fbpx

Je hart kloppend in je keel, de zweetparels lopen langs je gezicht, en je handen trillend op dat laatste moment voor de start wanneer je je vizier dicht slaat. Wanneer je voorganger zichzelf als een raket op steroïden lanceert weet je dat je nog 10 seconden hebt. Nog 10 seconden voordat je de rit van je leven gaat rijden. Dit is waar je het afgelopen jaar, of misschien zelfs wel je hele leven naartoe hebt gewerkt. Dit is het moment. Jouw moment, waarop jij en je motor één zijn en alles op alles gaan zetten. Winnen? Nee we denken niet eens aan winnen.

Het Circuit van de Isle of Man: de Mountain Course

Het circuit van de Isle of Man, de Mountain Course überhaupt uitrijden is al een prestatie op zich. Fouten maken is absoluut niet toegestaan. Een laatste diepe zucht, een laatste gebedje, een laatste gedachte aan je naasten. Je weet immers dondersgoed het de laatste keer kan zijn dat ze jou hebben gezien.

Je rijdt naar de startlijn, houdt je toerental op zevenduizend RPM en wanneer de TT Marshall je schouder loslaat, laat jij die koppeling los en ga je ‘flat out’ richting Quarter bridge, de eerste bocht van het circuit.isle-of-man-tt-blog-motorkledingcenter-startline

Terwijl ik me probeer in te beelden hoe het moet voelen om daar opgesteld te staan, lopen de rillingen over m’n rug en beginnen m’n handen al te trillen. Terwijl aan de start van een race verschijnen toch niks nieuws is voor me, is dit toch even van een heel ander kaliber.

Waarom zou je überhaupt met Isle of Man mee willen doen?

De vraag blijft echter voor vele nog steeds: Waarom zou je dit überhaupt willen doen? Je kent de gevaren van de Isle of Man en terwijl je verstand zegt “waar de F*CK ben je nou in hemelsnaam mee bezig?” weet je dat dit iets is wat je moet doen. Voor het prijzengeld? Nee. Het winnen van de meest prestigieuze TT ook wel de Senior TT levert “slechts” 18.000 pond op, wat omgerekend maar net een luttele 21.500 euro is. Net genoeg om een nieuwe motor van te kopen.

Gaat het er om wie de beste is? Misschien. Je moet van goeden huize komen wil je de toppers: zoals John Mcguinness, Guy Martin, Ian Hutchinson of Michael Dunlop  van de troon stoten. Als je het mij vraagt is de Isle of man TT hetzelfde als een extra vak op de middelbare school waar je zelf voor hebt gekozen. Niet omdat je dit van iemand moet doen, maar omdat je dit zelf wilt doen en je aan jezelf wil bewijzen dat je er ook voor kan slagen. Of dit nou met een 5 is of met een 10, dat maakt niet uit. Zolang je die eindstreep maar behaalt.

De historie van de Snaefell Mountain Course

De beruchte Snaefell Mountain Course wordt al gebruikt sinds 1911 en vanaf toen tot op heden hebben al 252 dappere coureurs het leven moeten geven op dit 60 kilometer lange circuit waarbij de snelheid tegenwoordig boven de 300 kilometer per uur uitkomt. Waar wij in de Z.A.C. competitie rijden met een gemiddelde snelheid van een “luttele” 150 kilometer per uur op Assen, rijden ze tijdens de MotoGP op dezelfde baan maar liefst met een gemiddelde van 170. De Isle of Man Senior TT wordt verreden over 6 bloedstollend snelle rondes en de TT winnaar Michael Dunlop wist deze vorig jaar het snelste af te leggen in 1 uur, 43 minuten en 56 seconden en zette daarbij ook nog eens een absoluut ronde record van 16 minuten en 54 seconden, met een gemiddelde snelheid van maar liefst 130.685 Miles per uur (oftewel 210.317 kilometer per uur)!isle-of-man-tt-motorkledingcenter-historie

Stoepen in plaats van grindbakken

Hoewel je op de internationale motorcircuits grote uitrijstroken, diepe grindbakken en zogenoemde air fences hebt die er nog enigszins knuffelig uit zien, heb je op de Mountain course geen ruimte voor fouten. De baan stopt tegen een stoeprand en de bomen, gebouwen en muurtjes vliegen je om de oren en dan hebben we het nog niet eens over de diepe afgronden langs de bergpassen, waar bijvoorbeeld Conor Cummins in 2010 crashte en er met “slechts” een ernstig gebroken arm, 2 gebroken ruggenwervels, een knie uit de kom en gekneusde longen er van af kwam.

Sommige noemen het zelfmoord, en andere noemen het krankzinnig. Maar zoals de in 2011 overleden Marco Simoncelli zei: ‘you live more going fast on a bike for five minutes, than most people do in all their lives’.  Hoewel de TT al midden jaren 70 van de WK kalender is geschrapt en het evenement al meerdere malen verboden is geweest vanwege de vele ongelukken, hebben ze de organisatie toch weer groen licht gegeven. het blijft immers een risicosport waarvan de coureurs allang weten wat ze te wachten staat. Daarnaast blijft het natuurlijk ook één van de grootste motorsport evenementen ter wereld, waarbij er in een paar weken tijd tientallen miljoenen binnen wordt gehaald met de 40.000 bezoekers die er jaarlijks op af komen.isle-of-man-tt-motorkledingcenter-blog

Een evenement voor raceliefhebbers vanuit de hele wereld

“Nou.” Zullen jullie ondertussen ook wel denken. “kan hij er ook nog wat leuks over zeggen?” Oh jazeker. Zoals ik eerder al omschreef gaat het tijdens de Isle of Man niet alleen om die felbegeerde titel, of om het prijzengeld. Het draait om de sfeer op het hele eiland. De geur van verbrand rubber en 2-takt olie tijdens de classic TT.

De Raceliefhebbers die vanuit de hele wereld komen om de Isle of Man TT te aanschouwen en die net zoveel genieten van de rookies die hun opmars maken richting het snellere veld als van de gigantische titanenstrijd die losbarst tussen de veteranen, onze helden waarvoor we uren buiten staan te wachten en we ze eigenlijk alleen maar in een flits voorbij zien komen. Het draait om dat euforische gevoel dat de rijders hebben wanneer ze deze historische race hebben volbracht, wetende dat ze weer heelhuids terug naar huis en hun familie mogen na de topprestatie die ze hebben geleverd.

De herinneringen die je daar opbouwt, zijn herinneringen die je de rest van je leven bij je zal dragen en je maar al te graag zult delen met je mede motorrijders, familie, kinderen en zelfs kleinkinderen. “kijk Jantje, dit is opa op de foto, en opa was een bad-ass” en terwijl je deze verhalen verteld, is er slechts één ding wat je je constant af zult vragen: wie is de volgende “King of the mountain?”isle-of-man-tt-motorkledingcenter-evenment

Ben je enthousiast geworden en heb jij altijd al willen racen? In deze blog lees je hoe je een racelicentie kan halen.

Justin


Justin heeft een echte affiniteit met motorracen. Met een circuitmotor en een crossmotor houdt hij van snelheid. Door zijn lange ervaring in de motorbranche weet Justin als geen ander hoe motorkleding moet zitten en moet voelen.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.