Jarenlang was Schuberth pionier in hoogwaardige touringhelmen met hun populaire systeemhelmen. Na een ietwat bekoelde periode met de C4 en C4 Pro zetten de Duitsers alles op de nieuwe Schuberth C5. Deze onlangs aangekondigde helm is een van de eerste systeemhelmen met de nieuwe ECE-R 22.06 keuring. Alle pijlen zijn gericht op de nieuwe Schuberth C5 om het Duitse high-end merk weer terug op de radar te krijgen onder de touring- en adventure rijders.

Schuberth C5 volledig opnieuw ontwikkeld

Voor het nieuwe model is teruggegaan naar de tekentafel en dat is te zien aan het resultaat. Een sportievere buitenschaal die nog maar weinig weg heeft van die van zijn voorgangers. De vaste waarden die Schuberth kenmerken zijn natuurlijk nog wel van toepassing. Zo is de helmschaal vervaardigd uit een glasvezel en carbonmix. Het anti-roll-off systeem wordt nog altijd gebruikt en de binnenvoering is van hoogwaardige kwaliteit.

Het zo stil mogelijk krijgen van de helm is voor Schuberth altijd een belangrijke missie. Voor de Schuberth C5 houdt dat in dat de nekkraag speciaal opnieuw is ontwikkeld en samen met de herontwikkelde kinflap zorgt voor een uitstekende sealing van de helm rondom de nek. Volledig getest in de eigen windtunnels, wat volgens metingen uitkomt op 85 dB bij 100km/u op een naked bike.

Schuberth C5

Schuberth Individual Concept past iedereen

Het premium touring segment is zwaarbevochten en Schuberth heeft dan ook goed gekeken naar het overige aanbod van bijvoorbeeld de Shoei Neotec II, AGV Sportmodular en zo verwachten we in 2022 nog een middenklasser uit Italiaanse stal. Vooral Shoei en het Personal Fitting System lijken speciale aandacht te hebben gekregen en hebben geresulteerd in een herziene pasvorm. Dankzij het Schuberth Individual Concept moet de Schuberth C5 iedereen passen door middel van extra dik of dun binnenwerk. De wangkussens zijn vervangbaar voor een ‘sport’ of ‘comfort’ uitvoering waardoor de helm strakker of losser komt te zitten.

Schuberth Individual Concept voor de C5

Schuberth C5 als een van de eerste ECE 22.06 systeemhelmen

De ECE 22.06 norm zorgt ervoor dat de C5 strengere tests wist te passeren op het gebied van veiligheid. Ondanks dat is de helm zo’n 50 gram lichter geworden tegenover de C4 Pro. Tegelijkertijd is de C5 de eerste helm van Schuberth die een P-/J- homologatie heeft en daarmee zowel goedgekeurd is om in open toestand als gesloten toestand te gebruiken. De helm zal beschikbaar zijn in maten XS (53) t/m 3XL (65) verdeeld over 2 schaalmaten.

Sena Mesh technologie voor Schuberth C5

Zoals ook bij de voorgangers is er rekening gehouden met het inbouwen van een communicatiesysteem. De antennes zijn alvast weggewerkt en de technologie is in handen van Sena die speciaal voor de C5 een Bluetooth set heeft ontwikkeld met Mesh technologie. Dit maakt het systeem vooruitstrevender dan bijvoorbeeld de SRL2 van Shoei. De prijs van de SC2 met Sena Mesh technologie ligt op 349 euro.

Schuberth C5 met Sena Mesh technologie

Beschikbaarheid en prijzen Schuberth C5

Afhankelijk van de kleur of het design zal de Schuberth C5 vanaf eind 2021 beschikbaar zijn voor 629 euro in effenkleuren en 729 euro in designs. Op dit moment kun je de Schuberth C4 Pro nog met 20% korting aanschaffen via onze winkels.