pinlock header

Wanneer de lucht die je uitademt warmer is dan de buitentemperatuur  ontstaat er condensvorming op een koud oppervlak, in dit geval het vizier. Een beslagen vizier is niet alleen heel storend maar zorgt ook voor een gevaarlijke situatie tijdens het motorrijden. Om deze reden is Derek Arnold, een importeur van motorhelmen aan de slag gegaan om een doeltreffende oplossing hiervoor te vinden. Niet al te veel later kwam hij met het briljante idee voor het dubbele vizier principe. Een principe wat een einde maakten aan beslagen vizieren en helder zicht garandeerde bij zelfs de meest extreme omstandigheden.

Pinlock lenzen worden vastgezet door middel van de pinnetjes die zich in het buiten vizier bevinden. De pinlocklens wordt op deze wijze aan de binnenzijde van het vizier geklemd. Op de lens zit rondom een siliconen rand die voor een luchtkamer zorgt tussen de Pinlock en het vizier. Deze luchtkamer is te vergelijken als de lucht ruimte die zich tussen dubbelglas bevind. De werking hiervan is dat het temperatuur verschil van binnen en buiten de helm tot een minimum wordt beperkt waardoor de binnenzijde van het vizier geen koude oppervlakte heeft waar condens vorming kan plaatsvinden.

De lens is van een organisch materiaal gemaakt met als eigenschap vocht absorberen. Deze eigenschap zorgt ervoor dat damp zich niet aan de gehele oppervlakte vast plakt maar dat het vocht van deze dampen in minuscule banen wordt afgedreven.

werking pinlock lensAangezien dit organische materiaal nog kan gaan werken, krimpt of zet de Pinlock lens naarmate de tijd nog uit. Zoals ik al aangaf zorgt de pinlocklens dankzij de siliconen rand voor een luchtkamer tussen beide vizieren. Als de lens niet strak tegen het buitenvizier aan zit verlies hij zijn werking. Hierom hebben ze de pinnetjes waar de lens in wordt geklemd ovaal gemaakt zodat wanneer je de pinnetjes een kwartslag draait de lens strakker kan worden gezet en hij zijn luchtdichte werking terug krijgt. Deze pinnetjes zorgen er ook gelijk voor dat je lens eventueel los kan worden gemaakt zodat het vizier grondig kan worden schoongemaakt.

Elk bekende motorhelmen fabrikant werkt met Pinlock. Tegenwoordig worden de lenzen bijna altijd standaard meegeleverd met helmen vanaf de €180 en anders zitten negen van de tien keer de pinnetjes als voorbereiding in het vizier. Van de volgende merken is bekend dat zij zaken doen met Pinlock:

pinlock merken overzicht
Aangezien Pinlock een patent heeft op het systeem zijn zij de enige die dit product mogen maken.

Pinlocklenzen zijn verkrijgbaar in vijf verschillende kleuren. Omdat deze lenzen snel en eenvoudig te verwisselen zijn kan je per weerstype de meest ideale kleur gebruiken.

werking pinlock lens

Pinlock Clear (helder)

Dit is de meest gebruikelijk pinlocklens die tegenwoordig bijna altijd wordt meegeleverd bij de helm. Met deze kleur Pinlock heb je condensvrij en helder zicht ongeacht de weersomstandigheden. Pinlocklenzen zijn UV blokkend maar niet zonwerend, dit wil zeggen dat wanneer de zon schijnt een zonnebril of zonnevizier is aan te raden.

Pinlock Light Smoke (half getint)

Wanneer er sprake is van zon met lichte bewolking is de kleurvariant Light Smoke het beste geschikt. Met niet een volledige zonwering is bij donkere omstandigheden ook nog goed te zien, bij felle laaghangende zon is deze kleur minder geschikt.

Pinlock Dark Smoke (donker getint)

Met een strak blauwe lucht en een fel zonnetje heb je met deze kleur de beste keus. Deze lens bied de beste bescherming tegen felle zonnestralen. Het is aan te raden om deze lens van het vizier af te halen bij donker weer aangezien het zicht in dat geval wordt belemmerd. De werking van alle lenzen in alle kleuren is verder helemaal hetzelfde.

Pinlock Yellow

Deze kleur variant is bij uitstek ontwikkeld voor mistige en donkere omstandigheden. Deze pinlocklens verhoogd het contrast voor een rustiger en duidelijker beeld.

Pinlock ProtectTINT (meekleurend)

Deze variant bied de meeste veelzijdigheid, de lens is fotochromisch wat wil zeggen dat de kleur wordt beïnvloed door het licht van buitenaf. Een ideale uitkomst dus als je niet van vizier wilt wisselen en in veel verschillende weersomstandigheden rijd. Naarmate het UV-licht sterker wordt kleurt de lens donkerder en wanneer het UV-licht zwakker wordt kleurt de lens weer helder.

 

 

Plaats een reactie:

  1. Ik heb nu een pinlock gehad maar ben er niet weg van. Het nadeel van pinlock vind ik dat je een soort spiegeling krijgt waardoor ik ’s nachts alle lampjes dubbel zie. Echt heel hinderlijk.
    Een coating op een normaal vizier werkt meestal ook goed. Bovendien is bij mij het beslaan van het vizier niet het grootste probleem, maar het beslaan van mijn bril.

  2. Beste Paul,
    Enige tijd geleden heb ik een Caberg Modus (dus met pinlock) bij jullie aangeschaft en ik vraag me af wat de beste manier is om de binnenzijde van het vizier schoon te maken? Heb je tips of misschien een instructiefilmpje?

    1. Beste Alex,
      Om de pinlocklens en de binnenkant van het vizier schoon te maken kan je het beste eerst het vizier van de helm afhalen. Zodra je het vizier hebt verwijderd kan je de pinlocklens losmaken, buig het vizier een beetje uit elkaar zodat de pinlocklens los komt en haal de pinlocklens met een droge zachte doek van het vizier af. De pinlocklens en de binnenkant van het vizier kan je het beste schoon maken met schoon lauw water en een droge zachte doek. Voor de buitenkant kan je een eventueel een vizierreiniger gebruiken. Gebruik in ieder geval geen middelen als Glassex want dit tast de pinlocklens aan. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en mocht je er niet uitkomen kan je ons uiteraard bellen of langs komen in de winkel. Groetjes Paul

  3. Hoi Paul,
    Een tijd terug heb ik een HJC FG-ST bij jullie aangeschaft. Nu valt mij op dat als ik pak hem beet 10 seconden voor het stoplicht stil sta als ik mijn vizier op een kier heb dat hij dan direct flink beslaat. Dit dwingt mij dus om elke keer als ik even moet stoppen direct het vizier open te doen. Hoogstens irritant. Hoe zou dit kunnen komen?

    Dank.

    1. Beste Roy,
      Het kan zijn dat je de pinlockpinnetjes moet afstellen. De pinlocklens kan nog wat krimpen na verloop van tijd namelijk.
      Als je een keer in de buurt bent, kunnen wij dit ook wel voor je doen. De pinnetjes moeten uit het vizier en een kwartslag worden gedraaid om de lens strakker tegen het vizier af te stellen.
      Groetjes, Paul Buisman

Geef een reactie