Laten we voor degene die niet zo bekend zijn met het merk Bell, even beginnen met een geschiedenis lesje. Bell begon in 1957 met het produceren van helmen voor auto racen. De eerste helmen die zij maakten waren open-face (jet) helmen die gemaakt werden van glasvezel, wat in een tijd van lederen helmen met brilletjes revolutionair was. Zowel auto als motor coureurs begonnen zich echter steeds meer te realiseren dat snelheden steeds hoger werden en protectie een steeds belangrijker begrip werd in de motorsport wereld. Bell reageerde daar op door in 1968 de eerste full-face (integraal) helm op de markt te brengen. De Originele Bell star was geboren.

Bell originele starDe afgelopen jaren is het Amerikaanse merk Bell helaas wat minder populair geworden in Europa. Zeker toen ze in 2001 de bekende Bell naam voor de Europese markt aan een  andere partij verkochten die helmen maakten van mindere kwaliteit, schaadde dit de goede naam van Bell enorm. Totdat Bell Racing USA het tijd vonden om de touwtjes weer in eigen handen te nemen en ook ons Europeanen weer ging verblijden met helmen van degelijke Amerikaanse kwaliteit waarbij veiligheid net dat streepje voor heeft.

Bell Star serie

De Star serie van Bell bestaat uit drie verschillende modellen. De Star MIPS, de Race Star Flex en de Pro Star Flex. Om even de grootste verschillen op een rijtje te zetten is de “normale” Star gemaakt van glasvezel, is deze uitgevoerd met het MIPS systeem en is de kijkhouding van Star meer straat georiënteerd voor motorrijders met een rechte zithouding. De Race en de Pro star zijn gemaakt van Carbon, uitgevoerd met het Flex systeem en zijn beter geschikt voor de kijkpositie van een racemotor.

Wil je hier nou meer technische informatie over? Klik dan op de linkjes hierboven en check de uitgebreide product video’s!

Voor deze Rijderstest is mijn “weapon of choice” de Bell Race Star geworden. De reden dat ik niet voor de “gewone” star ben gegaan had vooral te maken met het straat georiënteerde blikveld. De Pro Star daarentegen leek me wat overbodig omdat de meeste vraag in dit geval naar de Race Star toe zal gaan. Bell star ervaringen

Een Americano op het circuit van Alcarrás

Na een Lange winter van stilte is het eindelijk tijd om te rijden! En hoe kunnen we deze helm nou beter uitproberen dan hem 3 dagen lang te testen op het circuit van Alcarrás in Spanje! Circuito de Alcarrás is een circuit nabijgelegen aan Lleida, ongeveer 185 kilometer landinwaarts vanaf Barcelona. Omdat het vrij noordelijk ligt in Spanje, hadden we een gemiddelde temperatuur van 16 graden en af en toe een fris briesje die onze hoofden koel hield. Het is een heuvelachtig gebied en dat merken we ook terug in aan de baan. Bochten volgen heel kort op elkaar, en we hebben te maken met hoogteverschillen waar Felix Baumgartner U tegen zou zeggen.

Zicht en gewicht van de Bell Race Star

Het grote Panovision vizier van de Star serie komt door zijn grote blikveld waardoor je heel ver door kan kijken dus uitstekend van pas. De eerste dag begint al meteen vrij zonnig en besluit ik daarom met een iridium zilver vizier de baan op te gaan. Het vizier klikt heel makkelijk op en af en is super snel te wisselen. Tot mijn verbazing kon in het spiegelvizier de Pinlock niet overgezet worden, waardoor ik bang was dat deze snel zou beslaan. Het volgende wat me opviel is dat de Race Star (voor een helm van dit kaliber) vrij zwaar is. Een maatje M weegt al snel 1500 gram terwijl in vergelijking een AGV Corsa in dezelfde maat slechts 1345 gram weegt.

Ook de omvang van de helm is fors in vergelijking met zijn concurrenten waardoor de helm een beetje lomp aanvoelt. Slaat Bell met de Star series dan toch een beetje de plank mis? Ik zette helm op en slaakte een zucht van verlichting. Wat zat deze butsmuts goed zeg!  Door het Flex systeem is de helm weliswaar groot in omvang, maar door de rond-ovalen pasvorm en de verschillende lagen die zich aan kunnen passen aan je hoofd, heb je het idee dat je een custom-fit helm op je hoofd hebt staan. Ook de wangkussen sluiten lekker stevig drukkend aan, maar zijn eventueel nog te verwisselen voor dikkere of dunnere mocht je wat smallere of bollere wangen hebben dan ik. Ik trok het bandje door de D-ringen heen en bijna vanzelf sloot het magneetje waardoor je niet meer hoeft te zoeken waar het drukkertje zit.

Ik reed de baan op en na 2 ronden te hebben gereden waren al mijn vooroordelen over de Race star al weg. De helm is zo verschrikkelijk stabiel dat je van het grote formaat en het extra gewicht nagenoeg geen last hebt. Het blikveld is werkelijk fenomenaal en hoewel ik daar nooit zoveel aandacht aan besteed, had ik het idee dat de Race star voor een volbloed racehelm vrij stil is. Geen Pinlock, geen probleem. Geen enkel moment heb ik last gehad van condensvorming, zelf niet tijdens hevige transpiratie waar je mee te maken hebt wanneer je jouw motorfiets zo snel mogelijk over het circuit probeert te slingeren.

Ventilatie en binnenvoering

De grote ventilatie kanalen, die overigens ook makkelijk te bedienen zijn doen hun werk goed. Bijna alles is afzonderlijk van elkaar te regelen en dat voel je goed. Toch kan geen enkele ventilatie opboksen tegen de vele hitte die je lichaam produceert onder zware fysieke inspanning en dat was aan het einde van de dag ook goed te merken. De helm voelde aan de binnenkant klam aan, en was ik blij dat ik nog een van mijn eigen helmen had meegenomen die ik de volgende zou kunnen dragen. Toch was ik aangenaam verrast toen ik de volgende ochtend onze pitbox binnen kwam wandelen en de helm binnenin gortdroog was, wat lang niet bij alle helmen het geval zou zijn geweest. De quick-dry mesh liner doet zijn naam dus zeker eer aan!

Die dagen lang achter elkaar heb ik met heel veel plezier zonder problemen met de Racestar rondgereden maar maakt dit de helm dan perfect? Dat dan helaas net niet.
Hoewel het vizier dicht klikt achter een kunststof hoekje, klikt deze niet vast. Iets wat naar mijn mening bij een volbloed racehelm anno 2018 toch wel een must zou moeten zijn. Hoewel alles perfect functioneerde deze dagen, ben ik nog steeds benieuwd hoe deze helm zich houdt tegen condensvorming op regenachtige of koude dagen zonder pinlock en is het jammer dat je het 120 max vision pinlock vizier dat je bij het heldere vizier krijgt, niet over kan zetten in de donkere varianten.

De laatste struikelpuntjes van de Star series zijn meer psychisch. Het relatief hoge gewicht en grote omvang van de helm kunnen redenen zijn voor een rijder om de helm niet aan te schaffen, terwijl zoals eerder aangegeven daar nagenoeg niks van merkt als je er mee aan het rijden bent.

Conclusie Bell Race Star

De star serie helmen zijn fenomenale helmen. De Race Star voelt tijdens het rijden zo licht en compact als zijn concurrenten. Het blikveld is ongelofelijk groot en alles werkt perfect zoals het hoort te werken. Je voelt aan de helm dat de afwerking subliem is en er over alles goed is nagedacht. De Star serie heeft zijn bovengenoemde minpuntjes zoals iedere helm maar dat zal je niet weerhouden van een ongelofelijke rit. Combineer dat met een prachtige vormgeving en strakke printjes en kan ook jij met een Bell Star helm shinen als een ster aan de hemel.