fbpx

Veel motorrijders hebben hun motor in de maanden november tot maart gestald. Op de paddockstand in de garage of onder een warme hoes in de tuin. Tijdens de zonnige dagen komen er nog een handjevol bikkels naar buiten om zo de wintertijd door te komen en toe te geven aan de verslaving van het motorrijden. Het aantal motorrijders in Nederland stijgt, maar de ‘doorrijders’ die de winter trotseren lijkt niet te zijn toegenomen.

En dat terwijl rijden in de winter of met slecht weer prima te doen is. Met deze tips van een doorgewinterde doorrijder rij jij ook veilig én met plezier tijdens de koude wintermaanden.

Kleed je goed aan!

Een inkoppertje, maar warm aangekleed op de motor stappen is een must. Dit om te zorgen dat je warm blijft tijdens de rit en je je concentratie niet verliest. Een kort ritje van 15 minuten red je wel met een trui of thermokleding als extra laag, maar wat als je een half uur, een uur of zelfs langer onderweg bent tijdens een motorrit onder het vriespunt? Neem dan een kijkje in de keuken van verwarmde kleding. En eerlijk is eerlijk, een verwarmd vest onder de jas is heerlijk!

Nat wegdek

De kans op regen is groter in de wintermaanden en daarmee is het wegdek gladder. Houd de witte strepen en zwarte reparatiestrepen op het asfalt extra goed in de gaten. Zeker in de vroege ochtenduren of tijdens de snel vallende avond zijn deze gladdere stukken op het wegdek moeilijk te zien.

Bladeren

Herfstkleuren zijn schitterend om te zien en tijdens een herfstwandeling kun je prachtige herfstige foto’s maken.  Maar bekijk de bladeren alleen niet te goed als deze op de weg liggen, want die krengen zijn spekglad als ze vochtig zijn! Let dus tijdens het motorrijden extra op bij bomen in bochten.  Deze verliezen hun blad en door wind waaien deze de weg op. Beetje regen erbij en dit is een perfecte plek om genadeloos onderuit te gaan.

Hou het weer in de gaten

In de ochtend met de motor naar kantoor, maar ‘s middags niet meer naar huis kunnen vanwege een sneeuwstorm? Dan is het tijd om een hotel te boeken! Het weer in de gaten houden is goedkoper én veiliger. Over vers gevallen sneeuw rijden is mogelijk, maar gevaarlijk en zeker niet aan te rijden. IJzel is helemaal een slecht idee! Heeft het gesneeuwd en zijn de wegen goed gepekeld en ‘schoon’ gereden, dan is het wel mogelijk om op je motor te stappen. 

Motorrijden in de winter

Schaduwplekken

Vriest het, maar schijnt er wel een mooi zonnetje? Pas ook dan op voor gladde wegen. Op schaduwrijke plekken zijn opgevroren wegen alsnog spekglad. In de schaduw is het net wat kouder dan in de zon, waardoor de gladde plekken niet smelten. Hang je dan net in een bocht, dan is de uitkomst wel te raden.

Winderige dagen

Regen, sneeuw en ijzel. Alles kan voorbij komen in de winter. Net als wind! Hou het weer in de gaten en kijk of je met bijvoorbeeld windkracht 8 wel durft te rijden. Zit ontspannen op de motor en steek eventueel je knie uit in de windrichting. Hiermee balanceert je lichaam tegen de wind in. Topkoffers kun je beter verwijderen, want windvangers kun je nu echt niet gebruiken. Vrachtwagens inhalen bij zijwind is het spannendste.  Je rijdt even in de luwte tot je de vrachtwagen voorbij bent. Hallo wind en hallo vangrail! Let hier goed op en wees er op bedacht dat de wind weer vat op je heeft wanneer je de vrachtwagen bent gepasseerd.

Wees zichtbaar

Rondrijden als een kerstboom vol lampjes helpt iets aan jouw zichtbaarheid in het verkeer. Maar zolang mensen nog steeds vrachtwagens, bussen en trams aanrijden, is de kans nog steeds aanwezig dat ze jou als motorrijdende kerstboom over het hoofd zien. Hou er dus rekening mee dat andere weggebruikers jou tijdens donkere, regenachtige dagen niet zien! Rij defensief en hou het verkeer om je heen extra goed in de gaten!

Geniet ervan

Een winterrit is ook gewoon schitterend om te doen! Je geniet extra van die warme kop koffie in het restaurant of van de ondergaande zon om vier uur in de middag. De zachte kleuren van de zon die opkomt boven de weilanden en de laaghangende mist boven slootjes. Dan zie je dat het beslist niet nodig is om Nederland te verlaten om heerlijk te rijden. 

Motorrijden in de winter

Mark Meisner


Mark Meisner noemt zich motograaf. Hij schiet en schrijft erop los op het KNMV-platform Motorrijders.nl. Naast motorfotografie zijn ook landschappen een graag gefotografeerd onderwerp. Dagelijks legt hij de afstand vanuit de Randstad naar Arnhem af en natuurlijk doet hij dat op zijn KTM 990 Adventure tweewieler.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.