Ondanks dat de Shoei NXR al eventjes op de markt is, vonden we het toch de moeite waard om alsnog een review te maken van deze topper. Leonardo da Vinci zei ooit “Simplicity is the ultimate sophistication”. Datgene is ook precies de gedachte die ze bij Shoei hadden toen ze de NXR ontwierpen. Geen gadgets, geen onnodige ditjes en datjes. Gewoon puur rijden.
Shoei NXR Eerste indruk
Wanneer je de Shoei NXR vastpakt zijn er twee dingen die meteen heel erg opvallen. De helm is heel erg licht en heel erg compact. Zoals we van Shoei gewend zijn, heeft alles een uitstekende afwerking en voelt bijna alles heel erg solide aan. De reden dat ik bijna alles zeg, komt omdat het schuifje van de kinventilatie een beetje goedkoop aanvoelt. Deze beweegt minder soepel dan bij andere Shoei helmen.
Shoei NXR helmschaal en vizier
Net als bij de grote broer van de Shoei NXR: de X-spirit III, werken ze hier ook met vier verschillende schaalgroottes: (XXS-S) (M) (L) (XL-XXL). Hiermee garanderen ze bij iedere maat de beste pasvorm en weten ze de NXR zeer compact en licht te houden. Om even een voorbeeld te geven: De Shoei NXR met een mat zwarte afwerking zit op slechts 1260 gram. Een AGV Corsa daarentegen heeft een gewicht van 1340 gram, in dezelfde maat.
De Shoei NXR is wederom uitgevoerd met de welbekende AIM+ multi-composiet buitenschaal. Dit materiaal staat bekend om zijn optimale balans tussen stijfheid en densiteit om krachten bij impact op te kunnen vangen. Nog een bijkomend voordeel van de compacte schaal is dat je minder voor je ogen hebt, waardoor je minder snel tegen de boven- of onderkant van je helm aan zit te staren tijdens het rijden.
Eén ding wat in sommige gevallen wat lastig zou kunnen zijn, is de uitstekende nekrand aan de achterkant. Met een grote Aero-Hump op je pak, kunnen deze elkaar raken wanneer je volledig weggekropen zit achter je kuipruitje. Natuurlijk is en blijft het altijd nog de X-Spirit III die voor dit soort capriolen bedoeld is.
Het vizier van de NXR is uitgevoerd met een Max-Vision Pinlock voor condensvrij zicht. Let er op dat een donker vizier van een Shoei, niet heel erg donker meer is. Wil je iets waar echt bijna niet doorheen gekeken kan worden vanaf de buitenkant? Dan raad ik je aan om voor een spiegelvizier te gaan.
Shoei NXR aerodynamica, ventilatie en geluid
De Shoei NXR blinkt uit in zijn prijsklasse op alle drie de bovengenoemde punten. Door de aerodynamische en compacte buitenschaal snijd deze helm door de wind als een warm mes door boter. Zelfs wanneer je op hoge snelheid naast de motor hangt of achter je kuipruitje weggekropen zit. De NXR blijft bijna net zo stabiel als de X-spirit III en de AGV Corsa/Pista.
De luchtinlaten werken goed en houden je hoofd koel wanneer dat nodig is. Met vier ingaande en zes uitgaande luchtkanalen heb je genoeg afvoer van de warme lucht. Op het circuit, waar het er nogal verhit aan toe kan gaan, heb je het liefst zo veel mogelijk ventilatie. De Shoei X-Spirit III biedt meer verkoeling waardoor je als circuitrijder misschien beter voor deze helm zou kunnen kiezen.
Het geluidsniveau binnen in de helm ligt bij de NXR aanzienlijk laag. Door de simpele gladde vorm van de helm ontstaan er minder wervelingen die geluidsoverlast veroorzaken. Door de meegeleverde earpads wordt het geluid ook nog extra gedempt. Wel blijven we natuurlijk aanraden om met oordoppen te rijden om gehoorschade te voorkomen.
Shoei NXR Pasvorm en voering
Net als bij alle Shoei helmen heeft ook de NXR een ovale pasvorm. Heb je eerder een Shoei gehad dan weet je dat een Shoei voelt als thuiskomen wanneer je deze opzet. Dat is voor de NXR niet anders. Het kinstuk dat redelijk dicht op je mond zit door de compacte schalen kan even wennen zijn.
De voering voelt zacht aan en is volledig wasbaar. Ook wordt er weer gebruik gemaakt van het Emergency Quick Release System (E.Q.R.S) waarmee de wangkussens gemakkelijk verwijderd kunnen worden bij een ongeval.
Shoei NXR conclusie
Qua prijs is de Shoei NXR zeker weten de beste in zijn klasse, maar kan op het circuit toch net niet opboksen tegen helmen zoals de Shark Race-R Pro, de AGV Corsa/Pista of de Shoei X-Spirit III die nummer één is geworden in onze racehelmen test. Wel ben ik van mening dat door de lichte schaal, de goede ventilatie en zeker het lage geluidsniveau de allerbeste helm is die je momenteel aan kunt schaffen voor sportief gebruik op straat. Wil je een helm zonder gadgets, fancy ditjes en datjes en wil je gewoon puur rijden zonder je zorgen te hoeven maken over je helm? Dan is de NXR de helm voor jou!
Justin
Justin heeft een echte affiniteit met motorracen. Met een circuitmotor en een crossmotor houdt hij van snelheid. Door zijn lange ervaring in de motorbranche weet Justin als geen ander hoe motorkleding moet zitten en moet voelen.