Het Tech-Air vest van Alpinestars is het eerste op zichzelf staand airbag systeem die je romp beschermd tegen botbreuken. Het kostte Alpinestars wel 11 jaar om dit Tech-Air systeem te ontwikkelen voor straatgebruik maar dan heb je ook wat. Op zichzelf staand wil ook zeggen dat het airbag systeem werkt met sensoren en dat je deze niet op de motor hoeft aan te sluiten. Hierdoor kan je op elke willekeurige motor stappen en ben je gelijk beschermd. Tech-Air is voor alle type rijders geschikt en is toepasbaar op alle situaties, van off-road tot onroad en van -10 tot +50 graden.alpinestars tech air airbag systeem race en street

  • Tech-Air technologie uit de MotoGP
  • De Tech-Air airbag vest in actie
  • Voor wie is het Tech-Air systeem geschikt?
  • De werking van het airbag vest samengevat
  • De Tech-Air specificaties op een rijtje

Tech-Air technologie uit de MotoGP

In 2003 begon het experiment met Tech-Air bij de Amerikaanse coureur John Hopkins. In die tijd zat er nog geen airbag in het vest maar wel de sensoren. Alpinestars is toen de sensoren gaan finetunen zodat ze het verschil tussen een crash en bijvoorbeeld een noodstop konden detecteren. Tegenwoordig rijden MotoGP-rijders als Jorge Lorenzo, Marc Marquez en Dani Pedrosa met het Tech-Air systeem en heeft het hun al meerdere mogelijke botbreuken bespaard. Het Tech-Air systeem wat voor straatgebruik is ontwikkeld houdt, ten opzichte van de circuit variant meer rekening met aanrijdingen en andere abrupte botsingen.

De Tech-Air airbag vest in actie

Volgens de specificaties detecteert het airbag systeem binnen 30-60 milliseconden impact en blaast het vest op in 25 milliseconden en houdt dit voor 5 seconden vast. Tijdens de EICMA in 2014 gaf Alpinestars een demonstratie om te laten zien of ze deze specificaties waar konden maken. Het airbag systeem detecteerden de aanrijding binnen 59 milliseconden en activeerde direct. Daar achteraan duurde het 25 milliseconden voordat het airbag vest volledig was opgeblazen. Het eerste contact tussen de rijder en het object (in dit geval de auto) vond plaats na 121 milliseconden. Deze test werd uitgevoerd met een snelheid van 50 km/u en de motor ramde een stilstaande auto.alpinestars Tech air airbag test

Voor wie is het Tech-Air systeem geschikt?

Alpinestars heeft een Race en een Street Tech-Air vest uitgebracht. Het Tech-Air Race vest past in het Alpinestars GP Tech overall en jas en in het GP Pro overall. Het Race vest is bedoeld voor de sportieve- en circuitrijder. Het Tech-Air Street vest past in de Alpinestars Valparaiso voor zowel dames als heren en bedient de tour en adventure rijder. Als laatst is er de Alpinestars Viper Light die de sportieve straatrijder voorziet van een motorjas met airbag. In deze jas kan het Tech-Air Street vest worden aangesloten. Welk vest je het beste kan nemen is sterk afhankelijk van het doeleinde. De Tech-Air Race is geoptimaliseerd voor circuitcrashes en de Tech-Air Street voor straatongevallen.

Het Tech-Air systeem is vooral bedoeld voor de intensieve rijders die op het gebied van veiligheid niets aan het toeval willen over laten. Echter hangt er wel een stevig prijskaartje aan van €1.199,95. Hierdoor is hij niet voor iedereen weggelegd.

alpinestars tech air race en street vest compatibel

De werking van het airbag vast samengevat

Het airbag vest sluit je aan op één van jassen die Tech-Air compatibel zijn. Doordat je het vest kan vastritsen in de jas blijft deze goed op zijn plek. Wanneer je de jas aantrekt, trek je dus automatisch ook het vest aan. In de backprotector van het vest waar de sensoren samenkomen zit de unit die het vest reguleert. Hierin zit ook de accu die 25 uur meegaat. Op de linkermouw van de jas zitten drie LED lampjes die laten zien wat de status is van de accu en de sensoren. Wanneer je de jas waar het vest in zit dichtritst wordt het systeem automatisch geactiveerd en gaan de lampjes op de mouw branden.

In de controller zitten vier sensoren, waarvan één gyroscoop en drie versnellingsmeters. Twee van deze versnellingsmeters zitten op de schouders en één in de main unit op de rug. Deze meten de G-kracht en geven dit door aan de centrale unit. Wanneer er bovengemiddeld hoge G-krachten ontstaan (bij een aanrijding bijvoorbeeld) wordt het airbag systeem geactiveerd.

Het Tech-Air Race vest bevat twee luchtpatronen en bij activatie wordt er één patroon gebruikt. Hierdoor kan je na een crash eventueel nog doorrijden en ben je nog één keer voorzien van de bescherming. Wanneer een patroon is afgegaan breng je het vest bij een Tech-Air dealer die deze vervolgens opstuurt naar Alpinestars. Bij Alpinestars lezen ze alle data uit van het vest en wordt er weer een nieuw patroon geplaatst waarna je het vest weer kan gebruiken.Alpinestars tech air dealer

De Tech-Air specificaties op een rijtje:

      • Het eerste op zichzelf staand airbag vest
      • Leverbaar in een Race en een Street versie
      • Blaast op en beschermt de schouders, rug nieren, borst en bovenbuik
      • Sensoren zijn beschermd en onopvallend geplaatst
      • Gemaakt van duurzaam mesh en stretch poly-fabric
      • Accuduur van 25 uur en een oplaadtijd van 6 uur
      • Updatebare firmware
      • Binnen 25-45 milliseconden volledig opgeblazen
      • Blijft tot 5 seconden opgeblazen
      • Gecertificeerd en werkzaam van -10 C tot +50 C
      • Waterbestendig
      • Geïntegreerde backprotector en niergordel
      • Twee onafhankelijke luchtpatronen voor twee crashes (alleen het Race vest)
      • Luchtpatronen zijn vervangbaar (door Alpinestars)
      • LED indicatie op de mouw voor de accu en status van de unit