Een paar motorschoenen of laarzen is net als ieder motorkledingstuk een enorm persoonlijke keuze welke met name afhangt van welk type motor of scooter rijder je bent. Een paar Racelaarzen en een lederen overal zijn al snel overkill wanneer je met 45 op je scooter door de stad rijdt voor de dagelijkse boodschappen.
Type
Allereerst zal je merken dat je voor de keuze tussen motorlaarzen en motorschoenen staat. Motorschoenen kunnen over het algemeen worden aangemerkt als casual. Betrap je jezelf op het feit dat je het meezeulen van motorlaarzen toch net iets teveel rompslomp vind dan is de keuze snel gemaakt. In zo’n geval kiest men met al sneller voor een paar normale schoenen. Want “het is toch maar 10 minuten rijden” of “ik vermijd de snelweg wel”. Motorschoenen zullen het nog altijd winnen van je casual Timberlands. De echte fanatiekelingen zowel op het circuit, offroad en de openbare weg gaat het beter af met een paar dedicated race, cross of GTX tourlaarzen. Om het jou makkelijk te maken hebben we deze segregatie al gemaakt in onze webshop.
Maat
Het bepalen van de juiste maat werkt niet anders dan bij het kopen van een nieuw paar sneakers of laarzen voor de gewone mensch. Uiteraard kan je tot op zekere hoogte uitgaan van de maattabellen welke bij de motorlaarzen wordt vermeld. Maar net als bij een normaal paar schoenen kan dit net even anders uitvallen, te groot, klein, smal of breed. De enige manier om het zeker te weten is toch echt passen. Dit raden we dan ook zeker aan.
Comfort
Comfort is voor een groot deel verbonden aan de maat en pasvorm van een motorschoen of laars maar er zijn nog een aantal andere factoren waar rekening mee gehouden dient te worden. Zo bestaan er grote verschillen in de hardheid/flexibiliteit van de zool. Dit kan betekenen dat een schoen of laars met een te harde zool je niet in staat stelt langer dan 5 minuten te lopen.
Enkelbescherming, sliders, sluitingen, etc. hebben allen invloed op het comfort van de gebruiker. Een volbloed racelaars is, hoe gek het ook klinkt, niet de beste optie om bijvoorbeeld op werk te blijven dragen in dezelfde mate als een comfortabele lage motorschoen je niet zal helpen op het circuit. Om uit te vinden of de laars of schoen die je op het oog hebt ook echt goed zit is passen de beste optie.
Beperking van bewegingsvrijheid door protectoren of braces is vaak juist niet ongewenst, zeker in het geval van racelaarzen. Om de wel ongewenste beperkingen tegen te gaan wordt vaak gebruik gemaakt van stretchpanelen of enkel brace systemen.
Veiligheid
De bescherming die motorschoeisel biedt verschilt enorm van model tot model. Denk wederom aan het voorbeeld Racelaars vs casual motorschoen. Er bestaat een fijne balans tussen bescherming en comfort maar waar deze voor jou ligt hangt volledig af van jouw rijstijl en voorkeuren. Een aantal opties die de veiligheid van de drager waarborgen zijn onder andere de stijfheid van de motorzool, hoogte van de schoen of laars, enkel protectoren, scheen protector, enkelbrace & sliders.
Functionaliteit
Ook niet onbelangrijk zijn de functionaliteiten van een motorschoen of motorlaars. Goede waterdichtheid is voor veel motormuizen, met name het tour soort, van groot belang. Bijvoorbeeld om loopgraafvoetjes te voorkomen. Ook de woon-werkverkeer rijder kan het op prijs stellen om niet na iedere regenbui binnen te komen soppen. GORE-TEX is in deze voorbeelden jouw grootste vriend.
Bram van der Zaan
Bram van der Zaan is content marketeer bij MKC Moto en is het meest gelukkig op twee wielen. Naast fietsen is hij ook wel te porren voor een ritje op zijn zwarte (wellicht iets te luidruchtige) street triple waarmee hij enorm netjes rijdt.