Schuberth heeft zichzelf weer overtroffen. Het is ruim vier jaar geleden dat Schuberth haar C3-Pro lanceerde en ze hebben sinds die tijd niet stil gezeten. Voor 2017 is de Schuberth C4 uitgebracht, een compleet herziene systeemhelm met specificaties waar je u tegen zegt. Dat allemaal gezegd, wil je natuurlijk weten wat deze supersonische tourhelm in de praktijk doet. Wij wilden dit ook weten en delen aan de hand van een rijtest onze ervaringen.
Schuberth C4 rijtest
Helmen testen is bij MotorKledingCenter een gewoonte. Dit gebeurt over het algemeen uit persoonlijke interesse en ook omdat we een helm niet willen adviseren aan de hand van een specificatieboekje. De C4 moest ik nog van mijn to-test lijst afvinken en mijn grootste nieuwsgierigheid was, wat deze nieuwe Schuberth zou doen tegenover de C3-Pro en Shoei Neotec. Een uitgelezen kans gelijk, om maar weer eens op die trage Ducati te stappen en wat mooie shots te maken van de Schuberth C4 in actie.
Schuberth’s panoramische gezichtsveld
Zoals ik gewend ben van Schuberth is het zicht van de C4 panoramisch te noemen. Persoonlijk vind ik dit dan ook hun grootste onderscheiding tegenover de concurrenten. Het gedeelte bij de slaap is ver naar achter gebracht zodat je makkelijk kan zien wat er naast je gebeurt. Verticaal is er ook voldoende zicht, maar daarin onderscheidt de C4 zich niet in per se. Het zonnevizier bedekt voldoende van het gezichtsveld en heeft de juiste lichtdoorlatendheid.
Schuberth C4 geluid en aerodynamica
Als ik kijk naar de vorm van de C4, lijkt het mij dat hier zoveel mogelijk rekening is gehouden met aerodynamica en minder met het design. De helmschaal is minimalistisch gehouden zodat er nergens een overbodige windruis of weerstand ontstaat. Mijn verwachting was hiermee ook dat ik één van de stilste helmen zou gaan uittesten. Na een stuk gereden te hebben op de snelweg kon ik hierover een goed oordeel geven.
Ik vond de Schuberth C4 zeker één van stilste helmen, maar ik merkte dat de grens van een geluidsarme helm wel bereikt is. Op de heenweg had ik wind mee en was de helm behoorlijk stil. Op de terugweg had ik flink wat tegenwind en met 140 km/u hoor je de helm dan her en der ruizen. Het geruis komt dan met name bij de kraag vandaan, een euvel wat naar mijn idee gewoon onvermijdelijk is. Een kanttekening: windgeruis is relatief. Houd verband met het type motor dat je rijdt, het soort windscherm dat erop zit en hoe hard het waait.
De wind door de haren
De ventilatie mag fenomenaal fris worden genoemd. De luchtinlaat op de bovenkant laat je haren letterlijk wapperen in de wind. De luchtinlaat aan de voorkant geeft je voldoende frisse lucht met één druk op de knop. De voorventilatie zet je namelijk open door erop te drukken. Dit mechanisme heeft wel een keerzijde heb ik ondervonden. Als je het kinstuk open zet kom je geregeld met je vingers tegen het ventilatiemechanisme aan, waardoor die soms onbedoeld open gaat.
Heeft de Schuberth C4 wel mijn pasvorm?
Een helm met de beste pasvorm kan eigenlijk niet bestaan omdat niet iedereen dezelfde vorm hoofd heeft. Een helm met een, zo’n universeel mogelijke pasvorm bestaat wel en Schuberth claimt de pasvorm van de C4 een stuk universeler te hebben gemaakt. Voor mijn hoofd en die van een aantal collega’s is de pasvorm C4, ten opzichte van C3-Pro aanzienlijk verbeterd. De druk wordt een stuk egaler verdeeld waardoor je minder drukpunten hebt en meer comfort. Het feit blijft echter dat ik een Shoei hoofd heb en dat voor mij de Neotec een fractie beter zit. Als je wilt weten of de Schuberth C4 jouw nieuwe reis metgezel is, zit er maar één op, en dat is passen.
Plug-and-play communicatie met de Schuberth SC1
We zagen het al bij de Schuberth M1 en nu ook bij de C4 en de R2: een communicatiesysteem die je zo in de helm klikt en die volledig is geïntegreerd. Het eenvoudige van dit systeem is dat niks hoeft in te bouwen en dat je de module en accu zo in nekrand schuift. Dit SC1 communicatiesysteem is beschikbaar in een Standard en een Advanced uitvoering. Waarbij de Advanced versie een sterkere accu heeft, groter bereik en een ingebouwde FM radio. Net als bij de M1 zitten de speakers en microfoons al in de helm verwerkt. Het bijzondere is dat de microfoons in de rand bij het voorhoofd zitten weggewerkt, zodat je geen bolletje meer voor je mond hebt. Wanneer je dat wenst is de batterij verwisselbaar wanneer je meerdaags gaat touren.
Conclusie Schuberth C4
Het is geen verrassing dat de nieuwe Schuberth C4 de nieuwe standaard zet als touricoon onder de systeemhelmen. Met de C4 weet Schuberth zich wederom te bewijzen dat ze nog niet uitontwikkeld zijn. De grootste verbetering ten opzichte van de C3-Pro zit hem in het geluidsniveau, de pasvorm en de ventilatie. Deze punten vond ik merkbaar verbeterd. Optisch is de C4 compleet herzien. De helmschaal en het design van de C4 is nagenoeg niet terug te vinden in de C3-Pro.
Het Plug-and-play SC1 systeem die in de C4 past, heeft ook verbeteringen ondergaan ten opzichte van het oude SRC systeem. Er zit geen microfoon meer voor je mond en de afwerking is een stuk subtieler. Schuberth heeft Cardo ingeruild voor Sena bij het ontwikkelen en produceren van de SC1. Dit is wat bij betreft niet per se een verbetering maar een verandering.
Bij de Schuberth C4 krijg je vijf jaar garantie en het onmiskenbaar Duitse kwaliteitsniveau. Ben je benieuwd naar de C4? Kom dan langs om hem te passen, of maak er een proefrit mee bij één van onze winkels.
Paul Buisman
Paul is onze avonturier en grijpt een gelegenheid graag aan om er tussenuit te knijpen naar buiten. Met verre reizen op de motor of met vrienden al dan niet met de tent op stap. Hij en zijn KTM 950 Adventure laten zich niet zomaar uit het veld slaan.
20 Comments
Add comment Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Hoe bevalt de pinlock, nu van Schuberth makelaardij? Op 1 van de rij foto’s lijkt hij beslagen namelijk
Beste Ruben, deze werkt evengoed als een lens van pinlock. Op de foto lijkt het inderdaad alsof die beslagen is, maar dat is glinstering. Groetjes, Paul.
Pinlockvizier van de C4 is gewoonweg bagger. Ze hebben een goedkoper alternatief gebruikt en dus een copy van de gruikelijke pinlocklens van orginele makelij. Deze beslaat dus wel degelijk. Het is om doodziek van te worden, ze hebben zichzelf hier overtroffen in een ziekelijke bezuiniging en knulligheid.
Na mijn ervaringen met de C3 is mijn hoofdvraag; is deze wel waterdicht? Ik heb echt onwijs veel gezeik met water langs het vizier. Vier keer terug geweest, maar is nog steeds dramatisch.
Beste Michael, ik heb de C4 niet uitgetest in de regen dus een persoonlijke ervaring kan ik je niet geven. In de winkel hebben wij nog geen klanten zien terug komen met dit probleem, dit zelfde geldt voor de C3-Pro. Uit eigen ervaring weet ik wel dat de één hier meer last van kan hebben dan de ander. De zithouding en windscherm spelen hierbij een belangrijke rol. Groetjes Paul.
Ik heb de C4 nu een paar weken. Helaas viel het klepje van de ventilatie aan de voorkant er al na een korte rit af omdat bij het openen of sluiten van het kinstuk je per ongeluk langs de rand komt en hem er gemakkelijk af trekt. Klepje viel er dus gewoon af en was hem kwijt. Heb een nieuw klepje gekregen maar gisteren viel hij er zelfs twee keer af. Dus denk ik dat ik hem snel weer kwijt ben. Naar mijn mening een slechte zaak. Dit zou bij een Schuberth helm niet mogen gebeuren. Zeker niet bij deze prijsstelling. Ik heb de helm compleet met SC1 advanced gekocht dus reken maar uit. Ga de helm snel op marktplaats zetten. Na vele jaren was dit de laatste Schuberth.
Ja, ook die was er bij mij ook vanaf tijdens de eerste rit. Microfoon stuk na de eerste helm, idem bij de tweede. Ben nu aan het soebatten voor een derde vizier want ook dit tweede vizier blijft beslaan. Ze zouden er vanuit Schuberth een blindengeleidehond bij moeten leveren om tijdens vooral vochtig weer naar je bestemming te begeleiden.
Update: nu vallen de bevestigngspunten voor de binnenvoering er ook al uit. Die zitten met een soort tie-rap vast en er zijn er twee afgebroken.
Hi Ron,
Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.. Heb je de helm bij ons aangeschaft? Want dan raad ik je aan om binnenkort even langs te komen zodat we het kunnen oplossen.
Hallo Paul,
Dat Schuberth die geroemde Duitse kwaliteit heeft is bij mij en mijn vrouw heel erg tegen gevallen.
Een vier jaar terug hebben wij 2 Schuberth helmen aan geschaft, de S1 Pro nou niet direct helmen uit de
goedkoopste categorie. Vorig jaar, ontdekte ineens dat het kunstleren velletje, waarmee de onderkant en kinband
van onze helmen zijn uitgerust, begon los telaten. Dat was zo vreemd alsof ineens een bepaalde houdbaarheids datum verstreken was. Ineens liet het op alle delen van onze helmen los and ‘bladderde’ af.
Ik gezocht op internet maar de losse stukken waren niet meer leverbaar, volgens de Nederlandse importeur,
de bijna letterlijke woorden waren ‘ koop maar nieuwe helmen’.
Dus contact gezocht met Schuberth Duitsland, daar kreeg ik een emailtje van met de link naar de Nederlandse
importeur grrrr. Na nog een paar emailtjes bleek het voor de Nederlandse importeur als bij toverslag ineens WEL leverbaar te zijn, doch voor een prijs die bijna de nieuw prijs van onze helmen benaderde.
Inmiddels denken wij er hard over om onze helmen dan toch maar eens te gaan vervangen voor de bovenstaande helmen.. Je snap waarschijnlijk wel dat ik toch een klein beetje twijfel, gezien onze slechte ervaring met EN Schuberth
Duitsland als ook de nederlandse importeur van Schuberth…
Beste Kawaboy, vervelend om te horen dat jullie S1 helmen op den duur zo tegen zijn gevallen. Schuberth staat, zoals je zegt om kwaliteit en service. Het verbaasd me dan ook dat de dealer en Schuberth zelf je niet direct een passende oplossing konden bieden. Qua ontwikkelingen zijn we wel 10 jaar verder als je kijkt naar de S1 en de C4. Hoe je C4 er over 4 jaar uit ziet kan ik helaas niet voorspellen maar ik verwacht niet dat de helm er minder op zal zijn geworden. Als ik kijk naar oudere C3 modellen houden deze het lang vol. Simpele dingen zoals de stroefheid van het vizier e.d. gaan natuurlijk na verloop van tijd wel wat achter uit, maar dat is normale slijtage. Het beste kan je langs een dealer gaan en de helm in het echt bekijken, je zal zien dat de materialen die ze gebruiken anders en verbeterd zijn ten opzichte van de S1. Groetjes Paul
Wat niet is verteld:
De C3 en de C3 pro hebben slechte vizierverstellingen en krasgevoelige vizieren.
Na twee jaar was het altijd ‘over en sluiten’ voor Schuberth.
Ook de stilste helm ter wereld gold alleen in de windtunnel e/of met alles dicht op de motor, met als gevolg : geen zuurstof meer en een beslagen bril.
De voering gewoon ieder jaar vervangen: was gewoon k.dth.
En de pinlock niet viziervullend en dus ondermaatse uitvoering voor de gevraagde prijs.
En waardeloze constructie van de nekrand.
Met de C4 heeft Schuberth goed gekeken naar concurrent Shoei met de Neotec, en alles een beetje verbeterd.
behalve de voering, is veel beter dan de C4, maar Shoei staat toch wel een tikkie hoger.
Dus: goed verstelbaar vizier, veel zicht, pasvorm heel mooi verbeterd, en de helm is eindelijk stil.
Een minpunt: mijn bril blijft alleen op je hoofd staan bij het opzetten als je een helmmuts opzet.
Gewoon als bij Shoei: ruimte maken voor mogelijk achteraf opzetten [ bv. door opvulstukjes weg te kunnen halen]
Zal wel verbeteren, want ieder helm wordt in het gebruik wat groter.
Als alles zo blijft, met de 5 jarige garantie, zal ik eindelijk, na 17 jaar, tevreden zijn met mijn Schuberth.
Wat wel jammer en kwalijk is, dat het mooie vooringebouwde communicatiesysteem [Sena] alleen met het eigen, peperdure, inferieure -ook sena- kan worden gecombineerd.
Had al een uitstekend Sena 20s syst. dus de luidspr. eruit geknipt en de hele zooi eruit moeten halen, om het 20s syst erin te bouwen.
De verbeterde nekrand is hiervoor gelukkig meer geschikt.
Waarom voor het grote bedrag niet de 20s software geinstalleerd, echt weer zo”n ‘gevalletje Schubert’
nou wij hebben twee schuurt c4 plus sena gekocht. wat een ramp!!!!!!
hiervoor scubert c2 met cardo werkt 100 % en gemakkelijk.
Nu kleine helm. slaat snel penlock is niet goed, en ik rij elke dag naar mijn werk.
Knelt op vreemde punten nu word erger we kunnen een uurtje rijden dan moet de helm af.
Twee K.. knopjes , niet met een handschoen te bedienen. voor achter plus min, zeer zeer onhandig.
bijna 2000 Euro uitgegeven aan een echt slecht product. Gelukkig hebben we de oude nog…….
ik ga mailen naar Schubert want dit is echt te gek voor woorden.
Dus niet kopen!!!!!!!
Rij al 6 jaar met een C3 Carbon geen probleem alleen de baterij raakt nu leeg dus heb een C4 Legacy met SC1 advance besteld voor de komende 5 a 6 Jaar.
Tot nu toe bevalt de C4 goed. Alleen het communicatie setje valt wat tegen. Ik heb de SC1s. Bij het afspelen van muziek vanaf mijn iPhone (6s) valt continu het geluid even weg, hetgeen een “stotterend” effect geeft. Vervelend.
Ik vind het wel geweldig dat jullie het niet aandurven om de echte kritiek van deze werkelijk fantastisch mislukte helm te plaatsen. Werkelijk waardeloos ook die toonzetting van klanten die vooral heel veel betalen voor een echt slecht product. Dit zegt ook wel genoeg hoe jullie over de klanten denken. Nogal laf om mijn berichtje niet te plaatsen. Scheelt natuurlijk in de vekoopcijfers als jullie deze C4 niet meer kwijt kunnen, dat begrijp ik nog wel. maar julliegaan ook gewoon door met de verkoop van dit werkelijk waardeloos Duits kunststukje, wat hebben die Duitsers zichzelf overtroffen, Toch?
Beste Ron,
Doordat we de reacties handmatig controleren zijn deze niet direct zichtbaar wanneer je ze plaatst. Heel vervelend dat je zulke slechte ervaringen hebt met de Schuberth C4 helm.
Enkele van deze problemen zijn inderdaad ook bij ons bekend, maar worden doorgaans netjes door Schuberth opgelost. Een kleine nuance die we wel willen aanbrengen is dat er ook veel rijders zijn die wel tevreden zijn met hun C4 helm.
Mijn advies is dan ook om langs te gaan met de helm bij de dealer waar je hem vandaan hebt, om te kijken voor een passende oplossing.
En nu een positief geluid over de C4. Ik vind deze absolute klasse. Tot nu toe altijd met goedkopere helmen gereden en ik ervaar de duidelijke verschillen. De helm is zeer stil, zit heel degelijk in elkaar en het vizier is prima. De afwerking is uitstekend en hij omsluit het gehele hoofd.
Resume: een absolute aanrader.
Groet, Michiel
Zijn er soms mensen met een c4 die last hebben van gejank dat komt van de ventilatie opening bij snelheden boven de 80 km ,ik wel en vindt het behoorlijk irritant, ik ben van plan om de opening op te vullen met schuimrubber o.i.d hoop dat hierdoor het gejank verdwijnt
Heb de C4 nu een maand getest. Vele opmerkingen heb ik al gelezen en spijtig, maar klopt.
Hem goed opzetten is al belangrijk, anders pijn aan het voorhoofd.
SC1 standaard ga ik nu zaterdag terug brengen, werkt niet zoals moet.
Ik moet steeds bereikbaar zijn wat met mijn vorige helm maar ook met SENA geen probleem was. het viel steeds uit en op autostrade stoppen om dat eens na te kijken is nogal lastig.Ik ga nog 1 x een nieuwe steken en anders zal het een externe worden.
Ook van de standaard versie is 8 uur zeker niet haalbaar ik moet die elke dag laden.
Ook de verkoper was zeer ontevreden wegens vele klachten van de klanten en dan heb ik het enkel over het systeem. Ik vrees dat het opnieuw een extern systeem zal worden.