De nieuwe motoren van 2021 bekijken op de motorbeurs zit er komend jaar niet in. Er zit dus niets anders op dan het motor nieuws online te volgen. De afgelopen periode hebben veel fabrikanten hun nieuwe modellen getoond. Mocht je het allemaal niet meer bijhouden: in deze blog staan de motoren van 2021 op een rijtje, zodat je weer helemaal bij bent.
Yamaha MT – 09 – 2021
Yamaha heeft de derde generatie aangekondigd van de populaire naked bike. Er werden al maar liefst 250.000 MT motorfietsen verkocht, waarvan 50.000 van het tweede model. De 2021-versie is uitgerust met een nieuwe krachtbron. De EU5-motor is volledig opnieuw ontworpen. Hierdoor is hij 1,7 kg lichter, heeft hij een 42 cc grote cilinderinhoud en 4 pk meer vermogen.
Het maximale vermogen kun je al aanspreken bij 7.000 toeren, 1.500 toeren eerder dan bij de vorige modellen. Door de nieuwe brandstofinjectoren is de motor 9% zuiniger. Eén van de andere grote aanpassingen is de Öhlings achterschokdemper. Door de achtervering is de motor strakker en heeft de rijder volledige instelbaarheid.
Triumph Trident – 2021
De trident 660 is de nieuwe roadster van Triumph. De naam Trident werd al gebruikt in 1968 en daarna in 1990. Nu in 2021 wordt de naam gebruikt voor het nieuwe instapmodel binnen de roadster motoren. De Trident heeft een driecilinder die een combinatie levert van krachtig lineair vermogen en koppel. Het blok produceert 81 pk bij 10.250 toeren.
Het chassis focust zich op een comfortabele ergonomische zithoogte. Als extra kun je de Trident uitrusten met het Shift Assist-systeem, een quickshifter. De Trident is ook te krijgen met een A2-kit waarbij het vermogen wordt terug geknepen tot 47,8 pk. Daarnaast zijn er 45 accessoires waarmee je de Trident helemaal naar je eigen smaak kunt maken.
Ducati XDiavel – 2021
Ducati heeft de XDiavel serie verder uitgebreid met de aanvulling van de Black Star en de Matt Black. De modellen brengen prestaties en kracht samen met verfijnde technologie en cruisereigenschappen.
De motoren hebben het Ducati Testastretta DVT 1262 twee cilinder EU5 motorblok. De EU5-motor heeft meer vermogen dan zijn voorganger. Namelijk 160 pk bij 9500 toeren en een maximaal koppel van 127 Nm bij 5000 tpm. Deze toename komt mede door een nieuwe motormanagement software en een nieuwe uitlaatindeling.
Aprilia rs 660 – 2021
Het is al even geleden sinds we de eerste beelden van de Aprilia rs 660 zagen. De motor is uitgerust met een 660 cc motorblok wat zorgt voor 100 pk bij 10.500 toeren. Bij 8.500 toeren heeft de motor een maximaal koppel van 67 Nm.
De Aprilia rs 660 is voorzien van een TFT scherm maar zit daarnaast ook bomvol andere elektronica. Hij is uitgebreid met engine braking control, wheelie control, cornering ABS en 5 verschillende rij modi. Hierdoor is de Aprilia rs 660 niet alleen leuk om mee te rijden, maar ook erg veilig.
Honda CB1000R – 2021
Ook Honda heeft veranderingen doorgevoerd om de CB1000R aan de Euro5 norm te voldoen. Ook al vallen die veranderingen mee. Alleen de lamda-uitlaatsensoren zijn vervangen en de brandstofinjectie instellingen zijn geoptimaliseerd. Het motorblok en het uitlaatsysteem blijven onveranderd.
Daarnaast werd ook meteen het ontwerp van het 2021 model vernieuwd. Een nieuwe koplamp, de vorm van het radiatorframe, de zijplaten en nieuwe aluminium velgen. Ook is de CB1000R nu voorzien met een usb-poort onder het zadel. De nieuwe 5-inch tft-display heeft nu het Honda Smartphone voice control systeem en bluetooth connectiviteit. De CB1000R Black Edition is standaard uitgerust met een quick-shifter.
Honda NC750X – 2021
Daar waar de CB1000R relatief kleine veranderingen ondergaat, is dat bij de NC750X anders. De populaire allrounder heeft 4 pk meer en kan hogere toerentallen aan. De overbrengingsverhouding van de eerste, tweede en derde versnelling zijn ingekort. Hierdoor is de acceleratie verbetert. De hogere versnellingen zijn langer, wat het verbruik ten goede komt. In de WMTC mode verbruikt de NC750X slechts 1 liter op 28.3 kilometer.
Ook het uiterlijk van het 2021 model is aangepast, de motor oogt scherper en agressiever. Hij is voorzien van LED-knipperlichten en LED-verlichting aan de voor- en achterzijde. Het nieuwe windscherm beschermt beter tegen wind en weer. Ook heeft de NC750X een grotere opslagruimte van 23 liter en is er ruimte voor een integraalhelm.
BMW R nine T – 2021
De eerste R nine T kwam in 2013 op de markt. Voor 2021 is de motor onderhanden genomen en heeft BMW een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo is er natuurlijk gezorgd dat het blok aan de Euro5 norm voldoet. Dit gaat wel ten koste van 1 pk, waardoor de motor nu een vermogen van 109 pk bij 7.250 toeren heeft. Het koppel is daarbij wel gelijk gebleven, 116 Nm bij 6000 toeren.
Daarnaast zijn de cilinderkoppen opnieuw ontworpen en hebben de cilinder een betere ontbranding, waardoor de BMW R nine T meer trekkracht moet hebben tussen de 4.000 en 6.000 toeren. De motor is nu standaard uitgerust met ABS pro. Ook de LED-knipperlichten en -koplamp zijn nu standaard.
BMW M 1000 RR – 2021
Het allereerste M-model van BMW Motorrad: de BMW M 1000 RR. Een bijzondere machine met invloeden uit de World Superbike Championship. De viercilinder levert 4 pk meer dan de BMW S 1000RR, wat goed is voor totaal 212 pk bij 14.500 tpm. Ook is de M-versie 3.7 kg lichter dankzij de carbon wielen.
Het koppel van 113 Nm bij 11.000 toeren helpt de BMW M 1000 RR binnen 3.1 seconden naar de 100 km/u. De top snelheid bedraagt 306 km/u. De motor is verder uitgerust met vele technologieën uit de racerij zoals gesmede zuigers van Mahle met twee zuigerringen, aangepaste verbrandingskamers, titanium uitlaatkleppen en een naar 13,5 : 1 verhoogde compressie. En het was je waarschijnlijk al opgevallen, voor optimale aerodynamica is de BMW M 1000 RR uitgerust met carbon winglets.
Ducati Multistrada v4 – 2021
De Multistrada is gemaakt om op sportief en comfortabel te zijn. In 18 jaar zijn er al meer dan 110.000 exemplaren gemaakt. Het blok van de 2021 versie is volledig nieuw ontworpen. Het heeft een inhoud van 1158 cc en levert 170 pk bij 10.500 tpm. Het maximale koppel van 125 Nm wordt bereikt bij 8.750 toeren.
De eerste versnelling van de motor is ideaal bij het rijden en manoeuvreren met lage snelheden of bij het bergopwaarts en off-road rijden. De hoogste versnelling is perfect voor de lange stukken op de snelweg. De Multistrada v4 is de eerste motor uitgerust met radartechnologie. Hierdoor beschikt de motor over adaptive cruisecontrol en dode hoekbewaking.
BMW R 1250 GS (Adventure) – 2021
De GS modellen van BMW Motorrad bestaan 40 jaar en dat wordt gevierd met een nieuwe versie van de BMW R 1250 GS en de R 1250 GS Adventure. De 2021 modellen zijn aangepast om te voldoen aan de Euro5 norm. Het vermogen blijft onveranderd, de motoren hebben nog altijd 136 pk bij 7.750 toeren per minuut en een koppel van 143 Nm bij 6.250 toeren. De BMW ShiftCam technologie zorgt er voor dat de motoren kracht hebben over het gehele toerenbereik.
Voorheen was het een optie, nu zijn de BMW R 1250 GS en de BMW R 1250 GS standaard voorzien van BMW Integral ABS pro. Het remsysteem zorgt voor extra veiligheid bij het remmen, zelfs in de bochten. Standaard zijn de motoren uitgerust met Hill Start Control. Als optie kun je er voor kiezen om de motoren uit te breiden met HSC Pro, waardoor je wordt geassisteerd met het wegrijden in alle soorten omstandigheden. Daarnaast zijn de motoren uitgerust met nieuwe verlichting waaronder full LED adaptieve koplamptechnologie.
Aprilia Tuono V4 X – 2021
Met 221 pk is de Aprilia Tuono V4 X de krachtigste naked bike van het moment. De Tuono V4 X maakt deel uit van het Factory Works program, waarbij race technologie toegankelijk wordt gemaakt voor het publiek. Zo is de voorkant van de Tuono V4 X afgeleid van de GP-motor, compleet met carbon vleugels voor optimale aerodynamica.
Het blok is afkomstig van de RSV4 1100 factory. Door de Akrapovic uitlaatlijn compleet met titanium spruitstuk en carbon einddemper, heeft de Tuono V4 X nog eens 4 pk extra. Ook is de Tuono voorzien van titanium wielen, Brembo GP4- MS remklauwen, Ohlings EC 2.0 elektronische ophanging en slicks.
Kawasaki Versys 1000s – 2021
De Kawasaki Versys 1000 is al jarenlang populair binnen het Adventure Sport segment. De motor heeft een vermogen van 120 pk bij 9.000 toeren en een max koppel van 102 Nm bij 7.500 toeren per minuut. Binnen het Kawasaki assortiment valt de Versys 1000s tussen de standaard Versys 1000 en de Versys 1000 SE.
De standaard Versys 1000 is voorzien van tractiecontrole en cornering management. Bij de Versys 1000S worden daar ook nog eens 4 rijmodi aan toegevoegd, een verstelbaar windscherm, quickshifter, cornering lights, TFT scherm met connectiviteit, 12V-aansluiting en handkappen. Het enige wat hem onderscheidt met de Versys 1000 SE is de elektronische vering.
Ducati Panigale V4 SP – 2021
De 2021 versie van de Panigale V4 heeft maar liefst 214 pk, een koppel van 118 Nm en weegt 173 Kg. De grootste vernieuwing zijn de vijfspaaks carbon wielen. Deze zijn 1.4 kg lichter dan de aluminium velgen waardoor de Panigale V4 SP nog wendbaarder is in de bochten. De Panigale V4 SP wordt genummerd. Dit nummer vind je gegraveerd terug op het balhoofd.
Veel onderdelen zijn geleend van de Ducati Superleggera V4, bijvoorbeeld de carbonvelgen, hoofdremcilinder, droge koppeling, dezelfde kettingmaat en de remklauwen. De Brembo Sylema R-remklauwen zorgen voor veel remkracht. Het remgevoel kan worden aangepast met de MCS-radiaalpomp. De droge koppeling zorgt voor nog betere prestaties op het circuit en de 520-ketting is smaller en hierdoor lichter. De kleurstelling van de Panigale V4 SP 2021 is geïnspireerd op de officiële MotoGP en Superbike teams.
Nick van Oosten
Onze huistuner Nick draait aan de knoppen wanneer het aankomt op advertising en weet van alles over SEO. Hij droomt ervan om op korte termijn zijn motorrijbewijs te halen, maar waar hij meer moeite mee heeft is welke motor hij vervolgens zal kiezen.