fbpx

Schuberth heeft zichzelf weer overtroffen. Het is ruim vier jaar geleden dat Schuberth haar C3-Pro lanceerde en ze hebben sinds die tijd niet stil gezeten. Voor 2017 is de Schuberth C4 uitgebracht, een compleet herziene systeemhelm met specificaties waar je u tegen zegt. Dat allemaal gezegd, wil je natuurlijk weten wat deze supersonische tourhelm in de praktijk doet. Wij wilden dit ook weten en delen aan de hand van een rijtest onze ervaringen.

Schuberth C4 rijtest

Helmen testen is bij MotorKledingCenter een gewoonte. Dit gebeurt over het algemeen uit persoonlijke interesse en ook omdat we een helm niet willen adviseren aan de hand van een specificatieboekje. De C4 moest ik nog van mijn to-test lijst afvinken en mijn grootste nieuwsgierigheid was, wat deze nieuwe Schuberth zou doen tegenover de C3-Pro en Shoei Neotec. Een uitgelezen kans gelijk, om maar weer eens op die trage Ducati te stappen en wat mooie shots te maken van de Schuberth C4 in actie.

Schuberth’s panoramische gezichtsveld

Zoals ik gewend ben van Schuberth is het zicht van de C4 panoramisch te noemen. Persoonlijk vind ik dit dan ook hun grootste onderscheiding tegenover de concurrenten. Het gedeelte bij de slaap is ver naar achter gebracht zodat je makkelijk kan zien wat er naast je gebeurt. Verticaal is er ook voldoende zicht, maar daarin onderscheidt de C4 zich niet in per se. Het zonnevizier bedekt voldoende van het gezichtsveld en heeft de juiste lichtdoorlatendheid.Schuberth C4 rijtest vizier en gezichtsveld

Schuberth C4 geluid en aerodynamica

Als ik kijk naar de vorm van de C4, lijkt het mij dat hier zoveel mogelijk rekening is gehouden met aerodynamica en minder met het design. De helmschaal is minimalistisch gehouden zodat er nergens een overbodige windruis of weerstand ontstaat. Mijn verwachting was hiermee ook dat ik één van de stilste helmen zou gaan uittesten. Na een stuk gereden te hebben op de snelweg kon ik hierover een goed oordeel geven.

Ik vond de Schuberth C4 zeker één van stilste helmen, maar ik merkte dat de grens van een geluidsarme helm wel bereikt is. Op de heenweg had ik wind mee en was de helm behoorlijk stil. Op de terugweg had ik flink wat tegenwind en met 140 km/u hoor je de helm dan her en der ruizen. Het geruis komt dan met name bij de kraag vandaan, een euvel wat naar mijn idee gewoon onvermijdelijk is. Een kanttekening: windgeruis is relatief. Houd verband met het type motor dat je rijdt, het soort windscherm dat erop zit en hoe hard het waait.Schuberth C4 rijtest review

De wind door de haren

De ventilatie mag fenomenaal fris worden genoemd. De luchtinlaat op de bovenkant laat je haren letterlijk wapperen in de wind. De luchtinlaat aan de voorkant geeft je voldoende frisse lucht met één druk op de knop. De voorventilatie zet je namelijk open door erop te drukken. Dit mechanisme heeft wel een keerzijde heb ik ondervonden. Als je het kinstuk open zet kom je geregeld met je vingers tegen het ventilatiemechanisme aan, waardoor die soms onbedoeld open gaat.Schuberth C4 rijtest ventilatie

Heeft de Schuberth C4 wel mijn pasvorm?

Een helm met de beste pasvorm kan eigenlijk niet bestaan omdat niet iedereen dezelfde vorm hoofd heeft. Een helm met een, zo’n universeel mogelijke pasvorm bestaat wel en Schuberth claimt de pasvorm van de C4 een stuk universeler te hebben gemaakt. Voor mijn hoofd en die van een aantal collega’s is de pasvorm C4, ten opzichte van C3-Pro aanzienlijk verbeterd. De druk wordt een stuk egaler verdeeld waardoor je minder drukpunten hebt en meer comfort. Het feit blijft echter dat ik een Shoei hoofd heb en dat voor mij de Neotec een fractie beter zit. Als je wilt weten of de Schuberth C4 jouw nieuwe reis metgezel is, zit er maar één op, en dat is passen.Schuberth C4 rijtest review ervaring

Plug-and-play communicatie met de Schuberth SC1

We zagen het al bij de Schuberth M1 en nu ook bij de C4 en de R2: een communicatiesysteem die je zo in de helm klikt en die volledig is geïntegreerd. Het eenvoudige van dit systeem is dat niks hoeft in te bouwen en dat je de module en accu zo in nekrand schuift. Dit SC1 communicatiesysteem is beschikbaar in een Standard en een Advanced uitvoering. Waarbij de Advanced versie een sterkere accu heeft, groter bereik en een ingebouwde FM radio. Net als bij de M1 zitten de speakers en microfoons al in de helm verwerkt. Het bijzondere is dat de microfoons in de rand bij het voorhoofd zitten weggewerkt, zodat je geen bolletje meer voor je mond hebt. Wanneer je dat wenst is de batterij verwisselbaar wanneer je meerdaags gaat touren.Schuberth C4 SC1 communicatiesysteem

Conclusie Schuberth C4

Het is geen verrassing dat de nieuwe Schuberth C4 de nieuwe standaard zet als touricoon onder de systeemhelmen. Met de C4 weet Schuberth zich wederom te bewijzen dat ze nog niet uitontwikkeld zijn. De grootste verbetering ten opzichte van de C3-Pro zit hem in het geluidsniveau, de pasvorm en de ventilatie.  Deze punten vond ik merkbaar verbeterd. Optisch is de C4 compleet herzien. De helmschaal en het design van de C4 is nagenoeg niet terug te vinden in de C3-Pro.

Het Plug-and-play SC1 systeem die in de C4 past, heeft ook verbeteringen ondergaan ten opzichte van het oude SRC systeem. Er zit geen microfoon meer voor je mond en de afwerking is een stuk subtieler. Schuberth heeft Cardo ingeruild voor Sena bij het ontwikkelen en produceren van de SC1. Dit is wat bij betreft niet per se een verbetering maar een verandering.

Bij de Schuberth C4 krijg je vijf jaar garantie en het onmiskenbaar Duitse kwaliteitsniveau. Ben je benieuwd naar de C4? Kom dan langs om hem te passen, of maak er een proefrit mee bij één van onze winkels.

Paul Buisman


Paul is onze avonturier en grijpt een gelegenheid graag aan om er tussenuit te knijpen naar buiten. Met verre reizen op de motor of met vrienden al dan niet met de tent op stap. Hij en zijn KTM 950 Adventure laten zich niet zomaar uit het veld slaan.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.