Zelden kom je een helm tegen waarbij alles klopt. De AGV Corsa is zo’n helm.
Vanaf het moment dat je deze helm op je hoofd zet voel je een zekere veiligheid, kwaliteit en comfort rondom je hoofd zitten, en merk je dat met het design het circuit in het achterhoofd is gehouden.

AGV Corsa aerodynamica

In tegenstelling tot alle andere helmen is deze helm van binnenuit ontworpen in samenwerking met de grote Mr. Valentino Rossi himself, en dat merk je.
De helm is zeer compact, vrij licht en heeft een agressieve styling waarmee hij door de wind heen snijdt als een mes door warme boter, en door de aanpassing van de schaal hebben ze het blikveld 15% omhoog weten te krikken zodat je nooit meer tegen de rand van je helm aankijkt wanneer je achter je kuipruitje verscholen ligt.
Nog nooit stond ik zo versteld van een helm, en met name op hoge snelheid.
De helm is helaas niet zo stil, maar zit wel ongelofelijk stil op je hoofd, en met alle schuifjes open is het zelfs op een warme circuit dag goed uit te houden doordat er veel vooral grote ventilatieroosters op zitten aan de voorkant.

AGV corsa motorhelm review

AGV Corsa vizier

Standaard wordt deze helm geleverd met een blank vizier maar is er uiteraard ook een smoke vizier, en voor de liefhebbers natuurlijk ook de iridium zilver, blauw en goud te krijgen. Het vizier werkt niet alleen met een eenvoudig te bedienen snelsluit systeem, maar ik ook op de voorkant op twee standen vast te klikken zodat deze bij een ongeval ook echt dicht blijft zitten en kun je deze ook nog ge-locked openzetten voor nog meer ventilatie.
Ook wordt er een Pinlock vizier bij de helm geleverd, waardoor aanslaan van het vizier verleden tijd is, en ook in tegenstelling tot de meeste merken , is dit ook te plaatsten in het donkere of spiegelvizier.
Mocht je nou tegen het feit aanlopen dat het onhandig is om s’avonds met een donker vizier te rijden, is er vanaf dit jaar ook de AGVisor voor te leveren. het vizier dat je met één druk op de knop omtovert van een blank naar een donker vizier en vice versa, zodat je hier nooit problemen krijgt
De volgende extra’s die je erbij krijgt zijn de 3 tear-offs waarmee je in een hand omdraai je vizier weer “schoon” kunt maken. (Niet te gebruiken met de AGVisor.)

agv corsa review motorhelm

AGV Corsa pasvorm

De pasvorm van de AGV Corsa is redelijk specifiek, houdt er dus rekening mee dat deze helm helaas niet voor iedereen geschikt is, en dat de Corsa in het begin ook zal zitten als geen een andere helm dat doet.
In tegenstelling tot de meeste helmen blijft de Corsa lekker hard op mijn wangen drukken, wat natuurlijk wel heel persoonlijk is of je dat fijn vindt of niet.
Ook is de Corsa uitgevoerd met een Dubbel-D sluiting, zodat het bandje altijd perfect afgesteld kan worden.

AGV Corsa buitenschaal

De multi-compound schaal (kevlar/carbon/glasvezel) is licht maar supersterk, maar mocht je de €749,- van de Corsa nog niet genoeg vinden, dan is de AGV Pista van maar liefst €1100,- ook altijd nog te leveren.
Voor dat geld krijg je dan natuurlijk wel weer een nog lichtere, Full-Carbon schaal en een zweetbandje op het voorhoofd wat je zweet uit je ogen weet te houden.
Door de compactheid van de helm en de grote kunststof spoiler op de achterkant die er helaas door het transparante kunststof ietwat goedkoop uitziet (dit omdat hij gemaakt is om makkelijk af te breken bij een ongeval), blijft de helm muisstil zitten op je hoofd wanneer je de 250kmph passeert zodat je je maximaal kan concentreren op het rijden.
Al met al zijn de Corsa en de Pista in mijn ogen een van de beste, als niet dé beste sport/racehelmen en prijs/kwaliteit gezien, de beste koop in zijn klasse.

agv corsa rossi

Positieve eigenschappen

  • Compact
  • Veilig gevoel
  • Aerodynamisch
  • comfort
  • materiaal gebruik
  • gebruikersgemak

Negatieve eigenschappen

  • Pasvorm helaas niet voor iedereen geschikt
  • Met 1350 gram Niet de lichtste helm in zijn klasse
  • De windruis is zoals het een racehelm betaamt: Hard