Wanneer de lucht die je uitademt warmer is dan de buitentemperatuur  ontstaat er condensvorming op een koud oppervlak, in dit geval het vizier. Een beslagen vizier is niet alleen heel storend maar zorgt ook voor een gevaarlijke situatie tijdens het motorrijden. Om deze reden is Derek Arnold, een importeur van motorhelmen aan de slag gegaan om een doeltreffende oplossing hiervoor te vinden. Niet al te veel later kwam hij met het briljante idee voor het dubbele vizier principe. Een principe wat een einde maakten aan beslagen vizieren en helder zicht garandeerde bij zelfs de meest extreme omstandigheden.

Pinlock lenzen worden vastgezet door middel van de pinnetjes die zich in het buiten vizier bevinden. De pinlocklens wordt op deze wijze aan de binnenzijde van het vizier geklemd. Op de lens zit rondom een siliconen rand die voor een luchtkamer zorgt tussen de Pinlock en het vizier. Deze luchtkamer is te vergelijken als de lucht ruimte die zich tussen dubbelglas bevind. De werking hiervan is dat het temperatuur verschil van binnen en buiten de helm tot een minimum wordt beperkt waardoor de binnenzijde van het vizier geen koude oppervlakte heeft waar condens vorming kan plaatsvinden.

De lens is van een organisch materiaal gemaakt met als eigenschap vocht absorberen. Deze eigenschap zorgt ervoor dat damp zich niet aan de gehele oppervlakte vast plakt maar dat het vocht van deze dampen in minuscule banen wordt afgedreven.

werking pinlock lensAangezien dit organische materiaal nog kan gaan werken, krimpt of zet de Pinlock lens naarmate de tijd nog uit. Zoals ik al aangaf zorgt de pinlocklens dankzij de siliconen rand voor een luchtkamer tussen beide vizieren. Als de lens niet strak tegen het buitenvizier aan zit verlies hij zijn werking. Hierom hebben ze de pinnetjes waar de lens in wordt geklemd ovaal gemaakt zodat wanneer je de pinnetjes een kwartslag draait de lens strakker kan worden gezet en hij zijn luchtdichte werking terug krijgt. Deze pinnetjes zorgen er ook gelijk voor dat je lens eventueel los kan worden gemaakt zodat het vizier grondig kan worden schoongemaakt.

Elk bekende motorhelmen fabrikant werkt met Pinlock. Tegenwoordig worden de lenzen bijna altijd standaard meegeleverd met helmen vanaf de €180 en anders zitten negen van de tien keer de pinnetjes als voorbereiding in het vizier. Van de volgende merken is bekend dat zij zaken doen met Pinlock:

pinlock merken overzicht
Aangezien Pinlock een patent heeft op het systeem zijn zij de enige die dit product mogen maken.

Pinlocklenzen zijn verkrijgbaar in vijf verschillende kleuren. Omdat deze lenzen snel en eenvoudig te verwisselen zijn kan je per weerstype de meest ideale kleur gebruiken.

werking pinlock lens

Pinlock Clear (helder)

Dit is de meest gebruikelijk pinlocklens die tegenwoordig bijna altijd wordt meegeleverd bij de helm. Met deze kleur Pinlock heb je condensvrij en helder zicht ongeacht de weersomstandigheden. Pinlocklenzen zijn UV blokkend maar niet zonwerend, dit wil zeggen dat wanneer de zon schijnt een zonnebril of zonnevizier is aan te raden.

Pinlock Light Smoke (half getint)

Wanneer er sprake is van zon met lichte bewolking is de kleurvariant Light Smoke het beste geschikt. Met niet een volledige zonwering is bij donkere omstandigheden ook nog goed te zien, bij felle laaghangende zon is deze kleur minder geschikt.

Pinlock Dark Smoke (donker getint)

Met een strak blauwe lucht en een fel zonnetje heb je met deze kleur de beste keus. Deze lens bied de beste bescherming tegen felle zonnestralen. Het is aan te raden om deze lens van het vizier af te halen bij donker weer aangezien het zicht in dat geval wordt belemmerd. De werking van alle lenzen in alle kleuren is verder helemaal hetzelfde.

Pinlock Yellow

Deze kleur variant is bij uitstek ontwikkeld voor mistige en donkere omstandigheden. Deze pinlocklens verhoogd het contrast voor een rustiger en duidelijker beeld.

Pinlock ProtectTINT (meekleurend)

Deze variant bied de meeste veelzijdigheid, de lens is fotochromisch wat wil zeggen dat de kleur wordt beïnvloed door het licht van buitenaf. Een ideale uitkomst dus als je niet van vizier wilt wisselen en in veel verschillende weersomstandigheden rijd. Naarmate het UV-licht sterker wordt kleurt de lens donkerder en wanneer het UV-licht zwakker wordt kleurt de lens weer helder.

 

 

Paul Buisman

Paul Buisman


Paul Buisman is technisch specialist bij MotorKledingCenter en houd zich bezig met de marketing en verkoop binnen het bedrijf. Met een eigen motor vanaf zijn 12e en zijn verre en gewaagde motorreizen is hij toch wel de meeste avontuurlijke van het bedrijf. Paul rijdt het hele jaar door en heeft een KTM Adventure 950 en een Honda CBR 900 RR Fireblade in zijn bezit. Met deze ruime ervaring weet hij als geen ander wat de motorrijder wilt en hoe deze denkt.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.