De donkere maanden staan weer voor de deur. De tijd dat je in het donker van huis gaat en ook weer in het donker binnenstapt. Zeker wanneer je in deze periode nog op de motor stapt is zichtbaarheid van levensbelang. Dat vraagt om een iets ander aanpak en om je daarmee op weg te helpen vertellen we je wat je zoal kan doen om in het donker veilig te rijden én dus goed zichtbaar te zijn.
Het reflecterende motorvest
Even simpel als doeltreffend is het reflecterende motorhesje. Zeker wanneer je standaard uitrusting weinig oplichtende delen heeft. Daarbij is een reflecterend hesje nooit verkeerd om toe te voegen aan je uitrusting, omdat het in veel landen om ons heen verplicht is om bij je te dragen. Overigens zitten superkrachten niet inbegrepen waardoor je er zeker niet zomaar van uit kan gaan dat automobilisten je met een hesje wél altijd zien.
Opvallende Hi-Vision helm en motorkleding
Steeds meer motorhelmen zijn er in een Hi-Vision uitvoering. Een opvallend fluor-gele motorhelm waarmee je met kop en schouders boven het overige verkeer uitsteekt. Een prima upgrade voor de donkere dagen, al is niet iedereen er even van gecharmeerd en krijg je al snel de stempel ‘politie-wannabee’. Door de Hi-Vision kleuren te combineren met moderne prints kiezen meer en meer motorrijders voor deze print. Is deze kleur nu echt niets voor jou? Bekijk dan eens de Shark Skwal, die door de toevoeging van LED-verlichting extra opvalt in donkere omstandigheden.
Daarnaast zijn er veel textiel motorjassen die in Hi-Vision uitvoering met veel fluor-gele vlakken verkrijgbaar zijn. Op het gebied van Hi-Vision heeft Macna de nieuwste technologie, genaamd Night-Eye. Dit is een textiel dat is voorzien van minuscule glasdeeltjes die licht weerkaatsen in de richting waar het vandaan komt. Hierdoor ben je optimaal zichtbaar wanneer koplampen van mede-weggebruikers op de jas schijnen. Rijd je overdags dan is er nauwelijks iets opvallends te herkennen aan deze motorjassen met Night-Eye technologie.
Monteer extra verlichting
Als Nightrider kan je denken aan het monteren van extra verlichting op je motor. Zo ben je niet alleen beter zichtbaar voor mede-weggebruikers, maar verhoog je ook het zicht dat je zelf hebt. Hierbij kan je denken aan het toevoegen van after market verstralers of het modificeren van je koplamp-unit waardoor ook het grootlicht meebrandt. Mocht je je hieraan wagen, wees dan wel secuur met afstellen zodat je medeweggebruikers niet verblindt. Je kan natuurlijk ook minder rigoureus te werk gaan door het dimlicht te vervangen door een andere tint, bijvoorbeeld geel. Hierdoor val je met de motor beter op in de lichtzee van koplampen.
Naast het toevoegen van verlichting werkt het toevoegen van reflectiestickers of strips natuurlijk ook. Dat kan tegenwoordig ook op subtiele wijze zodat je geen afbreuk doet aan de uitstraling van je motor. Denk bijvoorbeeld aan reflecterende wheel striping.
Denk aan je positie op de weg
Überhaupt is de positie die je als motorrijder inneemt op de weg van groot belang om beter zichtbaar te zijn voor het overige verkeer. Dit geldt misschien nog wel meer wanneer het donker wordt. Probeer altijd net links van het midden van de rijbaan te rijden. Zo ben je het best zichtbaar en rijd je het minst in de dode hoek van automobilisten. Bij het filerijden op de motor gebruik je daarvoor de ruimte tussen de twee meest linker rijbanen.
Zorg voor helder zicht
Hier begint het eigenlijk allemaal. Zorg te allen tijde dat je helder zicht hebt. Voorkom dat je in het donker rondrijdt met een getint vizier omdat dit het zicht aanzienlijk verminderd. Wanneer het verder afkoelt en de omstandigheden natter worden is het rijden met een Pinlock lens aan te raden. Daarnaast kan je speciaal voor het rijden in donkere omstandigheden kiezen om een geel vizier te installeren, of bijvoorbeeld een motorbril met geel gekleurde glazen te dragen. Hierdoor wordt het contrast minder en heb je minder last van verblindende lampen. Kortom zo ben je geconcentreerder onderweg.
Wat zijn jouw handige tips en ervaringen bij ritten in het donker?
Kelvin de Wit
Kelvin z'n opvoeding bestond al vanaf jonge leeftijd uit motorrijden. Hoewel puur voor de fun, schroomt hij er niet voor om een volle dag in het zadel van zijn S1000RR te stappen. Een doppio espresso is wat hem de hele dag scherp houdt en op onze marketingafdeling is hij de rots in de branding.