De verkeersbulletins op de radio worden alsmaar langer door de toenemende drukte op ons wegennet. Als motorrijder zijn we natuurlijk in het voordeel doordat we door de file heen kunnen floepen. Wat eigenlijk een samenspel zou moeten zijn van de automobilist met de motorrijder mondt vaak genoeg uit in hachelijke situaties en ergernis tussen beiden. In dit blog vertellen we over het wel en wee van het motor filerijden.

Want hoe heurt het eigenlijk? Is filerijden voor motorrijders nu ‘toegestaan’ of ‘gedoogd’ zoals je vaak van automobilisten hoort? Daarbij geven we je tips om door de file te rijden. Wat zeker van pas komt als je nog weinig rijervaring hebt.

Filerijden op de motor: Toegestaan of gedoogd?

Om meteen maar het standpunt van menig automobilist te ontkrachten. Het is voor motorrijders toegestaan om tussen een langzaam rijdende file door te rijden. Sinds 1991 is hiervoor de wetgeving veranderd. Waar het eerder inderdaad werd gedoogd, is het sinds dat jaar bij wet toegestaan.

Veilig op de motor tussen de file door

Het filerijden op de motor vraagt om uiterste concentratie. Door het langzame verkeer zijn automobilisten sneller afgeleid en met andere dingen bezig dan op te letten op wat er om hen heen gebeurd.

Rijd met een gepaste snelheid door de file heen zodat je kan anticiperen op wat er om je heen gebeurd. Daarbij voorkom je op deze manier schrikreacties bij automobilisten. In de gedragscode die we bij het volgende kopje nog zullen opsommen is afgesproken om met een snelheidsverschil van 10km/u de file te passeren. Hiervoor gebruik je de ruimte tussen de meest linker rijstrook en de rijstrook die daar rechts van ligt. De vluchtstrook, verdrijvingsvlakken en de redresseerstrook – de smalle strook asfalt tussen de linkerbaan en vangrails – zijn verboden terrein.

Je zal je ogen goed open moeten houden. Kijk ver vooruit en probeer afwijkend gedrag in de kiem te smoren. Wees vooral op je hoede wanneer er ruimte op de rijbanen ontstaat omdat automobilisten hier nog wel eens in willen duiken. Al dan niet met het gebruik van de richtingaanwijzer.

Natuurlijk kan je zelf bijdragen aan betere zichtbaarheid zodat automobilisten je doorgaans sneller opmerken. Naast dat je natuurlijk met dimlicht rijd, vind ik het persoonlijk verstandig om in donkere omstandigheden en bij verminderd zicht de alarmlichten te gebruiken. Hierdoor val je tussen de zee van koplampen beter op als motorrijder. Tevens helpt het dragen van een fluoriserend vest of hi-vision motorhelm bij een verbeterde zichtbaarheid. Waan jezelf echter niet onaantastbaar wanneer je rijdt met een fluoriserend vest. Het biedt namelijk geen garantie dat je daadwerkelijk wordt gezien.

Filerijden motor

Gedragscode filerijden tussen automobilisten en motorrijders

Door de motorrijder in de file de ruimte te geven profiteert ook de automobilist. Files worden korter en lossen sneller op dan wanneer de motorrijder ook aan zou sluiten in de file. Om dit samenspel voor iedereen zo prettig mogelijk te maken is er in 2006 een gedragscode afgesproken waar de automobilist en motorrijder gevraagd wordt om zich aan te houden. Deze gedragsregels zijn opgesteld door het motorplatform.

6 tips voor de motorrijder:

  1. Rijd met een gepaste snelheid door de file. Door een snelheidsverschil aan te houden van maximaal 10km/u ten op zichte van het overige verkeer voorkom je schrikreacties.
  2. Houd rekening met onvoorzichtig gedrag. Automobilisten willen nog wel eens zonder écht goed om zich heen te kijken de kleinste ruimtes induiken. Houd rekening wanneer er op de rijbanen naast je ruimtes ontstaan en rijd defensief. Bij stilstaande files en warm weer kan het zijn dat automobilisten hun portieren openen ter verkoeling.
  3. Zorg ervoor dat wanneer je met meerdere motorrijders door de file rijdt, je voldoende afstand bewaard om te kunnen anticiperen. Bij voorkeur een afstand tussen jou en je voorganger van twee auto lengtes.
  4. Wanneer je de file nadert zorg je ervoor dat je weet wat er achter je gebeurd. Soms zien de automobilisten de file wel, maar jou als motorrijder niet. Waarschuwen met je remlicht of alarmlichten werkt. Kies bij het tussen de file door rijden voor de ruimte tussen de twee meest linker rijstroken. Officieel is het niet toegestaan om met alarmlichten door de file heen te rijden.
  5. Wanneer je achteraan de file komt te staan is het verstandig je alarmlichten te gebruiken om het achterop komende verkeer te waarschuwen. Nog verstandiger is om tussen de file door te bewegen omdat het daar veiliger is.
  6. Zodra de file is opgelost voeg je weer in tussen de auto’s door tijdig je richtingaanwijzer te gebruiken.

4 tips voor de automobilist:

  1. Houd rekening met achterop komend verkeer wanneer je in de file aansluit. Eenmaal in de file is het belangrijk om motorrijders in de gaten te houden die tussen de file doorkomen.
  2. Zorg ervoor dat je ofwel in het midden van de rijstrook rijdt of naar de buitenkant uitwijkt zodat de motoren veilig in de file kunnen passeren.
  3. Voor motorrijders zit het grootste gevaar tijdens het filerijden in automobilisten die van rijstrook wisselen. Kijk daarom bij het wisselen extra in je dodehoek en begin tijdig met het richting aangeven zodat eventueel aankomende motorrijders hierop kunnen anticiperen.
  4. Zorg ervoor dat je alleen in noodsituaties het portier opent en niet om tijdens een warme dag voor verkoeling te zorgen. Gebruik hiervoor je ramen of airconditioning om vervelende situaties te voorkomen.

Motor filerijden in het buitenland

Wanneer je op de motor onderweg bent naar je vakantiebestemming in het buitenland dan is het van belang dat je er rekening mee houdt dat het filerijden niet in alle (Europese) landen toegestaan is. Wees op de hoogte van de lokale verkeersregels dat voorkomt naast mogelijke bekeuringen ook gevaarlijke situaties. Bijvoorbeeld bij onze oosterburen, in Duitsland, is door de filerijden niet toegestaan op de motor.

En zo hoort filerijden dus niet..

Een vermakelijk filmpje welke toont hoe het dus niet hoort.

Lees voor meer rijtips ook eens het artikel over motorrijden in het donker.

Kelvin de Wit

Kelvin de Wit


Kelvin de Wit is denim specialist bij MotorKledingCenter en versterkt de marketingafdeling. Hij is de trotse bezitter van een Yamaha R1 limited edition uit 2008 en komt - weliswaar op het asfalt - soms wat kort door de bocht. Een doppio espresso is wat hem de hele dag scherp houdt.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.