fbpx

Je bent op zoek naar een nieuwe sportieve outfit. Maar wat is wijsheid? Eén vraag die je geheid aan jezelf gaat stellen is, of je voor een lederen motoroverall of tweedelige motorcombi gaat. In deze blog help ik je aan de hand van praktische vragen om de keuze eenvoudiger te maken.

De vragen die je kan stellen bij twijfel tussen één- of tweedelig:

  • Wat voor een type motor heb ik?
  • Met welk weer rijd ik?
  • Wat voor een rijstijl heb ik?
  • Waar rijd ik?
  • Hoe belangrijk is veiligheid voor mij?
  • tweedelig of ééndelig samengevat

Wat voor een type motor heb ik?

Combipak: Niet alleen op sportmotoren zien we tegenwoordig sportieve leren pakken, maar ook op de welbekende naked bikes en de sportievere tour motoren. De zithouding op deze motorfietsen is nog redelijk recht op, en daardoor goed geschikt voor een combipak.

Overall: Wanneer je rijdt op een sportmotor, is een overall aan te raden. Door de zithouding waarbij je ver voorover gebogen zit, mis je met een combipak vaak in de onderrug net een beetje stretch, waardoor de kraag in de nek wat beknellend zou gaan zitten wanneer je wat meer op je tank gaat “liggen”. Een overall heeft in plaats van de rits natuurlijk een flink stretch paneel, waardoor dit op een sportmotor vaak net wat comfortabeler rijdt.

alpinestars-eendelig-overall

Met welk weer rijd ik?

Combipak: Hoewel beide opties natuurlijk niet water- en winddicht zijn, kan je met een tweedelig motorpak wel met wisselende temperaturen rijden. Veel combi pakken hebben kleine stukjes perforatie in het leer, en hebben ventilatieritsen om open en dicht te kunnen zetten waardoor het rijden in verschillende weersomstandigheden wat prettiger is.

Overall: Een overal is bij uitstek geschikt voor het rijden in warm weer. Deze pakken zijn vanuit oorsprong ontwikkeld voor circuit gebruik, want daar kan het er natuurlijk nogal verhit aan toe gaan! Daarom hebben deze pakken heel veel ventilatie en geperforeerd leer zodat je goed gekoeld blijft. Ben je dus een rijder die alleen boven de 20 graden zijn/haar motor uit te schuur trekt, is een overall de beste keuze.

Wat voor een rijstijl heb ik?

Combipak: Als je veel recht op de motor zit, je een wat rustigere rijstijl hebt en je het liefste van terras naar terras rijdt, dan is een tweedelig motorpak perfect. Tijdens de tussenstops trek je het jasje uit en kan je lekker in het zonnetje genieten van een ijskoud bie….. ehhhh colaatje!

Overall: Ben je een sportieve rijder, hou je ervan om lekker ver naast de motor te hangen, met knie over het asfalt te schrapen en stop jij alleen maar om je fiets te voorzien van een volle tank? Dan is een overall ideaal voor jou. Niet alleen heb je hiermee een hoop meer bewegingsvrijheid in je onderlichaam, maar zoals hierboven genoemd ook meer koeling, wat je zeker wel kan gebruiken wanneer je met je hele lichaam aan het werken bent om die motor de bocht door te krijgen.

Waar rijd ik?

Combipak: Wanneer je nagenoeg alleen op straat rijdt, is een combipak voor de meeste voldoende. Zeker ook voor degene die regelmatig een rit maken met een “bestemming” waar je graag nog deels je pak uit zou willen kunnen trekken. Ook heb je daarbij nog een bijkomend voordeel dat de meeste combipakken nog wat zakken hebben waar je wat spulletjes, zoals je portemonnee en telefoon mee kan nemen.

Overall: Zeker wanneer je veel op het circuit rijdt, heb je veel bewegingsvrijheid nodig en natuurlijk de beste protectie. Vandaar dat een overall de beste keuze is voor jou. Rijd je nou af en toe een keer op het circuit en voornamelijk op straat, dan heb je ten alle tijden een toch wat sportievere rijstijl dan de gemiddelde motorrijder. Ook dan is een overall dus voor jou een goede keuze!rev'it leren motor overall

Hoe belangrijk is veiligheid voor mij?

Combipak: Hoewel beide pakken veilig zijn, is een combipak het minst veilig van de twee opties. Het zwakste punt van het combipak blijft tenslotte de rits. Met dit gezegd te hebben, moet het er wel heel gek aan toe gaan, wil je deze kapot krijgen.

Overall: Een overall blijf bij uitstek de meest veilige keuze. De leren of kevlar stretch panelen die achter in de rug zitten, zijn uiteraard sterker dan de verbindingsritsen van een tweedelig pak. Ook zijn de raceoveralls vaak voorzien van de meest moderne veiligheidstechnieken en zijn de protectoren meestal wat groffer om je nog beter te kunnen beschermen

Tweedelig of ééndelig samengevat

Een Combipak is qua functionaliteit wat makkelijker, en wat breder inzetbaar het hele jaar door, terwijl een overall de meest veilige optie is en ook de meeste bewegingsvrijheid biedt. Ga voor jezelf na voor welk pak je zou gaan bij de individuele vragen, en kijk dan welk antwoord bij jou het meeste naar boven komt!

Justin


Justin heeft een echte affiniteit met motorracen. Met een circuitmotor en een crossmotor houdt hij van snelheid. Door zijn lange ervaring in de motorbranche weet Justin als geen ander hoe motorkleding moet zitten en moet voelen.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.