In deze nieuwe serie Brand Stories verdiepen we ons in de heritage en drijfveren van de merken die we verkopen. En om meteen maar af te trappen met een merk van kaliber: Dainese. Italiaans pur sang en sinds de oprichting onlosmakelijk verbonden met de motorsport. We nemen je om te beginnen terug naar het jaar 1972.
De kijk op motorkleding verandert nadat Lino Dainese met twee vrienden op Vespa’s door Europa reizen.
Het allerbegin van Dainese
Anders dan je wellicht vandaag de dag zou verwachten, is het eerste product waarmee Dainese op de markt kwam een crossbroek. Waar ze tegenwoordig vooral bekend staan om de Speed Demon logo’s die prijken op high-tech racepakken, zag dat er in de beginjaren iets anders uit. Toch omarmde Dainese al snel de motorsport en werden rijders aangehaald om in samenspel producten mee te ontwikkelen. Zo werden motorcoureurs al snel in het zadel geholpen met leren motorpakken met stretchdelen voor de essentiële bescherming. Later in de jaren ’70 werd bovendien samen met Barry Sheene de rug protector ontwikkeld.
Stormvloed aan innovaties
In Molvena lijkt men de smaak te pakken te hebben. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar vanaf het begin in hoog tempo op. Zo zijn de Italianen erop gebrand om maximale bescherming te bieden aan de motorrijder. In 1981 introduceerde Dainese voor het eerst de kneesliders – destijds nog vervaardigd uit leer – wat al snel werd vervangen door een kunststof variant zoals we die vandaag meer gewend zijn. De leren pakken van motorcoureurs evolueerden in 1982 met daadwerkelijke protectoren op de schouders en ellebogen.
Die stroomversnelling zet door, in 1988 introduceert Dainese de speedhump in de pakken van de motorcoureurs voor betere aerodynamische eigenschappen. In 1989 starten ze met het ontwikkelen van handschoenen op weg naar bescherming van Head to toe. De innovatiedrang krijgt verder vorm en wel in de vorm van D-TEC: het Dainese Technology Center waar verder wordt gewerkt aan R&D.
Niet van lucht
Productontwikkeling blijkt onuitputtelijk bij Dainese. Een nieuwe eeuw breekt aan en daarmee grijpt Dainese aan om een prototype van D-Air het levenslicht te laten zien. Jaren van doorontwikkeling breken aan totdat in 2007 D-Air Racing ontstaat waarbij tijdens de Valencia Grand Prix het eerste gebruik wordt gemaakt en tijdens de training al meteen in actie te zien was.
Waar de profs in 2007 kennismaakten met D-Air Racing, was het grote publiek in 2011 aan de beurt. Datzelfde jaar werd het D-Air Street systeem geïntroduceerd voor de tourrijders op de openbare weg. In eerste instantie nog met benodigde sensors op de motor, maar later volledig standalone werkend. Airbags bleken de afgelopen jaren meer en meer gemeengoed te worden. Met als hoogtepunt afgelopen jaar, 2020. Het Dainese D-Air Smart Jacket deed zijn intrede voor de ‘gewone’ motorrijder. Een standalone airbagvest dat met praktisch elk type motorjas of -kleding kan worden gedragen. En 20 jaar aan ontwikkeling dat praktisch onzichtbaar is weggestopt. Een technisch hoogstandje van formaat.
De hoofdtaak
In 1994 deed Dainese een gooi naar motorhelmen en ontwikkelde in de filosofie ‘Head to Toe’ de eerste motorhelm. De Dainese Ergon werd uit glasvezel vervaardigd en verscheen onder andere ten tonele op het circuit. Een tijd later werd AGV dat oorspronkelijk Italiaans was, met open armen ontvangen en versterkt het sinds 2006 de Dainese groep. Met hoogtepunten als de Pista GP RR en later de eerste volledig carbon systeemhelm op basis van deze helm, de Sportmodular weten de merken elkaar uitstekend aan te vullen.
Blijvend verrassen
Dainese blijft ons verwonderen met technologieën en collecties die hun intrede doen. Neem de Axial laarzen die een waar kunststuk vormen op het gebied van performance, design en protectie. D-Dry dat wordt gecombineerd met een stretchmateriaal om tot een comfortabel kledingstuk te komen met de elegante Italiaanse pasvorm. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Kom naar onze winkels en ervaar het zelf. Onze specialisten vertellen je er graag meer over.
Wil je verder duiken in de rijke historie van Dainese? Eerder bezochten wij het DAR Dainese ARchivio in Vicenza.
Kelvin de Wit
Kelvin z'n opvoeding bestond al vanaf jonge leeftijd uit motorrijden. Hoewel puur voor de fun, schroomt hij er niet voor om een volle dag in het zadel van zijn S1000RR te stappen. Een doppio espresso is wat hem de hele dag scherp houdt en op onze marketingafdeling is hij de rots in de branding.