Het is het meest lastig om warm te houden en het kan bijzonder pijnlijk zijn: koude handen. Zodra het kwik onder de 5 graden zakt zijn er maar weinig effectieve oplossingen tegen koude handen. Verwarmde handschoenen gaan verder waar winterhandschoenen hun limiet hebben bereikt. Warme winterhandschoen doen goed hun werk, maar als het rond het vriespunt is en je langer dan een half uur op de motor zit, zal je merken dat deze handschoenen op een gegeven moment hun kracht verliezen. Met verwarmde handschoenen kan je in de winter uren lang op de motor blijven met warme handen ongeacht de temperatuur. In deze blog vertel ik je meer over de verschillende verwarmde handschoenen en verwarmde onderkleding. verwarmde handschoenen

Verwarmde handschoenen soorten en verschillen

In grote lijnen zijn er drie soorten verwarmde motorhandschoenen:

  1. Verwarmde handschoenen die op de motor worden aangesloten
    Voordeel: geen tijdslimiet en er hoeven geen accu’s te worden opgeladen voor gebruik
    Nadeel: er dienen eerst kabels te worden aangesloten voordat je ze kan gebruiken
  2. Verwarmde handschoenen die op een losse accu werken
    Voordeel: je kan zo weg rijden zonder kabels aan te sluiten
    Nadeel: je zit met tijdslimiet en je moet de accu’s opladen voor gebruik
  3. Hybride verwarmde handschoenen die op beide werken
    Voordeel: beide aansluitmogelijkheden kunnen worden gebruikt
    Nadeel: de prijs van deze handschoenen liggen hoger

De meest praktische handschoen is de hybride versie, aangezien je met deze handschoen de keuze hebt of je de motoraccu of een losse accu wilt gebruiken. Het voordeel van losse accu’s is dat je voor het rijden geen kabels hoeft aan te sluiten en dat je zo weg kan rijden. Het voordeel van de motoraccu daarentegen is dat de stroomtoevoer onbeperkt is. Wanneer je lang en vaak op de motor zit kan het handiger zijn om de handschoenen aan te sluiten op de motor zodat je nooit zonder lege accu’s kan komen te zitten.

Hoelang losse accu’s mee gaan, per kan merk een beetje verschillen. Gerbing geeft bijvoorbeeld de volgende duur op voor hun accu’s

  • 100% ongeveer 1,5 uur
  • 66% ongeveer 2,5 uur
  • 33% ongeveer 4 uur

Verwarmde handschoenen zal je waarschijnlijk niet vaak op de volle 100% gebruiken. De meeste zullen de tweede stand (66%) gebruiken, omdat dit voor de meeste mensen genoeg is om de handen warm te houden. Heb je het snel koud en zijn de omstandigheden echt erbarmelijk dan kan de 100% stand je laatste redmiddel zijn.

Werking van verwarmde handschoenen

Om je handen gelijkmatig warm te houden loopt er roestvrijstaal verwarmingsdraad door de verwarmde handschoenen heen. Dit verwarmingsdraad is niet te voelen en wordt gebruikt bij vrijwel alle verwarmde motorhandschoenen. Het voordeel van deze constructie is dat de gehele hand wordt verwarmd, de verwarmingsdraad loopt namelijk over de hele hand heen. Omdat weersomstandigheden constant veranderen en kou een relatief begrip is, zijn er verschillende warmtestanden aangebracht.  Bijna alle verwarmde handschoenen zijn instelbaar zodat je zelf kan bepalen hoe warm de handschoenen moeten worden.

Handverwarming vs. verwarmde handschoenen

Een andere bekende oplossing tegen koude handen is handvatverwarming. Hotgrips van Oxford zijn misschien wel de bekendste spelers op de markt. Handvatverwarming heeft het voordeel dat het goedkoper is dan verwarmde handschoenen. Voor de motorrijder die tot aan de winter doorrijdt zou dit dan ook een prima oplossing. Onze ervaring is dat handvatverwarming bij temperaturen onder de 5 – 10 graden hun kracht verliezen. Het draait dan vooral om de ritjes op de snelweg, met deze omstandigheden kunnen warme handen niet meer gegarandeerd worden.

Het grootste probleem van handvatverwarming bij straffe temperaturen is de rijwind die op de vingers slaat. Warmte van de handen ontsnapt op deze manier in rap tempo uit de handschoenen. Met verwarmde handschoenen wordt de warmte geïsoleerd over de hele hand en krijgt het geen kans om te ontsnappen. Een andere reden waarom verwarmde handschoenen deze strijd winnen, is dat de verwarmingselementen zich direct op de huid bevinden. Waarbij het verwarmingselement van handvatverwarming zich een weg moet banen tussen de materialen van de handschoen. Een aanvulling echter op handverwarming zijn handmoffen of handkappen.

Handmoffen vs. Verwarmde handschoenen

Handmoffen kleden je motor misschien niet echt af, ze dragen wel bij aan warme handen. Als je handmoffen combineert met handvatverwarming kom je al een aardig eindje om er comfortabel bij te zitten in de winter. Handmoffen verbreken de blootstelling aan koude rijwind waardoor de handschoenen minder snel warmte verliezen en beter geïsoleerd blijven. Dit kan een goede oplossing zijn als je niet langer dan een half uur op de motor zit en bij 0 graden je motor laat staan. Rijdt je echter wel door met deze omstandigheden dan is de kans groot dat kou zijn weg vindt naar je handen. Het laatste redmiddel in dat geval is wederom verwarmde handschoenen.verwarmde onderkleding en verwarmde handschoenen

Verwarmde onderkleding

Naast verwarmde handschoenen is er ook verwarmde onderkleding. Wanneer je het snel koud hebt of je motoravonturen in de meest extreme omstandigheden plaatsvinden, is dit zeker het overwegen waard. Verwarmde onderkleding komt in de vorm van een broek, jas en sokken. Je kan de onderkleding individueel gebruiken of als geheel. Net als bij de handschoenen kan ook de onderkleding op een losse accu of op de motoraccu worden aangesloten. Aangezien er veel meer stroom wordt gevraagd bij onderkleding is het raadzaam om dit op de motoraccu aan te sluiten of een zwaardere losse accu te gebruiken.