fbpx

Bij het kopen van scooter helm worden vaak andere eisen gesteld dan bij het kopen van een motor helm. Bij scooterhelmen wordt bijvoorbeeld meer gekeken naar prijs, compactheid en design dan naar aerodynamica en veiligheid. Het type rijder en het type scooter speelt ook een belangrijke rol. Zo zal de recreatieve rijder andere behoeftes hebben dan de woon- werkverkeer rijder. In dit artikel geven we enkele tips waar je op kan letten bij het kopen van een scooter helm.

  1. Kies ik een integraal, systeem of jethelm
  2. Moet er een zonnevizier in mijn scooter helm zitten
  3. Neem ik een vette print of een eenvoudige mat zwarte helm
  4. Wil ik de goedkoopste scooter helm die er is
  5. Pasvorm van de scooter helm

1. Kies ik een integraal, systeem of jet scooter helm

We hebben al eerder een artikel aan dit onderwerp gewijd. Het is dan ook de eerste vraag die ik stel als iemand bij ons in de winkel op zoek is naar een helm. Welke type helm je moet kiezen is heel persoonlijk. Wanneer je bijvoorbeeld hoge eisen aan veiligheid stelt en lage eisen aan zicht, is een integraalhelm je beste optie. Hieronder een schema om er achter te komen welk type helm bij je past. 1 is slecht scorend en 3 is goed scorend.

Integraal Systeem Jet
Veiligheid 3 2 1
Gewicht 2 1 3
Stilte 3 2 1
formaat 2 1 3
Gezichtsveld 1 2 3
Gebruiksgemak 1 2 3
Warmte 3 2 1
verkoeling 1 2 3

Bekijk welke eisen voor jou het belangrijkst zijn en kom er achter welke helm voor jou de meeste punten scoort.

2. Wil ik een zonnevizier in mijn helm hebben

Als duidelijk is welk type helm je wilt is de volgende vraag vaak: zit er ook een zonnevizier in de helm? Een zonnevizier is tegenwoordig redelijk standaard en scooter helmen vanaf €99.95 zijn meestal voorzien van een geïntegreerd zonnevizier. Het voordeel van een zonnevizier is dat je makkelijk kan switchen van zonnewering of niet. Zo kan je bij wisselvallig weer makkelijk het vizier omhoog of omlaag doen.

Redenen om een scooter helm te nemen zonder zonnevizier zijn er ook. Zo kan je bijvoorbeeld een helm uitkiezen waarbij een geïntegreerd zonnevizier niet mogelijk is. Een retro jethelm is hier een voorbeeld van. Sommige rijden ook liever met een zonnebril op sterkte bijvoorbeeld, een zonnevizier is dan niet nodig.

3. Neem ik een vette print of een eenvoudige mat zwarte scooter helm

Dit is natuurlijk heel persoonlijk en dit zal meer een keuze zijn uit fashion overwegingen en niet uit praktische overwegingen. Deze punten kan je in gedachte bij het kiezen voor een effen kleur of print:

  • Match de print met het design van de scooter
  • Houd je de huidige scooter nog een tijdje of stap je binnenkort over
  • Een mat kleur helm is moeilijker schoon te maken
  • Match het design van de helm met mijn jas
  • Een print is vaak iets duurder dan een effen kleur

4. Wil ik de goedkoopste scooter helm die er is

Als je geen hoge eisen stelt aan je toekomstige scooter helm kan je de prijs als uitgangspunt nemen. Er zijn al scooter helmen vanaf €50 die een ECE 22.05 keurmerk hebben. Helmen van dit kaliber hebben vaak een simpele plastic buitenschaal die een klap minder goed op kan vangen. Om de kosten laag te houden is dit materiaal gebruikt en is de helm vaak net door de keuring heen gekomen.

Als veiligheid een belangrijke rol speelt in je overweging kan je kijken naar scooter helmen met een stevigere polycarbonaat buitenschaal. Deze kunnen impact beter absorberen en je bent daarom beter beschermd tijdens een crash.

5. Heeft de scooter helm wel mijn pasvorm

Bij je zoektocht naar een nieuwe helm is de pasvorm eigenlijk het belangrijkst. Als een scooter helm niet lekker zit, te groot of te klein is ga je daar hinder van ondervinden. Daarom adviseren we iedereen ook die voor de eerste keer voor een helm gaat kijken om deze eerst te passen. Elk merk en elk hoofd is weer anders waardoor het ene merk je beter zal zitten dan het andere merk.

Welke scooter helm bij jou past is dus sterk afhankelijk van de eisen die je aan een helm stelt. Een helmspecialist kan je helpen bij het uitkiezen van een passende helm als je er niet uit komt. Het is belangrijk dat je helm een ECE 22.05 keurmerk heeft waarmee die in Europa goed is gekeurd. Stel je hoge eisen aan veiligheid, kijk dan naar een helm met een sterke buitenschaal.

Paul Buisman


Paul Buisman is technisch specialist bij MotorKledingCenter en houdt zich bezig met de marketing en verkoop binnen het bedrijf. Met een eigen motor vanaf zijn 12e en zijn verre en gewaagde motorreizen is hij toch wel de meeste avontuurlijke van het bedrijf. Paul rijdt het hele jaar door en heeft een KTM Adventure 950 en een Honda CBR 900 RR Fireblade in zijn bezit. Met deze ruime ervaring weet hij als geen ander wat de motorrijder wil en hoe deze denkt.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.