Motor airbags hebben de laatste jaren een grote vlucht genomen in ontwikkeling. Zo ook bij een van de pioniers op dit gebied: Alpinestars. Inmiddels zijn er diverse modellen beschikbaar. Nu rijst de vraag natuurlijk: Welke Tech-Air airbag past bij mijn rijstijl? Het antwoord op die vraag krijg je in deze blog.
Hoe werkt zo’n motorairbag?
Waar je in het begin der tijden nog nét niet zelf op een tuitje hoefde te blazen, zijn de hedendaagse motorairbags state-of-the-art. Ze werken door middel van verschillende sensors in de airbag. Je hoeft dus geen kabels meer te verbinden met je motor. Deze staan op hun beurt weer in verbinding met een computertje dat in de vesten is geïmplementeerd. Aan de hand van een algoritme wordt de data in millisecondes geanalyseerd. Bij het opmerken van een crash wordt in een oogflits de airbag ontplooid om jou te beschermen. Mindblowing hè?!
Alpinestars Tech-Air 3 | Voor motorforensen en stedelijke rijders
De Tech-Air 3 is de meest toegankelijke motorairbag van het stel. Het prijspunt van net boven de 500 euro maakt hem interessant voor een grote groep rijders. Het is Alpinestars het meest te doen om de motorforensen. Dus niet alleen de metropolitaanse motorscooter rijders. Dames opgelet: van de Tech-Air 3 is er ook in vrouwenmodel.
De flexibele buitenlaag is compact opvouwbaar waardoor je hem simpel opvouwt en opbergt, bijvoorbeeld in je rugtas. Je draagt hem over je motorkleding heen en daarvoor is die waterafstotend met alle elektronica veilig geseald.
Het Tech-Air 3 vest heeft 6 sensors: 3 gyroscopen en 3 accelerometers. Hierdoor worden beweging en snelheid geregistreerd, om actie te ondernemen wanneer het nodig is. Op het vest zit een LED-indicator en met de Tech-Air app is eveneens de status af te lezen en kun je over-the-air firmware updates uitvoeren.
Alpinestars Tech-Air 5 | Voor touring en sportieve rijders
De Tech-Air 5 heeft iets meer weg van een protector vest. Dat heeft die in eerste instantie te danken aan de standaard CE level 1 rugprotector die er onderdeel van is. De computer is weggewerkt in een soort speedhump op de rug. De Tech-Air 5 draag je onder je motorkleding. Belangrijk daarbij is dat je 4 cm ruimte hebt rondom je torso. Tussen jou en je motorjas. Zo kan de airbag ontplooien wanneer het ertoe doet.
De Tech-Air 5 leent zich perfect voor motorrijders die niet uit het zadel te slaan zijn. Bij de langere motorritten en -trips. Zowel toerrijders als de sportievere rijders, op straat en circuit.
Het Tech-Air 5 vest heeft ook 6 sensors: 3 gyroscopen en 3 accelerometers. Een belangrijk verschil is dat de Tech-Air 5 van rijmodus kan wisselen. Hierop wordt het algoritme aangepast. De street- en racemodus. Waarbij die laatste puur voor circuitgebruik is. In deze stand gaat die van andere krachten uit en geactiveerd de airbag bij snelheden onder de 12km/u.
Alpinestars Tech-Air 10 | Voor de sportieve straat en professionele circuitrijder
De Alpinestars Tech-Air 10 richt zich op de circuit rijders en wegracers. De liefhebbers van snelheid die zich in eendelig of tweedelig leer steken. Het is van de airbag line-up de meest geavanceerde van het stel. Waarmee je zowel de straat als het circuit op kunt. Om te beginnen de 12 sensors en de hulp van AI waar het algoritme de data vandaan haalt. Daarnaast biedt de Tech-Air 10 de grootste dekking. Van de schouders, rug, borst en ribben tot de heupen.
De Tech-Air 10 is samengesteld op een baselayer waar die vanaf te halen is om te reinigen of wisselen tussen sessies in. De elektronica zit weggewerkt in een CE rugprotector. Op de geïntegreerde niergordel is een wireless LED display aangebracht die de status toont en te plaatsen is op Tech-Air 10 compatibele racepakken. Zoals de huidige Racing Absolute V2.
Via Bluetooth verbind je de Tech-Air 10 met de Tech-Air App op je smartphone. Hierin kun je de ritlogs bekijken en de rijmodus wisselen tussen street en race.
Tech-Air Off-road | Voor de Enduro en rally-rijder
De Alpinestars Tech-Air Off-road is voor het eerst getest in de Dakar. Dat zegt meteen waar die toe in staat is. Deze geavanceerde airbag beschikt over de actieve bescherming, gecombineerd met passieve protectoren in het Bionic Pro V2 jacket. Dankzij de verschillende rijmodi in de app kun je hem inzetten voor enduro, rally en straatwerk.
De dekking van de eigen airbag omslaat de schouders, rug, borst, ribben en nek. Hierdoor is die niet compatibel met een externe neckbrace. Je draagt hem onder een MX jersey of enduro motorjas. De module en technologie is weggewerkt in de rugprotector waarbij de rijder zelf het systeem kan rechargen. Interessant voor de rijders in competitieverband is dat de Tech-Air Offroad FIM gehomologeerd is.
De Tech-Air app voor iOS en Android
Ongeacht voor de keuze van Tech-Air Airbag Vest, is die compatibel met de Tech-Air app. Deze download je voor iOS en Android op je Apple iPhone of Android smartphone. In deze app kun je de status aflezen, rijmodus wijzigen (Tech-Air 5/10/Off-Road) en zelfs ritstatistieken raadplegen. Voor het gebruik van de app koppel je jouw smartphone via Bluetooth met het airbagvest.
Kelvin de Wit
Kelvin z'n opvoeding bestond al vanaf jonge leeftijd uit motorrijden. Hoewel puur voor de fun, schroomt hij er niet voor om een volle dag in het zadel van zijn S1000RR te stappen. Een doppio espresso is wat hem de hele dag scherp houdt en op onze marketingafdeling is hij de rots in de branding.