waar moet ik opletten bij het kopen van een 2ehands motor marktplaats overzicht

Uit onderzoek is gebleken dat het merendeel van de motorrijders zijn of haar motor tweedehands bij een dealer koopt.
Om precies te zijn:
54% Koopt een motor tweedehands bij een dealer
26% Koopt een motor nieuw bij een dealer
17% Koopt een motor tweedehands bij een particulier
3%   Zou een motor huren of lenen
Bron: onderzoek 2015 MOTORbeurs Utrecht.

Een tweedehands motor kopen bij een dealer heeft als grote voordeel dat het meer zekerheid en vertrouwen biedt dan wanneer je een motor bij een particulier koopt. Het nadeel is dat de priis in verhouding iets hoger liggen ten opzichte van de particulieren. Daarbij komen er vaak nog kosten bij om de motor rijklaar te maken die je uiteraard bij een particulier niet tegen komt. Deze kosten rijklaar maken geven de motor daarentegen wel hun garantie van doorgaans drie maanden. Als je het risico zo laag mogelijk houden is het kopen van een tweedehands motor bij een dealer een betere keuze. Ben je technisch ervaren dan kan je geld besparen door bij een particulier te kopen.

Waar moet ik op letten bij het kopen van een tweedehands motor:

Filteren voor de juiste tweedehands motor

Het aanbod in de tweedehands motoren is gigantisch en dat geeft jouw als koper een betere onderhandelingspositie. Houd daarom bij het bezichtigen van één motor in het achterhoofd dat er naast deze motor 10 andere zijn die aan jouw wensen kunnen voldoen. Voordat je gaat reageren op advertenties is het belangrijk dat je voor jezelf helder hebt welke motor het moet worden. Dit kunnen er uiteraard meer zijn maar een selectief aantal maakt zoeken en reageren een stuk eenvoudiger. Waar men over het algemeen het eerste naar kijkt is het design. Ervan uitgaande dat je een redelijk beeld hebt welke motor het moet worden kan je gaan filteren en eisen stellen waaraan jouw toekomstige motor moet voldoen. Op de volgende punten kan je gaan filteren:
– Budget
– Km-stand
– Bouwjaar
– Kleur
– Vermogen
Aantal cilinders

Zodra je al deze filters hebt ingesteld houd je een beperkte selectie over waarin je kan gaan shoppen. De enige houvast die je op dit moment hebt is de advertentie en de foto’s. Aangezien dit redelijk summier is moet dit bij voorhand al helemaal kloppen. De advertentie moet een eerlijke indruk geven dus het liefst met plus- en met minpunten van de motor. Als foto’s wazig zijn geeft dit voor mij geen beste indruk en zou ik eerder mijn twijfels hebben of deze verkoper bijvoorbeeld iets probeert te verbergen. En hoe jammer het ook klinkt: als iets te mooi lijkt om waard te zijn, is dat ook 9 van de 10 keer het geval.

Na lang zoeken op een internet marktplaats heb je een selectie gemaakt met potentiele motoren die op het eerste oog kanshebbers zijn. Om je kansen te verspreiden is het beter om deze meerdere motorfietsen te gaan bezichtigen zodat je zeker weet dat je een weloverwogen keuze maakt. Nu is dit niet altijd haalbaar of even handig gezien de afstanden die je eventueel ervoor moet afleggen of vanwege je drukke agenda.

Welke vragen moet ik stellen bij het kopen van een tweedehands motor?

– Is de motor ooit een keer gevallen of gecrashed?
– Werken alle componenten naar behoren?
– Is er een onderhoudshistorie aanwezig? (belangrijk!)
– Zit er onderhoud aan te komen? ((dit is gelijk een goede test over de eerlijkheid van de verkoper en hoeveel hij weet van zijn eigen motor) hierbij kun je denken aan: banden, kettingset, schijfremmen, remblokken en koppelingsplaten)
– Is de motor 100% origineel of zitten er aftermarket onderdelen op?

Het telefoongesprek moet een duidelijk beeld van de motor en de verkoper geven. Als de verkoper moeite heeft met de vragen die je stelt is dit vaak geen goed teken. Als de vragen onbeantwoord blijven is het zaak om extra kritisch te kijken tijdens het bezichtigen en de proefrit.

Je hebt een afspraak gemaakt en kan niet wachten om te gaan kijken. Wanneer je langs gaat is het belangrijk om iemand mee te nemen, het liefst iemand die een technische achtergrond heeft met verstand van motorfietsen. Degene die meeneemt kan je helpen bij het beoordelen van de motor en kan je weer met beide voeten op de grond zetten als je enthousiasme de overhand neemt.

Tweedehands motor bezichtigen

We gaan er voor het gemak even vanuit dat je één motor gaat bezichtigen. Je hebt je selectie grondig vergeleken en de verkopende partij gebeld waarvan jij denkt dat hij of zij je toekomstige motor nog in bezit heeft.  De motor die je gevonden hebt voldoet aan al je eisen en je gevoel zegt dat dit hem gewoon moet worden.  Aan de telefoon wil je eigenlijk als zoveel mogelijk te weten komen over de motor. Dit ga je vragen omdat je uiteraard meer wilt weten over de motor maar ook om te kijken hoeveel de verkoper van de motor afweet en hoe intensief hij de motor heeft onderhouden.waar moet ik opletten bij het kopen van een 2ehands motor marktplaats overzicht

waar moet ik opletten bij het kopen van een 2ehands motor marktplaats

Slijtage onderdelen van een tweedehands motor controleren 

Controleer de motor op de volgende punten nog voordat je gaat rijden:

Koud motorblok, Is het motorblok koud bij aankomst (als de verkoper de motor heeft warm gereden kan je ervan uitgaan dat het niet helemaal pluis is)
Oliepeil, Zet de motor overend en check het oliepeil (een te laag oliepeil duid op slecht onderhoud. Check gelijk de kleur van de olie en of er geen snotachtige smurrie in zit)
Schade, Check voor zichtbare schade bijvoorbeeld op de hendels of op de stepjes,  dit kan erop duiden dat de motor gevallen is of erger.
Banden, hebben deze voldoende profiel
Ketting en tandenwielen, zijn de tandjes nog  puntig of zijn het haaienvinnen en is de ketting roestvrij en is het een strak geheel zonder knikjes erin.
Schijfremmen, zijn deze even dik aan de binnenkant als aan de buitenkant en of ze glad aanvoelen, zo niet dan betekent dit dat deze op aan het raken zijn.
Remblokken, kijk langs de wielen om te kijken of de blokken nog voldoende dikte hebben.
Voorvork keerring, knijp terwijl je op de motor zit de voorrem in en druk de voorvering in, als er olie de dempers een laagje olie achterlaten zijn de keeringen lek. Terwijl je de motor naar voren duwt met de voorrem in kan je gelijk kijken of het balhoofd speling heeft. Luister en voel of je een tik hoort wanneer de motor naar voren gaat.
– Balhoofdlager, controleer of deze geen speling hebben. Check dit door met de motor te lopen en deze te stoppen door de voorrem vol in te knijpen. Als de balhoofdlagers speling hebben zou je een tik moeten horen bij het stuur.
Accu, dit is een moeilijk punt om te checken aangezien accu’s een variabele levensduur hebben. luister of de motor in één keer soepel start om te kijken of de accu direct al moet worden vervangen. 

Rijeigenschappen van een tweedehands motor controleren

Koppeling, trek waar het kan hard op om te kijken of de koppeling slipt, is dit het geval zullen de platen binnenkort moeten worden vervangen.
Remmen, happen de remmen direct of duurt het even, en loopt het soepel of golvend. Wanneer je een tikje in de remmen voelt duid dit op kromme schijven.
Motorblok, dit is altijd een moeilijk onderdeel om te beoordelen. Elke motor heeft namelijk een andere tikje of rammeltje wat in het begin voor argwaan kan zorgen. Als iets echt mis is hoor je dat al snel genoeg, een overheersende tik of rammel betekent dat er diep van binnen iets niet goed zit.
Elektronica, werkt alles naar behoren, het makkelijkst is om ergens stil te gaan staan en alles uit te testen. Denk hierbij aan: knipperlichten, groot licht enzovoort.
Vering en wegligging, kijk wat de motor doet in de bochten en op hoge snelheden. Voelt het vertrouwt en geeft je voldoende feedback.
Algemeen, je hebt pas een goeie proefrit als de motor is even flink aan de tand hebt gevoelt. Dit betekent, flinke wat toeren maken, drempels met snelheid pakken, ga eens flink in de ankers, schakel voldoende tussen de versnellingen enzovoort. Een test als deze geeft je algemene indruk en gevoel van de motor.
Lekkage: stop halverwege de proefrit ergens en controleer de motor goed  op eventuele lekkages.waar moet ik opletten bij het kopen van een 2ehands motor motorblok animatie
Na een half uurtje gereden te hebben is het einde van je proefrit in zicht. Je rijd weer de straat in van de verkoper en bent op dat moment al verkocht of juist afgeknapt van de motor. Op dit moment kan je drie dingen doen: je verteld de beste man of vrouw dat het hem niet gaat worden en je maakt een rechtsomkeert, je geeft aan dat je er nog even over na wilt denken of je gaat onderhandelen voor een prijs die jullie beide aanstaat. Als jullie beid akkoord gaan met de prijs kan de motor worden overgeschreven op jouw naam.

Overschrijven van een tweedehands motor

Zoek een postkantoor in de buurt van de verkoper, via de website van postNL kan je eenvoudig een loket vinden waar je kan overschrijven. De verkopende partij dient twee documenten mee te nemen: dat zijn het tenaamstellingsbewijs (deel 1B) en het overschrijvingsbewijs. Als de motor al een kentekenbewijs in pasformaat heeft moet deze mee en de tenaamstellingscode. Daarnaast moet je je ook legitimeren dus neem een rijbewijs of ander legitimatie bewijs mee. Als de motor is overgeschreven ontvang je een tenaamstellingsverslag, deze moet je goed bewaren omdat hier de tenaamstellingscode is staat die je nodig hebt om de motor weer te kunnen verkopen. Naast dit verslag ontvang je ook het vrijwaringsbewijs voor de verkoper zodat hij kan aantonen dat de motor verkocht is en hij niet meer verantwoordelijk is voor de motor.
Vergeet de motor niet te verzekeren. Dit kan online of eventueel bij je huidige verzekeringsmaatschappij.

Dan komt nu het punt waar het allemaal om draait, je mag de motor naar huis nemen. Je bedankt de verkoper en rijd vol trost met je nieuwe aanwinst weg.

Geef een reactie