder risico hebt op letsel.

Ventilatiegaten zijn er in verschillende diktes. Hoe dikker, hoe meer ventilatie maar des te meer er van de binnenschaal wordt weggehaald. Er is dan minder ruimte voor schok absorberend materiaal. Dit is dus altijd een compromis tussen veiligheid en comfort. De ventilatie gaten aan de achterkant zuigen de lucht door de helm er aan de achterkant weer uit wat een verkoelend effect heeft.

Al deze openingen moet in de meeste gevallen gemakkelijk kunnen worden open gezet of afgesloten door een schuif of schakelaar. Wat veel motorrijders vergeten is dat een helm voor een bepaalde houding op de motor is gemaakt. Een racehelm die ontworpen is om schuin voorover stabiel  in de wind te hangen, zal op een rechtop zittende tourmotor weinig tot geen ventilatie bieden en kan ineens totaal niet meer aerodynamisch zijn. Ook hierbij is de persoonlijke voorkeur qua ventilatie en ook het type motor dat je rijdt of gaat rijden weer leidend in de keuze voor jouw helm.

De binnenvoering van een motorhelm

De voering is het materiaal dat er voor zorgt dat de helm op een juiste manier in contact staat met je huid en bepaald voor een groot deel ook het gevoel en de pasvorm van de motorhelm. Comfort heeft hierin een bepalende rol. In feite heeft een helm die de voor jou perfecte pasvorm heeft, helemaal niet veel voering te hebben. Nog even voor de duidelijkheid, een voering is NIET gemaakt om de pasvorm van de helm te bepalen. Let er dus op dat de helm niet vol zit met allerlei kussens waardoor hij bij iedereen in het begin maar lekker zit. Op deze manier proberen goedkopere helmfabrikanten een pasvorm zo universeel mogelijk te maken. Na het inzitten van zo’n helm zal je merken dat hij snel, veel te snel, zal rekken en uiteindelijk op belangrijke plaatsen te ruim zal worden.

Kies een motorhelm met een zachte, duurzame, hygiënische en vocht absorberende voering. Omdat je een helm uren achter elkaar kunt dragen is de voering niet iets om op te bezuinigen. Niks is vervelender dan een goedkoop materiaal waarvan je snel gaat zweten of wat zelfs gaat jeuken.

waar-is-een-helm-van-gemaakt

Kinband sluitingen van een motorhelm

Laat de keuze van de helm niet afhangen van de sluiting, dit is namelijk voor veel mensen een simpele vorm van gewenning. Een kinsluiting zit verankerd in de helm en is dus niet te veranderen. Veel praktische helmen worden voorzien van gemakkelijke ratel- of microbucklesluiting. De duurdere en sportievere motorhelmen worden juist vrijwel altijd van een dubbel-D ringsluiting. Er is hier niet iets goed of fout, echter is een dubbel-D sluiting het meest afstelbaar en daarnaast ook verplicht als je de helm eventueel wilt gebruiken op het circuit.

Hoe lang gaat een motorhelm mee

Er is geen officiële regel omtrent de houdbaarheid van een motorhelm. Een ongeschreven en veilige maatstaaf om aan te houden is dat je een plastic helm tot 4 jaar, en een vezelhelm tot 8 jaar na aanschaf kunt gebruiken. Let wel dat een motorhelm die al een hele tijd in de winkel ligt ook een kortere levensduur heeft.

Het verschil tussen een plastic- en fiberhelm is simpel uit te leggen. Een plastic helmschaal is zachter waardoor de binnenschaal weer wat harder moet zijn (minder weekmaker) om een crash op hoge snelheid te kunnen weerstaan. Vezelhelmen zijn stijver, sterker en dunner waardoor de binnenschaal groter en wat zachter kan zijn (meer weekmaker). Weekmaker verdampt op ten duur waardoor het schok absorberende vermogen achteruit gaat. Let dus goed op dat je je motorhelm niet te lang blijft gebruiken en op tijd gaat oriënteren op iets nieuws.

Lees hier wat het verschil is tussen een systeem- en integraal helm.
Lees hier wat de beste motorhelm is.
Lees hier wat aerodynamica en gewicht met een motorhelm doet.

levensduur-motorhelm-beste-helm

Plaats een reactie:

  1. Hoi Mark,
    Ik heb een shoei XR1100 helm en die is niet bepaald stil. Ik heb earpads gekocht om de ruimte rond de oren af te sluiten maar die doen eigenlijk niets. Nu wil ik van het materiaal waar de binnenschaal van is gemaakt een model maken wat in de “oorruimte” past en daar de earpads overheen plaatsen. Mijn vraag is dus van welk materiaal de binnenschaal is gemaakt.
    Ik hoop dat je mij kunt adviseren.

    Grt. Rob Verhelst

    1. Beste Rob, Net als bij elke helm is de binnenschaal van een Shoei helm gemaakt van polystyreen (piepschuim). Ik zou voor het geluid eerder oordopjes gebruiken om het windgeruis te minimaliseren, misschien dat dit een wat eenvoudigere oplossing is. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Met vriendelijke groet, Paul Buisman

Geef een reactie