AGV PISTA GP R review motorkledingcenter

Het beste geperfectioneerd. Zo kun je de nieuwe AGV Corsa R en de AGV Pista GP R het beste omschrijven. Toen de voorgangers van deze modellen op de markt kwamen, bleken ze al een hele stap voor te zijn op de concurrentie dit kun je nog eens rustig terug lezen in de originele AGV Corsa blog. De nieuwe modellen doen daar echter nog een schepje bovenop!

AGV Corsa R & Pista GP R aerodynamica

De AGV Corsa R is op dit gebied weinig aangepakt. Mede omdat de AGV Corsa van zichzelf al een top helm van de bovenste plank was als het op aerodynamica aankomt. Verandering voor zo’n sportief gerichte straat helm is gewoonweg niet nodig. De Pista GP R daarentegen is alles behalve hetzelfde gebleven.

Het eerste wat opvalt aan de vernieuwde Pista GP R is de nieuwe Biplano spoiler. Dat geeft niet alleen (naar eigen zeggen) echt een super gaaf agressief uiterlijk.  AGV claimt dat de drager met deze spoiler in combinatie met het juiste motorpak 3 tot 6 kilometer per uur harder zou moeten gaan op de rechte stukken van een circuit. Deze spoiler is natuurlijk ook zo gemaakt, dat deze niet in aanraking kan komen met een aero-hump achter op je pak. Een leuk weetje is overigens wel, dat de spoilers van de Corsa R en de Pista GP R uitwisselbaar zijn! Daarnaast zien we ook op de luchtinlaten nog extra spoilers, waar we later in het kopje ventilatie nog op terug komen.agv-corsa-r-pista-gp-r-review

AGV Corsa R & Pista GP R vizier

Ook het vizier hebben ze bij AGV niet met rust kunnen laten. Nadat ze bij de Corsa R en Pista GP R gekozen hebben voor een ijzersterk 4 tot 5 millimeter dik polycarbonaat vizier die optical class one gekeurd is. Hebben ze gekozen voor een Max-Vision 120 Pinlock systeem waardoor condensatie van je vizier echt verleden tijd is. Optical Class One wil zeggen dat het vizier in het midden dikker is dan aan de zijkant, waardoor je geen vervorming meer hebt van het blikveld. Daarnaast hebben ze de nieuwe modellen ook uitgerust met een metalen visor-lock waardoor deze niet meer kan breken. Het vizier is uiteraard uitgerust met een Tear-Off aansluiting en er worden 3 stuks bij de helm meegeleverd.agv pista gp r motorhelm

AGV Corsa R & Pista GP R interieur

Waar het interieur van de originele Corsa en Pista GP helmen op de zweetband na eigenlijk nagenoeg hetzelfde waren, besloten ze om de helmen voor twee verschillende disciplines ook twee verschillende voeringen te geven. Om te beginnen zien we bij de Corsa R een waterdichte nekrand met gelamineerde reflectie waardoor je in het donker beter zichtbaar bent. Daarnaast heeft de Corsa R ook nog een Reversible  top padding, wat inhoudt dat je deze om kan draaien afhankelijk van het weerstype (warm of koud) zodat je altijd goed geklimatiseerd op de motor zit.agv pista gp r corsa r

De Pista heeft deze feature dan weer niet. De Pista GP R maakt gebruik van een volledig Shalimar 2dry binnenvoering, wat ervoor zorgt dat transpiratie snel wordt afgevoerd en de helm dus weer snel droog is in verhitte omstandigheden. Over verhitte omstandigheden gesproken, Het drinksysteem zit bij de Pista GP R zelfs geïntegreerd in de helm, waardoor dit nooit in de weg zit, en je makkelijk kunt drinken tussendoor tijdens een warme dag op het circuit of een endurance race.

Ook worden er bij de Pista GP R verschillende kussentjes geleverd, zodat je de binnenvoering volledig aan kunt passen, en deze altijd de best zittende “fit” geven naar jouw hoofd. Daarnaast zie je dat beide nieuwe modellen zijn uitgevoerd met een emergency quick release systeem zodat deze makkelijk en snel uit de helm gehaald kunnen worden bij een crash en de helm op een veilige manier van het hoofd verwijderd kan worden.Tot slot plaatste AGV ook nog een nieuwe breath deflector in beide modellen die iets verder door loopt dan de vorige, waardoor warme adem beter naar onderen vervoerd kan worden.

AGV Corsa R & Pista GP R ventilatie

Zoals we van de Corsa al gewend waren, heeft deze gewoon nog steeds dezelfde ventilatieschachten die makkelijk en snel open en dicht gezet kunnen worden met de schuifjes. De Pista GP R heeft hier wel een complete transformatie ondergaan. Zo zien we voor het eerst metal air vents. AGV vind dat een helm rondom op iedere zone dezelfde kracht moet kunnen opvangen bij een impact.

Natuurlijk zijn de kunststof luchtinlaten altijd de zwakste punten van de helmen, simpel gezegd omdat hier gewoon een gat in zit. Vandaar dat ze er bij AGV voor hebben gekozen om deze van metaal te maken, om het totaalplaatje extra stevigheid mee te geven. Dit is ook een van de redenen, waarom ze bij SHARP vertelden dat dit bij uitstek de meest sterke helm is die ze tot nu toe in hun test centre hebben gehad.agv pista gp r ventilatie

Ook zien we op de ventilatieschachten nog extra spoilertjes zitten, wat aan de voorkant de ingaande luchtstroming bevorderd omdat de lucht er in geforceerd wordt en wat aan de achterkant de aerodynamica weer ten goede doet en de luchtweerstand verminderd.

AGV Corsa R & Pista GP R conclusie

Zoals we in de inleiding al zeiden is het beste verbeterd! De nieuwe features drukken niet alleen een stempel op het verschil in gebruik tussen de nieuwe Corsa R en Pista GP R, maar zijn hierdoor ook echt een verbetering ten opzichte van hun voorgangers. Met Innovatieve systemen hebben ze weer echt een product afgeleverd wat, als je het mij vraagt echt de sh*t is.

Met 1345gr (maat MS) is de Pista GP R niet de lichtste helm in zijn klasse en met een prijs van €1200,- ook zeker niet de goedkoopste, maar daarvoor krijg je dan wel weer ongekende veiligheid en aerodynamica. Rijd je heel sportief op straat, of ben je een die-hard circuit rijder en wil jij niet bezuinigen op veiligheid, en wil je een helm die je alle rust in je hoofd geeft die jij nodig hebt? Stop dan maar met zoeken… jij wil een Pista GP R!agv-pista-gp-r-soleluna-2016-valentino-rossi-helme

 

Geef een reactie