Het vinden van een motor waarbij je (makkelijk) tot de grond komt kan een probleem zijn voor de verticaal uitgedaagde motorrijders onder ons. Ik schaar mezelf met 168cm en een broeklengte van 30” ook tot deze groep en ben bekend met de gebreken die het met zich brengt. Achteruit lopen op de motor, instabiliteit bij het stoplicht, het balanceren van een te bewegelijke passagier, je de tandjes schrikken als je bij stilstand per ongeluk je voet op een lager gedeelte van de weg zet, et cetera. In deze blog zal ik je voorzien van een drietal tips en een tiental motoren om je op weg te helpen in de zoektocht naar jouw nieuwe motor.
Drietal tips voor het vinden van de juiste motor
- Hoogte zadel
Het eerste waar je naar kan kijken is uiteraard de hoogte van het zadel. Dit is wellicht de meest belangrijke factor in de zoektocht naar een nieuwe motor maar zeker niet de enige. Op de interwebs zijn de specificaties te vinden van elk denkbaar model. - Breedte zadel
Ook de breedte van het zadel speelt een grote rol, zo kan het zijn dat een hoog zadel minder hoog aanvoelt dan je zou denken. Een goed voorbeeld hiervan is de Suzuki GSX-R600. Hoe kom je de breedte te weten? Simpel… proefzitten. - Gewicht van de motor
Als je niet goed met beide voeten bij de grond komt kan het gewicht van een motor bij stilstand intimiderend aanvoelen, zeker als je te maken krijgt met windvlagen wat in ons Nederlandse klimaat niet ongewoon is. Naast de hoogte en breedte speelt ook het gewicht van de motor een grote rol, een lichte motor is makkelijker in balans te houden bij stilstand.
10 motoren voor kortpotigen
Klasse | Merk | Model | Zadelhoogte | Gewicht rijklaar |
A1 | Honda | MSX-125 | 765mm | 101,7kg |
A2 | Kawasaki | Ninja 300r | 785mm | 174,6kg |
Naked | Triumph | Street triple 675 | 800mm | 182kg |
Naked | Ducati | Monster 696 | 770mm | 185kg |
Sport | Suzuki | GSX-R600 | 810mm | 187kg |
Chopper | Honda | VT-600C | 690mm | 207kg |
Tour/Adventure | BMW | G650-GS | 860mm | 191kg |
Cruiser | Honda | NC-700X | 790mm | 218kg |
Crossmotor | Honda | CRF-250L | 875mm | 147kg |
Elektrisch | Zero | S/SR | 807mm | 188kg |
Bonustips
Kom je ook bij deze motoren niet tot de grond of ben je al in bezit van een tweewieler dan zijn er nog een aantal opties.
1. Schoeisel
Schoenen met een dikke zool of met een hak (voor de dames of vrouwelijke mannen) brengen je al gauw enkele centimeters dichter bij de grond. Ook een dikke inlegzool kan al voor een stabieler gevoel zorgen.
2. Verlagen
Natuurlijk is er de mogelijkheid om nagenoeg iedere motor te verlagen. Het nadeel hiervan is dat deze toepassing voor een verandering in rijgedrag kan zorgen en over het algemeen niet in goede zin. Bij scherpe bochten zal het frame van de motor bijvoorbeeld sneller in contact komen met het wegdek. Woon-werkverkeerrijders zullen hier aanzienlijk minder last van hebben dan de circuitgangers onder ons. Het verlagen is een aanpassing die slechts enkele tientjes hoeft te kosten als de motor is voorzien van een linksysteem. Er zijn echter ook motoren die geen linksysteem hebben of een aanpassing hieraan niet tot nauwelijks toelaten, dan kan een kortere veer of schokdemper uitkomst bieden. Deze ingreep is wel aanzienlijk duurder. Welke optie je ook kiest, houd er rekening mee dat de standaard ook in verhouding zal moeten worden aangepast, het zou zonde zijn als jouw motor om flikkert.
3. Skills
Werk aan het beter worden in motorrijden om jouw gebrek aan lengte te compenseren met skills. In veel gevallen is onervarenheid de oorzaak van instabiliteit. Anticipeer bijvoorbeeld op waar je je voet neer gaat zetten bij stilstand en schuif naar de zijde van de motor waar je je voet neer gaat zetten, 1 voet plat op de grond is vaak stabieler dan trippelen met twee.
Heb jij nog tips? Plaats ze hieronder.
Bram van der Zaan
Bram van der Zaan is content marketeer bij Motorkledingenter en is het meest gelukkig op twee wielen. Naast fietsen is hij ook wel te porren voor een ritje op zijn zwarte (wellicht iets te luidruchtige) street triple waarmee hij enorm netjes rijdt.
13 Comments
Add comment Reactie annuleren
Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Met 155cm hoog, heb ik zowel de schokdemper (Hyperpro) als voorvorken verlaagd op mijn Honda Hornet S. Nadeel is dat je dan wel sneller je stepjes aan de grond rijdt (ach…die heb je toch niet nodig) (geeft wel spectaculaire vonken)
De Daytona Lady Star laarzen zijn wel prijzig, maar waterdicht (Gore-tex) en onzichtbaar verhoogd aan voor en achterkant.
Verder probeer ik altijd de ‘dal’ op te zoeken bij stoplichten.
Hi, ik ben Francine en ik ben net zo lang als jij bent. Ik ben al een tijd op zoek naar een rijschool maar alle scholen die ik bezoek, hebben motoren waarbij ik met mijn voeten de grond niet kan raken. Waar heb jij je rijbewijs gehaald?
Ik ben zelf 1,66m en rij met kawasaki W800, hierbij kan ik met beide voetjes plat op de grond, een echte aanrader!
Ik mis de Yamaha MT-07 in dit rijtje , zowel geschikt voor A2/A rijbewijs Met mijn 1.63m kom ik prima bij de grond. Voordeel van deze motor is dat de zadel aan de voorkant erg spits is waardoor je benen praktisch gestrekt er langs loopt. Een MT-09SP is ook goed te doen en ook de MT-10. Laatst genoemde motoren zelf mee mogen rijden. Lijkt wel alsof het artikel geschreven is door de kortzichtigheid van 1 berijder en te weinig onderzoek is gedaan naar andere motoren op de markt. Jammer MKC!
Ze zeggen nergens dat deze lijst de enige motoren zijn, en dat er geen anderen zijn.
Het is een lijst van 10 goeie motoren in een variatie van type en rijbewijs. Er zijn nog wel 20 andere motoren die kunnen.
Om ze om die reden kortzichtig te noemen vind ik daarom ook kortzichtig van jou gebruik je verstand voor 1 keer eens.
Verder mooi artikel en het zal denk ik meerdere beginnende rijders helpen.
Probeer ook eens een motorscooter!
Helaas ontbreekt die tip in jullie overzicht 🙁
Nu wacht ik op hetzelfde artikel maar dan voor de lange motorrijder. Mag het zelf doen met 1.98m.
http://cycle-ergo.com/
Handige site om je rijhouding te bekijken…zal niet altijd 100% zijn maar geeft een goede indicatie.
met 1m70 kan ik op bvb mijn superduke met 1 teen aan de grond.
was evengoed op mijn ducati hypermotard het geval, of op de cbr1000rr,
deauville lukt…
maar ik heb al jeren geleerd om net als tijdnes de schooljaren met de fiets, gewoon te surplacen, 1 metertje rijden lukt vlot over 40sec
Onlangs de motor van mijn vriendin(168cm) Yamaha MT-07 laten verlagen met Hyperpro set. Er zijn goedkopere alternatieven wat de wegligging niet ten goede komt. Maar bij de Hyperpro set gaat de wegligging er wel op voorruit, dus je krijgt er wel wat voor terug.
Ik heb zelf een Yamaha Virago 250 en ga nu sparen voor de nieuwe Honda Rebel 500. Met mijn 1,54 mtr. zijn dit voor mij de motoren om mijn voeten op de grond te kunnen zetten. Persoonlijk voel ik mij het lekkerst als ik deze plat op de grond kan zetten en niet met alleen met de voorkant van mijn voet.
Harley Davidson Heritage.
168 cm en kan met beide voeten plat op de grond 🙂
Hey! Ik ben 1.52m. en heb in het verleden een Suzuki SV650 (naked) gereden. Die was verlaagd middels een aangepaste schokbreker (door een bedrijf dat daarin gespecialiseerd was, duur grapje) en door een beetje vulling uit het zadel te halen. Onlangs heb ik een Suzuki GS500E (ook naked) gekocht. Deze is verlaagd door andere wishbones erop te zetten. Scheelt enkele centimeters en een setje wishbones kost ongeveer 100 euro! Omdat ik licht van gewicht ben, hebben deze aanpassingen voor mij nauwelijks nadelige gevolgen wat betreft rijgedrag en rijcomfort.
Omdat mijn armlengte vrij kort is, heb ik er een ander stuur op laten zetten (middels adapters kun je best veel aanpassen wat betreft het stuur). En door mijn kleine handen/korte vingers moet ik altijd remhendel en koppelingshendel dichterbij krijgen. Als er geen verstelbare hendel te krijgen is, moet de bestaande hendel iets gebogen worden (nu kan ik met 3 vingers de koppelingshendel intrekken ipv 2 vingers). De motor moet bovendien geen heel zware koppelingshendel hebben, daar heb ik met mijn korte vingers de kracht niet voor. Ook het koppelingspedaal moet worden versteld, anders kom ik er met mijn kleine voeten niet goed bij.
Ik rij altijd met motorlaarzen met extra zool eronder. Ik ben vroeger wel eens omgekiept enkel doordat mijn voeten de grond niet meer raakten door bijv. een verzakking in het asfalt. Voor mij is de zoektocht naar een geschikte motor een heel gedoe (wil geen shopper). Ik kan ook nooit zelf testrijden omdat ik niet aan de grond kom.