Die favoriete jeans die je in de kast hebt hangen, draag je het liefst zoveel mogelijk. Gewoon omdat je jezelf er prettig in voelt. Zo op de motor stappen is natuurlijk wel tricky. Maar al enige tijd heeft Bowtex daar een oplossing voor die steeds meer aan populariteit wint: De Bowtex Kevlar legging. Je draagt hem onzichtbaar onder jouw reguliere jeans waarmee die tot volwaardig motorjeans evalueert. Hoe dat precies zit, dat leg ik je uit in deze blog.
Waarom zou je voor een Bowtex legging kiezen?
Er zijn redenen te over om te kiezen voor een Kevlar legging. Of je nu je jeans bij The Sting of van je favoriete denim label draagt. Met één Kevlar legging turn je jouw complete jeanscollectie om tot potentiële motorjeans. Een tweede reden kan zijn dat je een lastige maat hebt en ondanks de ruim honderd modellen motorjeans de juiste er niet naar je smaak bijzit. Ook wanneer je een speciale wens hebt, bijvoorbeeld het dragen van een chino of nette pantalon om je afspraken in af te gaan biedt een Bowtex legging uitkomst. Kortom met een Bowtex legging creëer je je eigen stijl. Precies zoals jij je er goed in voelt. De Bowtex leggings zijn unisex, dus zowel voor mannen als vrouwen te dragen. Door de maten XS t/m 4XL is die gangbaar als jeansmaten 26″ t/m 42″.
Is een Kevlar Legging wel veilig?
In de basis bieden de Kevlar leggings dezelfde veiligheid die wordt verkregen door het dragen van een willekeurige motorjeans. Het instapmodel biedt plaatselijke bescherming op de knieën, het zitvlak en de heupen tegen een eventuele glijpartij. Het Dupont Kevlar dat hiervoor wordt gebruikt is bovendien terug te vinden in veel van de jeans die wij verkopen.
Alle Bowtex leggings zijn voorbereid op CE protectoren. Dat houdt in dat je op de knieën en heupen pockets aantreft waar deze ingestoken kunnen worden. Omdat het Kevlar of Dyneema enkel slijtvast is en tegen hitte kan, maar geen impactreductie biedt bij een val, is het raadzaam om die paar tientjes extra zeker te investeren. In dat geval kiezen veel rijders voor de bekende oranje D3O protectoren, maar met een beetje handigheid zijn de flexibelere SeeSmart protectoren ook passend te krijgen.
De verschillende Bowtex Long John leggings
Hoewel de Bowtex leggings in verschillende gradaties komen is het concept hetzelfde. Je draagt hem onder een broek naar keuze en hebt eventueel de mogelijkheid om hem te voorzien van knie- en heup protectoren waarmee de energie die vrijkomt bij een onverhoopte val wordt gereduceerd. Binnen de Long John modellen vormt de Bowtex Essential Legging het entrylevel model, de Bowtex Standard Legging het reguliere model en de Bowtex Elite Legging de absolute top.
Bowtex Essential Long John
De Bowtex Essential heeft Elastaan als basis waar die het lichte draagcomfort en de bewegingsvrijheid aan dankt. Dit wordt op het kniedeel, zitvlak en de heupen afgewisseld met een laag van 100% Kevlar dat slijtvast en hittebestendig is wanneer je onverhoopt aan het glijden gaat. Door deze constructie is die hetzelfde opgebouwd als veel van de motorjeans die we in het assortiment hebben.
Bowtex Standard Long John
Eén niveau omhoog op het gebied van bescherming vind je de Bowtex Standard Long John. Bij dit model is de Elastaan basis verwisseld voor een mix met 50% Kevlar. Hierdoor is die in de basis geheel slijtvast en zijn op het knievlak, zitgedeelte en de heupen een 100% Kevlar aangebracht. Dit maakt hem over het gehele oppervlak sterker, terwijl de mix zorgt voor een nog altijd comfortabele en flexibele pasvorm.
Bowtex Elite Long John
Door de Bowtex Elite Long John onder je broek te dragen ben je op oorlogssterkte. Deze legging maakt gebruik van een relatief nieuw materiaal in motorkleding: Dyneema. Dat vederlicht en gelijktijdig ijzersterk is. Bovendien heeft het uitstekende temperatuurregulerende eigenschappen voor de intensieve rijder die niks aan het toeval over wilt laten. De basis is in dit model een 32% Dyneema en 68% nylon. De verstevigingen op knieën, heupen en het zitvlak bestaat uit 100% Dyneema.
Kelvin de Wit
Kelvin z'n opvoeding bestond al vanaf jonge leeftijd uit motorrijden. Hoewel puur voor de fun, schroomt hij er niet voor om een volle dag in het zadel van zijn S1000RR te stappen. Een doppio espresso is wat hem de hele dag scherp houdt en op onze marketingafdeling is hij de rots in de branding.
13 Comments
Add comment Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Jammer dat ze nog niet in damesmaten leverbaar zijn. Ik heb een maat S, maar die is toch wel echt te groot. Ben er wel erg tevreden mee, maar mis nog wat informatie over de veiligheid van deze broek. Ik voel mij een stuk vrouwelijker in deze broek op de motor met een “normale” broek er over heen aan, maar toch voel ik mij een stuk veiliger met mijn dikke leren broek van Revit. Ik denk dat er toch nog twijfel bij velen is over de veiligheid van deze broek, en de hype nog sneller zal doorzetten als daar meer duidelijkheid over is.
Beste Annette, kevlar is ontworpen om je beschermd te houden bij een schuiver. De kevlarvezel zorgt er namelijk voor dat de broek niet zomaar open scheurt bij een valpartij. Dat je je veiliger voelt in je leren motorbroek kan ik me voorstellen. Leren motorkleding blijft namelijk vooralsnog de meeste bescherming bieden. Het is je persoonlijke overweging in dit geval of je voor het extra comfort van een kevlar legging gaat, of voor minder comfort maar wel de allerbeste bescherming. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Met vriendelijke groet, Paul Buisman
169,- euro is niet mis .. Het idee is fantastisch. Ga toch even wachten tot de prijs omlaag gaat en er wat concurrenten zijn.
Heb deze broek al eens gepast. De maatvoering is echter te beperkt voor mensen met wat meer gewicht en kortere benen. De pijpen zijn zeer smal en als de broek al om mijn middel past dan hangen de zakken voor de kniebeschermers op mijn schenen. Ik ben echt niet vreselijk dik en ben 1,75 meter groot. Vind het echt jammer dat er voor een grote groep motorrijders weer geen goede maatvoering is want het idee is wel erg goed.
Opzich wel goed uiteengezet, ik mis alleen een echte veiligheidstest met video.
Dit leek ons ook een interessant idee voor een nieuwe video. Hij staat op de planning! Groetjes, Paul
https://www.youtube.com/watch?v=jLHDvF2LnmA
hoe sterk is het kevlar protex cotton….?
Het Protex-M gedeelte zorgt ervoor dat de legging hittebestendig is. Bij een schuiver komt door de frictie veel warmte vrij. Het Protex-M materiaal moet ervoor zorgen dat deze hitte niet de huid bereikt. Bowtex geeft aan dat het Protex-M materiaal je beschermd tot 200-300 graden. Groetjes Paul
Deze had ik in 2008 moeten hebben toen ik een schuiver heb gemaakt op een Amerikaanse snelweg. Aangezien de motor kleding daar niet echt van kwaliteit was, had ik alleen een spijkerbroek aan en ( toevalligerwijze ) de dag ervoor een spijkerjack gekregen met kevlar erin ( bullitproof ). De brandwonden op mijn knieen waren erg, maar op mijn bovenlichaam had ik eigenlijk niets ( behalve de klap die je toch wel krijgt )
Vraag me af of deze mooi op zijn plek blijft zitten bij een schuiver en niet halverwege je enkels bengelt als je tegen 120 onderuit gaat.
Leuk idee maar,…Onder mijn casual spijkerbroek gaat dit niet passen, zeker niet met de knie en heup stukken die erin moeten zitten!?…?
Ook ik ben benieuwd naar een daadwerkelijke test omtrent de veiligheid en kwaliteit. Ik twijfel nu sterk tussen een jeans (Revit) of deze optisch betere optie. Van de jeans zijn diverse filmpjes,teksten,uitleg en ervaringen terug te vinden eveneens een real-test. Hopende deze spoedig volgt voor dit product!