De keuze tussen de verschillende types motorhelmen is volledig aan jezelf. Dit is afhankelijk van hoe en hoe vaak jij de motor gebruikt, wat voor motor je rijdt. Wat je wilt uitstralen en wat je persoonlijke voorkeur is. Om kort te zijn is de integraalhelm natuurlijk de meest veilige keus. Een systeemhelm is eigenlijk een integraalhelm met een opklapbaar kinstuk en bij een jethelm stopt de schaal bij de kin. Iedereen kan zich voorstellen dat je, als je voorover van je motor af valt, je er beter vanaf komt met een integraalhelm dan met een open jethelm. Laat dat nou net bij 45.3% van alle crashes het geval zijn. Ook insecten, regen, hagel, vuil en steentjes van de weg, wind, kou zijn minder prettig om direct tegen je gezicht aan te krijgen. Waarom kiezen dan toch zoveel mensen voor een jethelm? Simpel, omdat het in de zomer en bij lagere snelheden lekker is en je meer het gevoel van vrijheid geeft. Voor de mensen die wel het gemak willen van de jethelm maar veiligheid ook erg belangrijk vinden is de systeemhelm bedacht. De systeemhelm kan op lagere snelheid of bij stilstand open worden gezet waardoor je het minder snel warm krijgt en makkelijk kunt communiceren.

systeemhelm-jethelm-integraalhelm

Verschillende motorhelmen voor verschillende situaties

Belangrijk is dat je de juiste helm bij jouw type motor kiest. Normale ronde helmen helmen functioneren eigenlijk altijd wel. Als je niet zeker weet wat voor soort motorhelm je moet kiezen, ga dan voor de meest neutrale helmschaal. Sportieve motorheln zijn over het algemeeen iets voorover gekanteld en hebben een vizier in een andere hoek zodat je, ook als je op een racer zit en plat op je buik het rechte eind op rijdt, voldoende zicht hebt. Daarnaast zijn sportieve motorhelmen voorzien van meer spoilers voor een betere aerodynamica en ventilatie openingen en uitlaten voor meer lucht circulatie. Bijkomend nadeel is dat deze helmen luider zijn dan de motorhelmen die zijn gemaakt voor dagelijks woon-werk verkeer op bijvoorbeeld een tour, sportieve tour of nakedbike motorfiets. De systeemhelm is bij uitstek geschikt voor de functionele en praktische motorrijder die de optimale combinatie wil tussen veiligheid en comfort. Let wel op dat op een systeem helm minder goed functioneerd op bijvoorbeeld een sportmotor ivm de vorm van de schaal. Offroad helmen zijn altijd voorzien van een ‘dirt-style’ zonneklep. Naast dat deze fungeert als zonneklep geeft het natuurlijk ook een stoere uitstraling aan het geheel. Meestal worden deze helmen gecombineerd met een losse crossbril. Voor gebruik op de straat kan je beter kijken naar een dual-sport oftewel all-road motorhelm. Deze kruising tussen een crosshelm en integraalhelm heeft wel de zonneklep maar de functionaliteiten van een normale motorhelm zoals bijvoorbeeld een vizier, zonnevizier, meer comfort, meer ventilatie en een bluetooth voorbereiding. De laatste tijd zien we ook steeds meer verschillende types jethelmen en systeem helmen uitkomen die of een speciaal kantel mechanisme hebben of op een andere manier de voorkant van het gezicht beschermen. De jethelmen zijn uitsluitend geschikt voor gebruik bij mooi weer en bij wat lagere snelheden. Tenzij je weer een jethelm met lang vizier gaat dragen. Genoeg keus dus! Ga vooral gewoon een keer passen.

Lees hier wat aerodynamica en gewicht met een motorhelm doet.
Lees hier wat de beste motorhelm is.
Lees hier waar een motorhelm van gemaakt is.

Racing 9 Discovery 7Metro 9