De aanschaf van een andere of nieuwe motor is altijd een leuk en spannend moment. Het eerste wat je jezelf kan afvragen is welk type motorrijder ben ik, hoe intensief zal ik de motor gaan gebruiken en wil ik een tweedehandse of nieuwe motorfiets aanschaffen. Uiteraard is budget een leidend element die meestal wordt bepaald nadat je in kaart hebt wat het ongeveer gaat worden. Als je dit eenmaal duidelijk hebt voor jezelf kan je doeltreffender zoeken en is de keuze makkelijker te maken.
Oja, een niet te vergeten onderdeel is een geldig motorrijbewijs, als je een motor wilt gaan kopen is dit misschien wel het eerste waar je aan kan denken.
Type motoren en type motorrijders
Motoren kunnen we onder de volgende groepen categoriseren:
Rijgedrag, comfort, zithouding en vermogen lopen binnen deze groepen zeer uiteen. Wanneer je net het rijbewijs hebt gehaald is het handig om goed te kijken welke van deze motoren het beste aansluit bij jouw persoonlijke wensen. Om hier achter te komen kan je meerdere dingen doen.
• Fora en motorreviews op het internet bieden veel informatie over de algemene rijeigenschappen van een motorfiets.
• Ervaringen van andere motorrijders en rijinstructeurs kunnen je goed adviseren wat hun bevindingen zijn van de motoren die zij hebben gereden.
• Diverse motordealers organiseren wel eens speciale dagen waar je op nieuwe modellen kan proefrijden.
• Grote motordealers met een breed assortiment bieden de mogelijkheid om op en motor te proefrijden. Zodra je je selectie beperkt hebt kan hier een proefritje worden gemaakt.
Wanneer je erachter bent welk type motor het beste bij je past kan je verder gaan kijken welk merk en model je het mooist vind. In deze zoektocht is een belangrijke vraag;
Wil ik een nieuwe motor of een tweedehands motor?
Voordelen van een nieuwe motor +
– Lange garantietermijn
– Zorgeloos wegrijden
– Nieuwste en daarmee veiligste technologieën
Nadelen van een nieuwe motor –
– Duur
– Meer spanning om de motor netjes te houden
Voordelen van een tweedehands motor +
– Goedkoper
– Brede prijsklasse
– Uitgebreide keuze
Nadelen van een tweedehands motor –
– Beperkte of geen garantie
– Kans op mankement
– verouderde technologieën
Zodra je de plus en minpunten tegen elkaar hebt afgewogen en het beschikbare budget duidelijk is kan je gaan kijken naar de volgende overweging.
Het vermogen en het aantal cilinders is iets heel persoonlijks. Zo rijdt een 1000cc 2 cilinder totaal anders dan een 600cc 4 cilinder.
Het aantal wielen en de werking van de motorfiets blijft natuurlijk hetzelfde maar de reactie van het gas zorgt voor een hele andere beleving. Probeer daarom tijdens het proefrijden minimaal een 2 en een 4 cilinder motor te testen. Het aantal cc’s en het vermogen zal met name afhankelijk zijn van de rijervaring die je hebt. Uiteraard kan je voor een 1000cc supersport met 180pk kiezen als eerste motor maar de is vraag of dit heel wel verstandig is. Een fout is namelijk snel gemaakt met zoveel vermogen.
Naast ervaring en voorkeur is het gebruik ook erg belangrijk bij het kiezen van het aantal cilinders en cc’s. Weet je bijvoorbeeld van jezelf dat je veel op de snelweg zal zitten voor lange stukken dan is een 1 cilinder 600cc motorblok niet het beste geschikt. Deze type motorblokken zijn meer ontwikkeld voor stedelijk en provinciaal gebruik aangezien de topsnelheid veel lager ligt en je boven de 120 km h weinig vermogen overhoud om in te halen.
In dit artikel worden de verschillen tussen motorblokken uitgelegd. lees verder waar je om moet letten bij het kopen van een tweedehands motor en hier voor het kopen van een nieuwe motor.
Paul Buisman
Paul is onze avonturier en grijpt een gelegenheid graag aan om er tussenuit te knijpen naar buiten. Met verre reizen op de motor of met vrienden al dan niet met de tent op stap. Hij en zijn KTM 950 Adventure laten zich niet zomaar uit het veld slaan.
4 Comments
Add comment Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Hoi,
Allereerst overzichtelijk artikel. En ik snap alle types en overwegingen, maar ik blijf zelf nog heel erg zoeken/twijfelen over een andere motor. Ik ben op mijn 18e begonnen met een CBR600F, na een paar jaar overgestapt naar CBR1000RR en nu sinds 3 jaar een KTM 990SMT. Ik heb in mijn jeugd gecrosst en met de fireblade op het circuit gereden. Nu dacht ik met de KTM iets meer (zit)comfort te hebben en toch goed gas te kunnen geven en beetje ‘spelen’. Maar helaas vallen de rij-eigenschappen en comfort mij wat tegen. Nu ben ik op zoek naar iets anders, maar kom er niet helemaal uit…..Triumph Explorer 1200?, Ducati Multistrada 1200S? Tips/adviezen zijn van harte welkom.
Groeten
Beste Suzan, in het segment waar je een nieuwe motor in zoekt is redelijk wat te krijgen tegenwoordig en mijn advies is gewoon proefrijden bij dealers om te kijken welke motor aan jouw voorkeuren voldoet. Van de twee motoren die je opnoemt zou mijn voorkeur naar de Explorer gaan maar dat is natuurlijk iets persoonlijks. Zoek je iets met meer pit dan is de Multistrada beter geschikt voor je denk ik. Ik heb al een aantal keer op de Mutlistrada van hier gereden en dat beviel me wel goed, maar voor Offroad lijkt het mij niet een ideaal apparaat. Succes met je zoektocht verder en als je nog vragen hebt hoor ik dat graag. Groetjes, Paul Buisman
Wat een fijn artikel om door te lezen wanneer je echt nog maar een starter bent.
Echter vind ik het lastig om te bepalen wat voor motor bij mij past. Ik heb sinds 2 weken mijn motorrijbewijs (bijna 30 jaar oud, 1.68 lang en weeg 58) Ik moet dus niet zon super soaker onder mijn kont hebben. Mijn rij instructeur had het over een Honda CBR 650. Zelf kijk ik naar een Yamaha Fazer. Een sport model daar gaat mijn voorkeur dus naar uit. Waarbij de uitlaat onder de zitting uitkomt en de koplamp uit 2 lampen bestaat…
Heb je misschien tips welk model hier het beste bij zou passen?
Bedankt alvast.
Beste Ilse, ik heb je een mailtje gestuurd. Groetjes Paul