Onder de helmen was de Shoei Neotec 2 wellicht de belangrijkste onthulling op de Eicma 2017. Met dank aan een Franse Shoei development manager zijn we op de hoogte gesteld van alle ins en outs van deze iconische systeemhelm. Shoei kon na de komst van de Schuberth C4 en nu ook de Sportmodular van AGV, niet achterblijven en houdt onderlinge concurrentie interessant met de Neotec 2. Welke metamorfose de Neotec 2 heeft ondergaan lees je hier.

Shoei Neotec 2 voor de sportieve tourrijder

Met de Neotec 2 wordt een extra segment aangesneden en zijn de sportievere rijders onder ons ook voorzien van een systeemhelm. Waar de Neotec 1 meer georiënteerd was op alleen de tourrijder, kan je nu met de Neotec 2 ook goed uit de voeten op een sporttourmotor. Volgens onze Fransman wordt dit gerealiseerd door de verschillende spoilers aan de achterkant die zorgen voor optimale aerodynamica ongeacht de rijpositie. Aanvullend zijn er kleine spoilers aangebracht op het kinstuk voor extra stabiliteit.

Pasvorm van de Neotec 2

Een hele lijst met mooie specificaties is natuurlijk leuk om te lezen maar het belangrijkste is natuurlijk: zit de helm ook lekker. Het antwoord op deze vraag is ietwat discutabel aangezien een pasvorm, persoonsgebonden is. De pasvorm voelde wat mij betreft nagenoeg hetzelfde aan als die van de Neotec 1. Waar ik doorgaans een maat M nodig heb is dat bij de Neotec 2 niet anders. De druk voelde egaal maar had op de wangen naar mijn smaak wat meer mogen zijn.

Meer zicht zonder lekkage

Het vizier van de Neotec 2 is aangepast waarmee meer zicht wordt gewonnen. Dit lijkt momenteel ook de rage te zijn onder de systeemhelmen aangezien Schuberth en AGV ook adverteren met een groot kijkoppervlak. Hiermee wordt de dode hoek verkleint en hoef je minder ja te knikken wanneer je de snelheidsmeter in de gaten moet houden.

Shoei heeft extra maatregelen getroffen om regenwater buiten de deur te houden. De rubbers die voor de afdichting zorgen zijn dikker gemaakt en het vizier trekt strakker tegen de schaal aan wanneer je deze dicht doet. Een leuk detail is het regengootje rechts onderin waar regenwater kan worden afgevoerd.Neotec 2 vizier

Sena en Shoei hebben de handen ineengeslagen

Net als bij de Schuberth C4 heeft Shoei Neotec 2 ook ruimte overgehouden voor een geïntegreerd communicatiesysteem. In de kraag kunnen links, rechts en achteraan klepjes worden weggehaald waar je een Sena SRL bluetooth systeem in kwijt kan. De Specificaties van dit communicatiesysteem komen overeen met de Sena 20S zodat je niks te kort komt. De speakers en microfoon kunnen in de helm worden geklikt voor een naadloze integratie.Shoei neotec 2 SRL bluetooth systeem

De verbeteringen op een rijtje:

  1. Vernieuwde wangkussens die beter afsluiten rond de nek voor meer windruis onderdrukking
  2. Voorbereid op een Sena SRL systeem voor een strak afgewerkt communicatiesysteem
  3. Verbeterde ventilatie mogelijkheden
  4. Compactere buitenschaal met verhoogde aerodynamica
  5. Geschikt voor tour- en sporttourrijders
  6. Dubbel locksysteem om het kinstuk open te houden
  7. P/J gekeurd
  8. Kinband is naar voren gebracht zodat deze minder tegen de keel drukt
  9. Vergroot zichtveld
  10. Strakkere afsluiting van het vizier met een regengoot
  11. Sportievere uitstralingshoei neotec 2 systeemhelm details