fbpx

De verkoop van tweedehands motoren is in de coronatijd gestegen naar ongekende hoogtes. Het aanbod van occasion motoren is op het internet ontzettend groot en het vinden van de perfecte match kan daarbij als een onmogelijke opdracht overkomen. Maar geen zorgen, met deze blog helpen we je een goed eind op weg. Zo weet je straks precies welke motoren je al meteen naar links kunt swipen, geven we je een paar gespreksonderwerpen mee voor je eerste date en hebben we een aantal tips zodat je zeker weet of je de ware motor hebt gevonden, zonder verborgen gebreken.

Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands motor?

Filteren voor een match made in heaven met jouw motor

Een tweedehands motor kopen kan op diverse websites zoals marktplaats.nl, autoscout24.nl en motoroccasion.nl. Het aanbod op deze websites is reuze, dus waar begin je in hemelsnaam? Belangrijk is dat je voor jezelf alvast duidelijk hebt welke motor het moet worden. Wellicht twijfel je nog tussen een aantal modellen maar dit brengt het aantal opties alvast flink omlaag. Vervolgens kun je gaan beginnen met filteren, hierbij is het handig om tenminste de volgende filters in te stellen:

– Budget
– Km-stand
– Bouwjaar
– Kleur
– Vermogen
Aantal cilinders

Na het invullen van de filters blijft er als het goed is een beperkt aantal occasion motoren over. Je bent nu verder overgelaten op de foto’s en de informatie die de verkoper verstrekt. Je kunt nu lekker gaan tinderen en opzoek gaan naar de beste match tussen jouw wensen en het aanbod.

motoroccasion, kopen, tweedehands

De advertentie moet een eerlijke indruk geven, dus het liefst met plus- en met minpunten van de motor en een goede historie. Als foto’s wazig zijn geeft dit voor mij geen beste indruk en zou ik eerder mijn twijfels hebben of de verkoper iets probeert te verbergen. Je mag blijven dromen en geloven in liefde op het eerste gezicht. Maar als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat ook 9 van de 10 keer het geval, voorkom dus dat je wordt gecatfished.

Tweedehands motor kopen bij een particulier of dealer

Na het filteren en het kritisch bekijken van de advertenties blijven er waarschijnlijk een handjevol tweedehands motoren over. Grote kans dat daar zowel particulieren als dealer tussen zitten. Een tweedehands motor kopen bij een dealer heeft als grote voordeel dat het meer zekerheid en vertrouwen biedt dan wanneer je een motor bij een particulier koopt.

Het nadeel is dat de prijs in verhouding iets hoger ligt ten opzichte van de particulieren. Daarbij komen er vaak nog kosten bij om de motor rijklaar te maken, daar tegenover staat vaak wel een garantie van doorgaans drie maanden. Als je het risico zo laag mogelijk houden is het kopen van een tweedehands motor bij een dealer een betere keuze. Is dit niet de eerste keer dat je op motor-date gaat en heb je wel wat technische kennis achter de hand? Dan kun je prima op de kosten besparen en je tweedehands motor kopen bij een particulier.

Welke vragen moet ik stellen bij het maken van een afspraak?

Nadat je oog is gevallen op één van de occasion motoren, is het tijd om contact op te gaan nemen met de verkoper. Om tijd en moeite te besparen is het handig om tijdens dit eerste contactmoment alvast wat vragen op de verkoper af te vuren. Bevallen de antwoorden je niet? Dan kun je de verkoper nu nog ghosten voor het te laat is. Onderstaande vragen zijn een goede basis om een beter beeld te krijgen:

– Is de motor ooit een keer gevallen of gecrashed?
– Werken alle componenten naar behoren?
– Is er een onderhoudshistorie aanwezig? (belangrijk!)
– Zit er onderhoud aan te komen? (dit is gelijk een goede test over de eerlijkheid van de verkoper en hoeveel hij weet van zijn eigen motor)
– Is de motor 100% origineel of zitten er after-market onderdelen op?

tweedehands motor, tips, kopen

Waar moet je op letten bij het bezichtigen van een tweedehands motor?

Beviel het eerste contact en zijn je vragen goed beantwoord? Dan kun je de volgende stap zetten in de aankoop van jouw nieuwe motor en een date plannen. Normaal gesproken zou ik het afraden om je vader of een vriend mee te nemen naar een date, maar in dit geval kan het prima. Het is namelijk fijn om iemand bij je te hebben die een technische achtergrond heeft om je advies te geven en je met beide voeten op de grond kan zetten als je enthousiasme de overhand neemt.

Tijdens de bezichtiging is het belangrijk dat je de motor goed naloopt. Hierbij zijn er standaard een aantal zaken die je aandacht verdienen, we kunnen hierbij een onderscheid maken tussen de slijtage onderdelen en de rijeigenschappen van de motor.

Slijtage onderdelen van een tweedehands motor controleren

Controleer de motor op de volgende punten nog voordat je gaat rijden:

  • Motorblok: het is aan te raden om de motor na te lopen wanneer het blok nog koud is. Op deze manier kun je het blok het beste boordelen en kan de verkoper niks verbergen.
  • Oliepeil: Zet de motor overend en check het oliepeil. Een te laag oliepeil duidt op slecht onderhoud. Check ook de kleur van de olie en of er geen snotachtige smurrie in zit.
  • Schade: Check voor zichtbare schade bijvoorbeeld op de hendels of op de stepjes, dit kan erop duiden dat de motor is gevallen.
  • Banden: hebben deze voldoende profiel. Daarnaast zegt het merk band ook iets over bereid de verkoper is om geld uit te geven aan zijn motor.
  • Ketting en tandenwielen: zijn de tandjes nog puntig of zijn het haaienvinnen? Is de ketting roestvrij en is het een strak geheel zonder knikjes erin?
  • Schijfremmen: zijn deze even dik aan de binnenkant als aan de buitenkant en of ze glad aanvoelen. Als dit niet het geval is, dan zijn ze al redelijk versleten en kun extra kosten verwachten.
  • Remblokken: kijk langs de wielen om te kijken of de blokken nog voldoende dikte hebben.
  • Voorvork keerring: knijp terwijl je op de motor zit de voorrem in en druk de voorvering in, als de dempers een laagje olie achterlaten zijn de keerringen lek.
  • Balhoofdlager: controleer of deze geen speling hebben. Check dit door met de motor te lopen en deze te stoppen door de voorrem vol in te knijpen. Als de balhoofdlagers speling hebben hoor je een tik bij het stuur.
  • Accu: dit is een moeilijk punt om te checken aangezien accu’s een variabele levensduur hebben. luister of de motor in één keer soepel start om te kijken of de accu direct al moet worden vervangen.

motor, proefrit, tweedehands

Rijeigenschappen van een tweedehands motor controleren:

  • Koppeling: trek waar het kan hard op om te kijken of de koppeling slipt. Als dit het geval is dan zullen de platen binnenkort moeten worden vervangen.
  • Remmen: happen de remmen direct of duurt het even. Loopt het soepel of golvend. Wanneer je een tikje in de remmen voelt duidt dit op kromme schijven.
  • Motorblok: dit is altijd een moeilijk onderdeel om te beoordelen. Elke motor heeft namelijk een andere tikje of rammeltje wat in het begin voor argwaan kan zorgen. Als iets echt mis is hoor je dat al snel genoeg, een overheersende tik of rammel betekent dat er diep van binnen iets niet goed zit.
  • Elektronica: werkt alles naar behoren, het makkelijkst is om ergens stil te gaan staan en alles uit te testen. Denk hierbij aan: knipperlichten, groot licht enzovoort.
  • Vering en wegligging: kijk wat de motor doet in de bochten en op hoge snelheden. Voelt het vertrouwt en geeft de motor je voldoende feedback.
  • Algemeen: je hebt pas een goeie proefrit als de motor is even flink aan de tand hebt gevoelt. Dit betekent, flinke wat toeren maken, drempels met snelheid pakken, ga eens flink in de ankers, schakel voldoende tussen de versnellingen enzovoort. Alleen op deze manier weet je pas echt of de motor voldoet aan jouw verwachtingen en helemaal in orde is.
  • Lekkage: stop halverwege de proefrit ergens en controleer de motor goed  op eventuele lekkages.

Overschrijven van een tweedehands motor

Als je tijdens de gehele testrit alleen maar met een big-smile op de motor hebt gezeten, weet je waarschijnlijk al genoeg, hebt jouw nieuwe motor gevonden. Je kunt in dit geval beginnen met onderhandelen als dit nog nodig is. Hou je hierbij altijd in je achterhoofd dat er meer vissen in de zee zwemmen en dat je altijd nog op een andere motor kunt gaan proefrijden.

Als je er bent gekomen met de verkoper dan kun je de motor gaan overschrijven. Bij een dealer wordt dit voor jou geregeld en kun je rustig achterover gaan zitten. Met een particulier zul je naar een postkantoor moeten.

De verkopende partij dient twee documenten mee te nemen: dat zijn het tenaamstellingsbewijs (deel 1B) en het overschrijvingsbewijs. Als de motor al een kentekenbewijs in pasformaat heeft moet deze mee en de tenaamstellingscode. Daarnaast moet je je ook legitimeren dus neem een rijbewijs of ander legitimatie bewijs mee.

Als de motor is overgeschreven ontvang je een tenaamstellingsverslag, deze moet je goed bewaren omdat hier de tenaamstellingscode is staat die je nodig hebt om de motor weer te kunnen verkopen. Naast dit verslag ontvang je ook het vrijwaringsbewijs voor de verkoper zodat hij kan aantonen dat de motor verkocht is en hij niet meer verantwoordelijk is voor de motor.

Vergeet de motor niet te verzekeren. Dit kan online of eventueel bij je huidige verzekeringsmaatschappij. Als het zakelijke aspect geregeld is, ben je de troste eigenaar van jouw nieuwe motor. We wensen je alvast heel veel plezier en veilige kilometers toe.

Motoren voor kleine dames 2021

Kun je jouw motorrijbewijs halen in tijden van corona?

https://blog.motorkledingcenter.nl/6-goedkope-motorhelmen-voor-de-starter/

Nick van Oosten


Onze huistuner Nick draait aan de knoppen wanneer het aankomt op advertising en weet van alles over SEO. Hij droomt ervan om op korte termijn zijn motorrijbewijs te halen, maar waar hij meer moeite mee heeft is welke motor hij vervolgens zal kiezen.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.