Ogenschijnlijk gaan we steeds verder back to normal. Maatregelen worden versoepeld en de verkeersbulletins op de radio langer. Sinds 1 juni is het verplicht om met een mondkapje in het OV te stappen als voorbode op de drukte. Omdat het credo “Vermijd drukke plekken” nog altijd geldt, ben je op zoek naar je eigen mobiliteit: in volledige vrijheid op de motor, als uitgesproken motorforens. Dat je daarin niet alleen bent moge duidelijk zijn, gezien de flinke stijging in het aantal verkochte tweedehands motoren.
De juiste motorkleding
Waar in het OV jouw medereizigers je van ongevraagde warmte met soms knoflook-achtige geuren voorzien, ben je op de motor toch echt op jezelf aangewezen. De juiste motorkleding staat je daarin bij. In algemene zin geldt dat textiel daarbij het meest van waarde is. Vanwege de veelzijdigheid, maar ook omdat je kleding er prima onder past. Zo voorkom je dat je in een donker bezemhok staat om te kleden.
Goede motorkleding verandert mee met de omstandigheden waarin je rijdt. Is het zomer, dan kun je de thermovoering wel thuislaten. De écht luxe kun je zelfs ontdoen van de waterdichte laag en wanneer de temperaturen flink oplopen zet je de nodige ventilatie open. Al dan niet kies je voor de lekker opvallende fluor optie en even zo opvallende helm.
Neem een anticiperende rijstijl aan
Het is druk op de weg en zeker rondom de grotere steden neemt het verkeer toe. Op diverse plekken wordt aan de weg gewerkt en het zou zomaar kunnen dat door de hoeveelheid thuisblijvers er geen zomerstop van de dagelijkse files inzit. Dan kun je maar beter goed anticiperen. Kamikazeacties om nét een auto op te schieten, of de on-board afleidingen van automobilisten zorgen voor penibele situaties. Zorg voor een goede positie op de rijbaan, links van het midden. Wees bedacht op abrupt remmende auto’s voor je en zorg ervoor dat je met gepaste snelheid door de file rijdt zodra de remlichten synchroon oplichten.
Het geschikte materieel
Tenzij je al over de rijkdom van een stalen ros beschikt, geniet een échte toerbuffel de voorkeur. In het geval van woon-werkverkeer doe je er goed aan de emotie te onderdrukken en juist met het verstand kiezen. Zo doe je verstandig aan een motorfiets met een lange onderhoudsinterval, bij voorkeur Tupperware dat je uit de wind houdt en als extra bonus een cardanaandrijving omdat die nagenoeg onderhoudsvrij is.
Je werktuig mag natuurlijk niet ontbreken, dus een goede topkoffer – zijkoffers verminderen de mobiliteit doordat files ineens hindernissen vormen – of waterdichte rugzak is onderdeel van de uitrusting.
Kelvin de Wit
Kelvin z'n opvoeding bestond al vanaf jonge leeftijd uit motorrijden. Hoewel puur voor de fun, schroomt hij er niet voor om een volle dag in het zadel van zijn S1000RR te stappen. Een doppio espresso is wat hem de hele dag scherp houdt en op onze marketingafdeling is hij de rots in de branding.
2 Comments
Add comment Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Hoi Kelvin,
Nette blog, al zeg ik het zelf als elke dag rijder. Even over de zijkoffers, dat is natuurlijk alleen zo als deze breder zijn dan je spiegels.
Waarom blijft de motorscooter onderbelicht? Ik heb diverse motorfietsen gehad, maar de laatst 2jaar rijd ik op een Yamaha Xmax 300. Voldoende power voor op de snelweg, ruime opbergmogelijkheden, eenvoudig en redelijk goedkoop onderhoud, zuinig en lekkerlicht dus heel wendbaar als je in de stad rijdt. Ik rijd zelf iedere dag van Pijnacker naar den Haag, dat is 0ngeveer 17 kilometer heen en ook weer dezelfde afstand terug. Ik ben ervan overtuigd dat je hiervoor geen “Tourbuffel” nodig hebt, maar dat ook de licht motorfiets ruimschoots volstaat. Zoals je zelf al zegt: “In het geval van woon-werkverkeer doe je er goed aan de emotie te onderdrukken en juist met het verstand kiezen.”