Wie zich oriënteert op een premium systeemhelm komt al gauw bij de Neotec 2 en de C4 uit. Welke wellicht onterecht over het hoofd wordt gezien, is de Sportmodular van AGV. Deze full carbon systeemhelm is een hele goede concurrent van Schuberth en Shoei en bewees dit op een aantal vlakken in deze rijtest. Waar deze systeemhelmen zich tegenover elkaar in onderscheiden lees je in deze blog.Schuberth c4 vs neotec 2 en agv sportmodular

Dé rijtest onder de rijtesten

Om een goed oordeel te kunnen geven over een helm moet je er gewoon mee rijden. Met C4, de Neotec 2 en Sport Modular had ik al eens eerder gereden maar omdat het hier om een vergelijkingstest gaat, wilde ik de drie helmen achter elkaar proberen op dezelfde motor.

Voor deze rijtest had ik de Street-triple van collega geleend waarbij de windstroom op de helm niet beïnvloed zou worden door een kuipruit. Bij elkaar ben ik ongeveer drie uurtjes weg geweest om de helmen afzonderlijk aan de tand te voelen. Je zou het misschien niet zeggen als je de foto’s ziet maar ik ben voor het grootste gedeelte op de snelweg geweest om te kijken hoe ze zich daar gedragen.Shoei neotec 2 test

De grote vraag: welke is het stilst?

Er zitten een Duitser, een Italiaan en een Japanner aan de bar waarbij de één tegen de ander zegt dat  die de stilste systeemhelm heeft ontwikkeld. Hoewel deze drie concurrenten dit zullen claimen kan er maar één de stilste zijn. Mijn ervaring is dat welke motor je rijdt, de kuipruit die erop zit en je rijpositie even grote factoren zijn hoe stil je erbij zit. Wanneer je bijvoorbeeld veel turbulentie van je kuipruit hebt zal je ongeacht de helm lawaai ondervinden. Met een aerodynamisch geoptimaliseerde  en stille helm als de C4, Neotec 2 en Sport Modular kan je dit wel minimaliseren.

Om de test zo identiek mogelijk te maken ben ik dezelfde snelweg op en neer gegaan met alle drie de helmen om te kijken wie zich met recht het meest stil mag noemen. Op de heenweg had ik wat wind tegen en op terugweg wat wind mee. Na een stuk 140 km/u te hebben gereden merkte ik met name bij de Shoei Neotec 2 dat de topventilatie voor een kleine ruis zorgt. Bij de AGV en de Schuberth was het windgeruis op de kraag na aardig gelijk. De kraag van de C4 zorgde voor mijn gevoel voor een kleine ruis.

Windgeruis was het minst aanwezig bij de AGV Sport Modular. De Schuberth C4 en de Shoei Neotec 2 dempten ook veel van het motorgeluid, maar waren op de snelweg weer iets luidruchtiger. Wie met recht mag claimen dat hij de stilste helm heeft gemaakt zal in dit geval de Italiaan zijn. Een resultaat dat ik persoonlijk niet had verwacht!AGV Sportmodular stilste helm

Aerodynamica en stabiliteit

Als je vol in de wind zit is een gestroomlijnde helm geen overbodige luxe. Het ontlast je nek en voorkomt dat je ongewild nee gaat schudden. Qua stabiliteit vond ik de Shoei Neotec 2 het meest snijden in de wind, daarna de Schuberth en tot slot de AGV. Zo blijkt maar weer dat gewicht niet alles zegt als het aankomt op weerstand. Zo is de Neotec II namelijk wel het zwaarst van het stel. De slanke Italiaan is het lichtst van de drie en dit is vooral te merken met het draaien en omkijken.

Net als met het geluid zijn er tal aan andere factoren die de aerodynamica kunnen beïnvloeden. Zit je bijvoorbeeld achter een windscherm, dan zal de aerodynamica minder merkbaar zijn. Voor degene die graag de wind van voren krijgen en zonder of lage ruit rijden, zal het verschil des te groter zijn. Shoei neotec 2 vergelijkingstest

Panaroma zicht voor minimale nekbeweging

Waar alle drie de helmen goed mee scoren is het zichtveld. Bij Schuberth was dit al wat langer het geval en bij Shoei en AGV nu ook. Volgens AGV heb je met de Sportmodular 190 graden zicht om zo niks van je omgeving te missen. In de praktijk varieerde het kijkoppervlak minimaal van elkaar. Voor mijn gevoel had ik bij de Schuberth bovenop het brede gezichtsveld, in de hoogte een stukje erbij vergeleken met de andere twee.

Ventilatie en binnenvoering

Om het moment van testen tikte het kwik 27 graden aan waarmee de ventilatie meer dan welkom was. De beste verkoeling ervaarde ik bij de Neotec 2 dankzij de grote luchthapper aan de bovenkant. De ventilatie aan de voorkant was bij de Schuberth en de Shoei aardig gelijk. De AGV scoorde op ventilatie het minste van de drie. Dit is waarschijnlijk ook één van de redenen waardoor de AGV het beste scoort op geluid.

Je hoofd koel houden met 27 graden kan best lastig zijn en al helemaal als je een helm op hebt. Binnenvoeringen zorgen ervoor dat je zweet zo snel mogelijk wordt afgedreven zodat je ook van de voering extra verkoeling krijgt. Welke helm hierin het beste presteert is lastig om te zeggen. Alle drie de helmen waren namelijk even nat na gebruik voor mijn gevoel. Wat echter kenmerkend is voor Shoei, is de zachte binnenvoering die altijd comfortabel aanvoelt.AGV Sportmodular VS Shoei neotec 2

De bediening

Dat de Sportmodular door “kleine” Italianen is ontworpen was te merken. De bediening van de helm is behoorlijk compact afgewerkt. Ik zat in het begin een beetje te hannesen om het zonnevizier omlaag te krijgen en het heldere vizier open. Hoewel je hier na verloop van tijd een handigheidje in zal krijgen is de bediening van de Schuberth en Shoei vanaf het begin al makkelijk. Bij het ontwikkelen van AGV Sportmodular is veiligheid op de eerste plek gezet, gevolgd door gemak en comfort. Dit zie je onder andere terug in de dubbel-D sluiting die het meest veilig is, maar wel voor een extra handeling zorgt.AGV sportmodular vs schuberth c4

Het bedienen van de Schuberth C4 is kinderspel op één punt na. Wanneer je het kinstuk open wilt krijgen knijp je met je vinger de rode knop en de voor ventilatie samen waardoor je ongewild de ventilatie open zet. Niet een heel spannend punt maar toch iets waarvan je denkt: had daar even iets langer over nagedacht. Voor de rest zijn alle knoppen en schuifjes makkelijk te vinden en is de helm snel ingesteld zoals jij dat wilt.

Net als de C4 is de bediening van de Shoei Neotec 2 subliem op één ding na. De topventilatie is wat moeilijk open te krijgen omdat je op de bediening geen grip hebt. De rest van de bediening is zo gevonden en goed doordacht.

Conclusie Schuberth C4 | Shoei Neotec 2 | AGV Sportmodular

Of je nou van braadworst, sushi of spaghetti houdt, er is voor ieder wat wils. Voor alle drie de helmen is iets te zeggen en ze hebben zo hun eigen specialiteiten. Mijn voorkeur ging voor de test naar Shoei uit vanwege de looks en na de test naar Schuberth. Dit vooral om dat de C4 de middenweg is van de drie als het aankomt op bediening, pasvorm en geluid. Misschien is Schuberth niet het meest sexy merk maar wanneer je vaak lange afstanden op de snelweg maakt gaat comfort voor op het uiterlijk vind ik persoonlijk. Leg je meer de focus op veiligheid dan is de AGV je beste optie aangezien deze daarin het meeste in ontwikkeld is.

Pasvorm speelt misschien wel de belangrijkste rol in je overweging. Welke van de drie jou het beste zal zitten zal je moeten ervaren. Je mag er van uit gaan dat helmen van dit niveau een pasvorm hebben die zo universeel mogelijk is met een comfortabele binnenvoering. Alle drie de helmen zaten goed bij mij en hoewel ik altijd Shoei prefereerde is mijn voorkeur toch wat verandert na deze rijtest.

Lees de uitgebreide review van de Schuberth C4
Lees het verslag van de Shoei Neotec 2
Lees het verslag van de AGV SportModular