De dagen worden korter en het kwik begint de dalen. Dat betekent maar één ding: winter´s coming!
Hoog tijd om je motor nog een laatste keer te vertroetelen voordat je hem eenzaam en alleen stalt in de schuur. Je motoraccu verdient daarbij wat extra aandacht zodat je komende lente niet voor verrassingen komt te staan. Maar hoe doe je dat het beste?
Hoe werkt een accu?
Laten we beginnen bij het begin. In je accu zitten twee platen die de + en de – polen vormen. De + pool is een loden plaat voorzien van een laag loodoxide. De – pool is een plaat van zuiver lood. Stop beide platen in een bad vol zwavelzuuroplossing en door een chemische reactie ontstaat er een spanningsverschil. Sluit de accu aan en voilà, je hebt stroom.
Met het starten van jouw motor ontlaad je de accu. Het ontladen zorgt er voor dat de concentratie van het zwavelzuur af neemt en de laag loodoxide wordt omgezet in loodsulfaat. Loodsulfaat is niet geleidend en zorgt er voor dat de werking van de accu afneemt. Daarnaast heeft loodsulfaat de vervelende eigenschap om te gaan klonteren, hierdoor wordt het hard en onoplosbaar.
Het is daarom belangrijk om de motoraccu goed op te laden. Dit zorgt ervoor dat het loodsuflaat weer terug wordt omgezet in loodoxide en de accu zijn werking behoudt.
Waarom vind je motoraccu de winter niet leuk?
Het is dus belangrijk om je accu goed op te laden wanneer je hem hebt gebruikt, want zo voorkom je die vervelende loodsulfaat klonten.
Maar daarmee zijn we er niet, want ook wanneer je een accu niet gebruikt loopt hij langzaam leeg. Dus wanneer de lente begint en het bij jou weer begint te kriebelen om te gaan rijden, kun je er wel vanuit gaan dat je accu allang leeg is en het loodje heeft gelegd.
Als je aan winter denkt, denk je aan kou. En laat dat nu net het geen zijn waar een accu niet zo goed tegen kan. Koude temperaturen zorgen er namelijk voor dat de weerstand in een accu toeneemt en daardoor dus de capaciteit afneemt.
Hoe zorg je dat je motoraccu de winter doorkomt?
Als mooi-weer-rijder heb je in de wintermaanden wat minder aandacht voor je motor. Daarom is het een goed idee om je accu te voorzien van een nieuwe vriend. Een druppellader is daarbij de perfecte match.
De druppellader zorgt er namelijk voor dat de accu pulserend wordt bijgeladen. Anders dan bij een standaard acculader, zorgt de druppellader er voor dat je accu net iets onder de 100% geladen blijft. Hierdoor raakt je accu dus niet overbelast en kun je hem voor langere tijd aangesloten laten. Hoe je een druppellader kunt aansluiten legt Justin je haarfijn uit in de video.
Ik zei het al, ook kou is een factor om rekening mee te houden. Nu wil ik niet zeggen dat het een goed idee is om je accu in bed tussen jou en je partner te leggen. Maar als je motor ergens staat gestald waar het echt flink koud kan worden, dan is het misschien verstandig om je accu uit je motor te halen en hem in huis te plaatsen.
Wat moet je niet doen met je accu in de winter
Mocht je denken dat het een goed idee is om je motoraccu volledig te ontladen en hem vervolgens weer volledig op te laden, dan heb ik nieuws voor je: niet doen. Je accu gaat er juist alleen maar harder van achteruit, kan er blijvende schade van krijgen of erger nog, kapot van gaan.
Ook het tussentijds starten van de motor zonder dat je er mee gaat rijden, is niet slim. Althans, het kan je motoraccu misschien de winter doorslepen, maar je motor zelf vindt het wat minder prettig. Doordat de motor niet goed warm wordt, kan er condens in het blok gaan zitten. Als je dan tussen twee kwaden moet kiezen, kan je liever een kapotte accu hebben. Weet je in ieder geval wel wat je op je verlanglijstje kunt zetten met Sinterklaas of Kerst.
Meer tips over het winterklaar maken van je motor kun je lezen in deze blog.
Motoraccu bijvullen – Doe-het-zelf guide
Stap 1: Buddyseat afnemen
Stap 2: Accupolen loshalen
Eerst de MIN, vervolgens de PLUS kabel demonteren
Om schade door kortsluiting en zuurspetters te voorkomen kun je het beste de accu uit de motor halen voordat je aan de slag gaat. Haal altijd eerst de min-pool en dan pas de plus-pool los, op deze manier voorkom je vonkvorming en kortsluiting.
Stap 3: Accu bijvullen
Gedestilleerd water toevoegen
Vervolgens kun je het zuur van de accu testen door gebruik te maken van de accuzuurtester. Het dobbertje in dit testertje vertelt je de toestand van het zuur. Hoe “slapper” de accu, hoe lager het zuurgehalte in de accu is, hoe dieper de dobber wegzakt.
Volgeladen accu’s hebben een zuurgehalte van 1.28 terwijl het zuurgehalte van lege accu’s zo rond de 1.12 kg/dm3 ligt. Deze waarden moeten per cel ongeveer gelijk zijn, zo niet, dan is er een defect in de accu aanwezig.
Als je accu in een slechte (stroom)conditie is, moet je op zoek gaan naar de oorzaak. Staat de motor al een lange tijd stil, of wordt er telkens maar een klein stukje gereden, met veel gebruik van de elektrische starter? Dan is het niet verwonderlijk dat de accu in een slechte conditie is. Tijdens het rijden laadt de accu zich op. Rijd je wat minder, dan laadt de accu ook wat minder op. En wanneer de motor een winter in de stalling staat, loopt ie simpelweg leeg. Wanneer je regelmatig rijdt en de accu is toch in een slechte conditie, kan je de oorzaak zoeken bij de dynamo of de gelijkrichter. Raadpleeg een professionele werkplaats wanneer je er zelf niet uitkomt.
Voordat je de accu op gaat laden moet je het niveau van het zuur tot aan het maximum aanvullen met gedestilleerd water. Controleer het niveau elke 3 maanden. Vul de accu niet bij met zuur! Zuur gebruik je alleen bij het voor het eerst vullen van een accu. Laad je accu niet op met een ampère-sterkte lader voor bijvoorbeeld een autoaccu. Dit soort laders laden te snel op en zorgt zo voor beschadigingen in de accu. Om tijdens de winterstop de accu in een goede conditie te houden, hebben we een aantal acculaders van topmerk Optimate geschikt voor motoren en zelfs lichte accu’s van auto’s.
Stap 4: Alles goed schoonmaken
Maak de accu aan de buitenkant goed schoon. Viezigheid kan kleine stroompjes geleiden en kunnen het laadproces verstoren.
Stap 5: Polen goed invetten
Vergeet de accupolen niet in te vetten. Dit zorgt voor een goede geleiding!
Stap 6: Accu weer monteren
Bij montage eerst PLUS, vervolgens de MIN-pool vastzetten
Let er bij het monteren van de accu op dat je nu een omgekeerde volgorde aanhoudt: éérst plus en dan min. Vergeet bij het plaatsen van de accu niet om het ontluchtingsslangetje knikvrij te monteren.
Nick van Oosten
Onze huistuner Nick draait aan de knoppen wanneer het aankomt op advertising en weet van alles over SEO. Hij droomt ervan om op korte termijn zijn motorrijbewijs te halen, maar waar hij meer moeite mee heeft is welke motor hij vervolgens zal kiezen.