Het is ons allemaal niet ontgaan, de benzineprijzen rijzen door het dak. Het is iedere keer toch weer even slikken als we de pomp weer terughangen en de prijs zien staan. En bij €2,42 per liter, dat was voor mij de ‘druppel’ en de beweegreden dat ik onderzoek ben gaan doen om centen te besparen. Nu is het een gegeven dat onze geliefde hobby wel een centje mag kosten en dat benzineverbruik natuurlijk verschilt per motorfiets. Gelukkig zijn er een aantal algemene spelregels waarop je extra kilometers uit jouw machine kunt halen en dat tankmoment kunt uitstellen.
In deze blog deel ik 5 benzinekosten besparende tips voor iedere motorfiets!
- Onderhoud: Door je motor goed te blijven onderhouden kan je besparen op de benzine.
- Uitrollen, optrekken en schakelen: Door je motorfiets uit te laten rollen, vlot op te trekken en eerder te schakelen kan je benzine besparen.
- Bespaar gewicht & luchtweerstand: Extra gewicht en luchtweerstand veroorzaakt hoger verbruik.
- Minder snel rijden: Door minder toeren te maken, verbruikt je motorfiets minder.
- Motorscooters: Motorscooters zijn een erg zuinige alternatief.
1. Hoe het onderhoud van je motorfiets met de benzineprijzen te maken heeft
Het onderhoud van jouw motorfiets doet er toe als het gaat om het verbruik. Voor alle thuis monteurs is dit inderdaad een inkoppertje. Door bijvoorbeeld je ketting schoon en vet en de banden op de juiste spanning te houden verbruikt jouw liefde met twee wielen een slokje minder en betaal je wellicht minder vaak die hoge benzineprijzen. Wil je meer weten over het onderhouden van jouw motorfiets? Lees dan één van deze seizoensgebonden blogs:
2. Uitrollen, vlot optrekken en eerder schakelen -vs- hoge benzineprijzen
We wanen ons allemaal wel eens ‘The Doctor’ (voor de rest is dat geen jeugdheld hoor) door op bochten af te stuiven, op het laatste moment te remmen en er zo vlot mogelijk doorheen te gaan. Maar niets is minder waar, door juist eerder voor de bocht je motor al uit te laten rollen, kan je een betere inschatting maken van hoe hard je door de bocht heen kan. Zo kan je op een vloeiende manier met gelijke snelheid de bocht doorsturen. Al met al is het én veilig, én zuiniger, wanneer het aankomt op benzine besparen op de motor.
Naast uitrollen helpt vlot optrekken (je leest het goed) en eerder schakelen ook voor het uitstellen van een bezoek aan die peperdure benzinepomp. Doordat je vlot optrekt, met laten we zeggen driekwart gas tot 3.000 toeren, moet je motorblok hard ‘werken’ maar draait die zuiniger dan met 8.000 toeren en vol gas. Door vervolgens eerder te schakelen maakt je blok minder toeren en verminder je qua verbruik.
3. Bespaar gewicht & luchtweerstand
Ook het gewicht van je motorfiets, lichaamsgewicht en motorbagage doet ertoe om die nare benzineprijzen langer te ontwijken. Denk goed na over wat je allemaal meeneemt op de motor. Kan je ergens gewicht besparen? Doe dat dan vooral! Een voorbeeld kan zijn je motormaatje die altijd bij je achterop zit. Probeer die vooral over te halen zelf een motorrijbewijs te halen (meer hierover in deze blog).
Daarnaast kan je ook gewicht en weerstand verminderen door eventueel koffers van je motor af te halen indien je ze niet gebruikt. Door minder weerstand snij je efficiënter door de rijwind en hoeft je motorblok minder moeite te doen om vooruit te komen.
4. Minder snel rijden drukt toch echt de benzineprijzen
Oké, deze stel ik al de hele tijd uit. Het is naar mijn mening het minst leuke puntje in deze lijst, dus ik ga hem kort houden. Door minder snel te rijden maakt je motor lagere toeren. Dit heeft als resultaat dat je motor minder benzine verbruikt. Kort genoeg?
5. Motorscooters zijn een zuinig alternatief
Dit is de meest ingrijpende tip. Motorscooters zijn een zeer zuinig alternatief voor bijvoorbeeld het tweede ‘boodschappenautootje’. Zo kan je met een 125cc motorscooter een verbruik van 1 op 50 realiseren als je echt je best doet. Naast dat ze zuinig zijn is er ruimte genoeg voor eventueel bagage. Hebben we je interesse gewekt? Kijk dan vooral is naar dit artikel van nu.nl.
Hebben jullie nog tips?
Met deze 5 tips kan je naar mijn mening al aardig uit de voeten. Nu zijn wij natuurlijk ook benieuwd of jullie nog meer tips hebben die hierboven nog niet genoemd zijn. Laat het weten in de comments!
Nog niet uitgelezen? Lees dan vooral is deze blog van Kelvin!
Justin de Groot
Justin is de jongste MKC Moto aanwinst. Hij is vaak met zijn Kawasaki Z800E te vinden op de 'twisties' van de Hoge Veluwe. Oh, tussendoor werkt hij ook nog mee binnen ons marketingteam.