fbpx

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: de beste motorhelm voor jou is degene die je het beste past. Ik weet het: natuurlijk erg zwart-wit. Toch zou dat je eerste beweegreden moeten zijn om je helm op uit te zoeken. In de eerste plaats gaat het om valbescherming. Op welk printje je oog valt, of de eigenschappen die je van een motorhelm verlangt komen daarna wel.

Hoe bepaal je dan of een motorhelm goed past?

Een goed passende helm zit in de basis strak. Voor het gevoel nét te strak, maar zonder dat de helm knellend aanvoelt. Dit heeft vooral betrekking op het voorhoofd en het achterhoofd. Idem voor de wangkussens. Deze zullen zich nog ‘zetten’ naar je wangen. Een motorhelm waarvan je bij het opzetten zegt: “Zo, die zit lekker!” is waarschijnlijk te groot. Controleer de speling in de helm door je hoofd zijdelings en knikkend te bewegen. Het liefst heb je zo min mogelijk beweging van de helm, waardoor je hoofd volledig wordt omklemt.

Ben je onervaren in het dragen van een helm? Dan bevelen we je een bezoek aan een van onze winkels zeker aan. Onze specialisten beoordelen dan welke maat en pasvorm van de helm geschikt is voor jou. Want de pasvorm speelt ook nog mee in jouw zoektocht naar de beste motorhelm.

Wat is de pasvorm van een motorhelm?

Zoals je bij een broek de centimeter erbij pakt, ligt dat bij een motorhelm genuanceerder. Ja, het kan een indicatie geven van de maat, maar er zijn zoveel pasvormen. En een omtrek van 50 cm in een rondje geeft een hele andere vorm dan wanneer je 50 cm in een ovaal uitlegt.

Kijk daarom goed naar de pasvorm van een helm en jouw hoofdvorm. Is jouw hoofd duidelijk langer dan dat die breed is, dan heb je te maken met een ovale vorm. Wanneer de lengte en breedte elkaar niet erg ontlopen dan heb je een meer ronde hoofdvorm.

Kun je de pasvorm van een helm beïnvloeden?

Die schoen past ons allemaal gaat dus niet op bij motorhelmen. Of toch wel? Shoei komt een heel eind. Door Shoei Personal Fitting kunnen onze specialisten het helminterieur aanpassen. Een meting van het hoofd gaat daar aan vooraf. Hierbij wordt materiaal toegevoegd om exacte aansluiting van de helm rondom het hoofd te realiseren.

Merken als AGV met de Tourmodular en Schuberth met de C5, zijn ook in de personalisatie gesprongen. Door extra interieur delen beschikbaar te stellen waardoor de pasvorm in zekere maat kan worden aangepast. Bij andere merken is het soms mogelijk om in wangkussendikte te variëren, of de dikte van het algehele helminterieur.

Wat is de veiligste motorhelm?

Daar kunnen we lang en kort over zijn. De veiligste motorhelm is nog altijd de integraalhelm. Deze full-face beschikt over valbescherming rondom. Het vaste kinstuk speelt daarin een sleutelrol. Deze ontbreekt bij jethelmen en bij systeemhelmen is dit deel opklapbaar. Hierdoor bestaat deze uit twee delen.

Dan de helmschaal. Een glasvezelschaal is sterker en vaak stijver dan een van polycarbonaat of thermoplastic. Deze vormt een samenspel met de zachte binnenschaal die de energie absorbeert. Los van materiaal kies je het beste voor een gladde helmschaal, zonder veel uitstulpingen. Niet voor niets worden spoilers en ventilatieopeningen geplakt. Zo kunnen ze bij een schuiver afbreken. Voor een smooth glijpartij.

Welke eigenschappen dragen bij aan een veilige motorhelm?

En de kleur dan? Bewaar die keuze nog even voor later. Bijvoorbeeld een vizier met degelijke vergrendeling. Het laatste wat je wil is dat je vizier ongewenst opent wanneer je ten val komt. Een Pinlock lens en zonnevizier dragen bij in de preventieve veiligheid. Hierdoor behoud je optimaal zicht. Bij (laagstaande) zon of door vocht- en temperatuur verschillen voorkomt het condensvorming.

In het racesegment is het niet meer weg te denken en steeds meer straathelmen gebruiken het ook: Emergency Quick Release. Hierdoor kun je frictieloos de helm afnemen na een ongeval, waardoor nekletsel wordt voorkomen. Ook zoiets uit de racerij is de Dubbel-D sluiting. Niet voor niets, want het is gewoon de sterkste in zijn soort. Kies je voor gemak voor een ratelsluiting, kies er dan bij voorkeur eentje van metaal.

ECE 22.05 en ECE 22.06 als certificering

Een motorhelm voor op de Europese wegen moet aan de ECE 22 norm voldoen. De ECE 22.05 geeft het stokje door aan de strengere ECE 22.06 norm. In deze nieuwe versie wordt de helm onderworpen aan meer testen en speelt het toeval een grotere rol. Net als in de echte wereld. Hierdoor kunnen helmmakers helmen niet meer prepareren om door de test heen te komen.

Staar je niet dood op de ECE keuring. Je weet dan namelijk alleen dat de helm aan minimale eisen voldoet. Het zegt niets over dat de ene helm net zo veilig is als de andere. Om dit transparanter te maken is een onafhankelijk testinstituut opgericht: Sharp, dat helmtesten uitvoert en scores geeft aan de hand van de uitkomsten. Als consument kun je deze database raadplegen om de scores in te zien. Graderend van 1 tot 5 sterren.

Heb je een helm geïmporteerd vanuit de States met een DOT-keuring, de aldaar geldende certificering. Dan ga je nat. In Europa mag je daar niet mee de weg op. In landen die de regels strikt naleven kun je een boete verwachten bij controle. Maar erger nog, in het geval van een ongeval met letsel kan de verzekering besluiten om niet uit te keren.

Waar kun je het beste een motorhelm kopen?

Motorhelmen die geadverteerd worden in de weekfolder van de discount supermarkt of doe-het-zelf-zaak kun je beter links laten liggen. Een goede motorhelm kost nu eenmaal wat geld. Goedkopere helmen bezuinigen op materiaal. Voldoen aan de minimale eisen qua keuring en worden daar soms zelfs voor gemanipuleerd. Vanzelfsprekend komt dan de valbescherming in het geding. Om nog maar te zwijgen van het comfort. Kies daarom beter voor een A-merk motorhelm. Naast een langere levensduur ben je je leven gewoon zekerder qua beschermingsgraad. Zeker nu de ECE 22.06 norm zijn intrede heeft gedaan, wordt het kaf van het koren gescheiden.

Kun je een motorhelm gerust via Marktplaats kopen? Die mooie deal lonkt. Een zo goed als nieuwe motorhelm, nooit gevallen, weinig gedragen. Als je dat voor waar aanneemt en de helm zit er inderdaad uit als nieuw, de aankoopbon zit erbij, dan nog zouden we je dat afraden. Niet omdat we de adverteerder de verkoop niet gunnen. Het helminterieur past zich namelijk aan, aan het hoofd van de drager. Hierdoor is de kans dus groot dat jij met een helm die niet lekker zit eindigt.

Kelvin de Wit


Kelvin z'n opvoeding bestond al vanaf jonge leeftijd uit motorrijden. Hoewel puur voor de fun, schroomt hij er niet voor om een volle dag in het zadel van zijn S1000RR te stappen. Een doppio espresso is wat hem de hele dag scherp houdt en op onze marketingafdeling is hij de rots in de branding.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.