fbpx

De dagen worden korter en het kwik begint de dalen. Dat betekent maar één ding: winter´s coming!
Hoog tijd om je motor nog een laatste keer te vertroetelen voordat je hem eenzaam en alleen stalt in de schuur. Je motoraccu verdient daarbij wat extra aandacht zodat je komende lente niet voor verrassingen komt te staan. Maar hoe doe je dat het beste?

Hoe werkt een accu?

Laten we beginnen bij het begin. In je accu zitten twee platen die de + en de – polen vormen. De + pool is een loden plaat voorzien van een laag loodoxide. De – pool is een plaat van zuiver lood. Stop beide platen in een bad vol zwavelzuuroplossing en door een chemische reactie ontstaat er een spanningsverschil. Sluit de accu aan en voilà, je hebt stroom.

Met het starten van jouw motor ontlaad je de accu. Het ontladen zorgt er voor dat de concentratie van het zwavelzuur af neemt en de laag loodoxide wordt omgezet in loodsulfaat. Loodsulfaat is niet geleidend en zorgt er voor dat de werking van de accu afneemt. Daarnaast heeft loodsulfaat de vervelende eigenschap om te gaan klonteren, hierdoor wordt het hard en onoplosbaar.

Het is daarom belangrijk om de motoraccu goed op te laden. Dit zorgt ervoor dat het loodsuflaat weer terug wordt omgezet in loodoxide en de accu zijn werking behoudt.

Waarom vind je motoraccu de winter niet leuk?

Het is dus belangrijk om je accu goed op te laden wanneer je hem hebt gebruikt, want zo voorkom je die vervelende loodsulfaat klonten.

Maar daarmee zijn we er niet, want ook wanneer je een accu niet gebruikt loopt hij langzaam leeg. Dus wanneer de lente begint en het bij jou weer begint te kriebelen om te gaan rijden, kun je er wel vanuit gaan dat je accu allang leeg is en het loodje heeft gelegd.

Als je aan winter denkt, denk je aan kou. En laat dat nu net het geen zijn waar een accu niet zo goed tegen kan. Koude temperaturen zorgen er namelijk voor dat de weerstand in een accu toeneemt en daardoor dus de capaciteit afneemt.

Hoe zorg je dat je motoraccu de winter doorkomt?

Als mooi-weer-rijder heb je in de wintermaanden wat minder aandacht voor je motor. Daarom is het een goed idee om je accu te voorzien van een nieuwe vriend. Een druppellader is daarbij de perfecte match.

De druppellader zorgt er namelijk voor dat de accu pulserend wordt bijgeladen. Anders dan bij een standaard acculader, zorgt de druppellader er voor dat je accu net iets onder de 100% geladen blijft. Hierdoor raakt je accu dus niet overbelast en kun je hem voor langere tijd aangesloten laten. Hoe je een druppellader kunt aansluiten legt Justin je haarfijn uit in de video.

Ik zei het al, ook kou is een factor om rekening mee te houden. Nu wil ik niet zeggen dat het een goed idee is om je accu in bed tussen jou en je partner te leggen. Maar als je motor ergens staat gestald waar het echt flink koud kan worden, dan is het misschien verstandig om je accu uit je motor te halen en hem in huis te plaatsen.

Wat moet je niet doen met je accu in de winter

Mocht je denken dat het een goed idee is om je motoraccu volledig te ontladen en hem vervolgens weer volledig op te laden, dan heb ik nieuws voor je: niet doen. Je accu gaat er juist alleen maar harder van achteruit, kan er blijvende schade van krijgen of erger nog, kapot van gaan.

Ook het tussentijds starten van de motor zonder dat je er mee gaat rijden, is niet slim. Althans, het kan je motoraccu misschien de winter doorslepen, maar je motor zelf vindt het wat minder prettig. Doordat de motor niet goed warm wordt, kan er condens in het blok gaan zitten. Als je dan tussen twee kwaden moet kiezen, kan je liever een kapotte accu hebben. Weet je in ieder geval wel wat je op je verlanglijstje kunt zetten met Sinterklaas of Kerst.

Meer tips over het winterklaar maken van je motor kun je lezen in deze blog.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.