Headerafbeelding: REV’IT! Stratum Gore-Tex motorjas

Je bent toe aan een nieuwe motorjas. Je oude motorjas is inmiddels versleten, of je start met motorrijden. Het aanbod kan dan nogal overweldigend bij het binnenlopen van onze winkels. Of wanneer je onze webshop bezoekt. Aan de hand van deze motorjassenwijzer help ik je de goede richting op. En krijg je een verklaring wat het verschil maakt tussen een motorjas van enkele honderden, tot sommigen door de duizend euro heen.

Simpel gezegd kun je een motorjas zien als een auto met een optielijst. Hoe meer opties je hebt in de motorjas, des te hoger de prijs. Begin dan ook altijd met de vraag “wanneer wil ik deze motorjas dragen?”. Het hele jaar rond? Alleen bij mooi weer, of bijvoorbeeld speciaal voor een reis hier ver vandaan met tropische temperaturen? Op deze manier weet je uit welke samenstelling je motorjas kan bestaan.

Wanneer wil ik deze motorjas dragen?

In welke omstandigheden draag je welke nieuwe motorjas?

Omstandigheden Eigenschappen
Zomer, bij mooi weer Ongevoerd met grote ventilatie / mesh delen
Winter, bij kou en neerslag Thermo gevoerd met gelamineerd waterdicht membraan
Hele jaar rond, ongeacht het weer 3-laags met uitneembare thermovoering, waterdichte laag en ventilatie

De opbouw van een nieuwe motorjas

Buitenlaag en protectoren van een motorjas

De constructie van een motorjas bestaat altijd uit een slijtvaste buitenlaag. Onderliggend worden op de schouders en ellebogen CE protectoren toegevoegd. Vaak is een rugprotector optioneel verkrijgbaar, behalve bij de meeste Richa motorjassen. Daar is het standaard onderdeel van de protectorset. Vanzelfsprekend vormt de kwaliteit van de buitenlaag, de complexiteit en het niveau van de protectors, mede de prijs van een motorjas.

Klimaatregulering, warmtebehoud en waterdichtheid van een motorjas

Waar auto’s climate control en verwarmde stoelen hebben, gaat het er bij een motorjas meer spartaans aan toe. Klimaatregulering wordt verkregen door aanpassingen te doen aan de buitenlaag. Het toevoegen van ventilatieritsen of hele panelen die afsluitbaar zijn. Textiel met open structuur om rijwind toe te laten. Anderzijds ook door voeringen te gebruiken. Thermovoeringen voor warmte-isolatie en een waterdichte laag om regen buiten te laten.

Een goed membraan zorgt ervoor dat regen wordt tegengehouden, maar transpiratie wel zijn weg naar buiten vindt. Dit noemen ze ademend. Hier zitten onderling veel verschillen in, met GORE-TEX als het summum binnen waterdichte bescherming. Dan is er nog de manier waarop een waterdichte laag wordt toegepast. Een waterdichte laag is namelijk ook wind stoppend. Iets wat je wanneer het warm en droog is liever niet hebt. Drie manieren waarop een waterdichte laag wordt gebruikt:

  • ‘Zwevend’ als vaste laag onder de buitenlaag, dit is de goedkoopste manier van verwerken
  • Een losse waterdichte voering die je kunt uitnemen, hierdoor kan rijwind je torso beter bereiken zodra je ventilatie openstaat
  • Een gelamineerd waterdichte laag, verlijmd met de buitenlaag van je motorjas als één geheel, hierdoor neemt de buitenlaag geen water op. Dit is de duurste methode van het verwerken van een waterdicht membraan.

Stelmogelijkheden en opbergmogelijkheden van een motorjas

Je kunt je voorstellen dat hoe meer lagen je uit je motorjas haalt, hoe belangrijk het afstellen van het jacket op je torso wordt. Daarom zijn veel van de twee- of drielaags motorjassen voorzien van stelgespen in de taille en op de armen om te voorkomen dat er teveel ruimte ontstaat. Hierdoor ben je er ook zeker van dat de protectie niet kan verschuiven. Daarnaast speelt bij de prijsopbouw van de motorjas het aantal zakken mee. Zelfs kleine zaken als, is het een simpele steekzak of cargo zak, is die waterdicht of niet, bepalen de prijszetting.

Welke nieuwe motorjas past bij mijn motor?

De kleuren daargelaten, wil je natuurlijk dat je motorjas min of meer past bij het type motor. Zo zal een avontuurlijk textiel jacket voor ongemakken zorgen op een supersport. In dat geval wil je een korter gesneden sportjacket, die is afgestemd op de voorovergebogen sportieve houding. Anderzijds wil je bij een rechte zit juist een motorjas met voldoende lengte. En als je net zo avontuurlijk bent ingesteld als je enduro bike, dan wil je een motorjas die zich leent voor off-road rijden. Ben je juist meer een stedelijke rijder, dan heeft de voorkeur een lichtgewicht motorjas met lichte en flexibele protectie. Misschien wel één zonder de uitstraling van een motorjas. Zo kun jij je mengen tussen de andere stedelingen zonder op te vallen.

 

Als het goed is ben je nu beter in staat om te begrijpen wat voor een motorjas voldoet aan jouw wensen. Wil je meer weten over motorjassen of kun je advies gebruiken wat nu écht in jouw situatie de beste keuze is? Wend je dan tot een van onze specialisten in de winkel.