Scorpion is een motorhelmenmerk dat al een tijdje bestaat en sinds een aantal jaar zich goed vertegenwoordigd in Nederland. Ik was er zelf nog een beetje onbekend mee tot ik de Scorpion EXO-510 en de EXO-1200 vorig jaar binnen zag komen. De EXO-510 heeft een interessante prijs-kwaliteit verhouding en zo nam ik deze mee voor een review.
Scorpion EXO-510 eerste indruk
De Scorpion EXO-510 is een sportief gevormde helm. Standaard is deze helm voorzien van het Air-fit pompsysteem zodat je de wangkussens wat kan oppompen. Daarnaast krijg je er ook een Max-vision pinlocklens bij voor een extra groot gezichtsveld. De EXO-510 heeft een sportieve spoiler aan de achterzijde. Drie ventilatie inlaten aan de bovenkant en één bij de kin zorgen voor de nodige ventilatie tijdens die warme dagen. Verder is de helm gemaakt van polycarbonaat, wat normaal is voor een helm in deze prijsklasse. Al met al komt de helm neer op 1500 gram wat toch wel een net gewicht is!
Scorpion EXO-510 in de praktijk
Op een koude maar soort van halfdroge dag in januari trek ik er op uit om de EXO-510 een testritje te geven. De microbucklesluiting werkt gemakkelijk en sluit comfortabel aan op mijn winterkol. Het is flink koud en de pinlocklens komt gelijk goed tot zijn recht. Zelfs met de ventilatieopeningen dicht beslaat het vizier niet en behoud ik toch een helder gezichtsveld.
Met mijn wat dikkere midseason handschoenen lukt het me nog om het zonnevizier naar beneden te krijgen. Het dekt het gezichtsveld goed maar het lijkt voor vandaag niet nodig te zijn dus ik klap hem maar snel weer naar boven. Voor elk stoplicht gebruik ik het knopje aan de zijkant van de helm om het vizier op een kiertje te zetten. Dit zorgt voor een extra briesje bij het stilstaan en ik gebruik deze daarna weer om het vizier op slot te zetten. Het werkt erg goed en geeft een veilig gevoel tijdens het rijden naar mijn mening.
Scorpion EXO-510 ventilatie en aerodynamica
De ventilatie is boven gemiddeld op een helm van deze prijsklasse, Ik kan mij voorstellen dat dit in de zomer zal zorgen voor een aangenaam briesje door de helm heen. De helm is stil en aerodynamisch en heeft alleen een lichte zoem als ik doortrek naar de 130 op de snelweg, maar dit verwachtte ik stiekem al.
Scorpion EXO-510 pasvorm en type rijder
De pasvorm van de EXO-510 is comfortabel. De voering is zacht afgewerkt en de pasvorm is medium tot ovaal te noemen. Door gebruik van drie helmschalen heeft iedere maat een goede pasvorm en blijft de helm mooi compact. De helm is zoals eerder genoemd sportief gevormd en ik zie hem gedragen worden op een breed scala van type motoren. Ik heb een hoop plezier beleeft van deze helm en ik vond het stiekem best kicken staan bij mijn motor.
Niek Kralt
Niek Kralt is verkoopspecialist bij MotorKledingCenter en houdt zich veel bezig met zijn passie motorrijden. Met een relatief jonge leeftijd behaalde hij zijn motorrijbewijs en begon hij op een 125cc sportmotor. Inmiddels is dit al drie motoren terug en heeft hij twee Suzuki's in zijn bezit gehad. Tegenwoordig zijn deze ingeruild voor een Honda Fireblade uit 1999 waar hij woon- werkverkeer mee rijdt en ook uitstapjes mee doet.