Voor veel motorrijders een vereiste; waterdichte motorkleding. Maar hoe weet je nou of een motorkledingstuk waterdicht is? En wanneer maak je de keuze voor een waterdichte laars, jas, broek of handschoen? En daarnaast zijn er ook nog meerdere variaties op waterdichtheid. Zo betekent waterafstotend niet hetzelfde als waterdicht. Let hier dus goed op bij het aanschaffen van een motorkledingstuk.
Technische uitleg over waterdichtheid
Om de mate van waterdichtheid van een product goed te begrijpen is het essentieel om het “technische” verhaal achter waterdichtheid te kennen. Motorkleding wordt waterdicht gemaakt met behulp van een membraan. Een membraan is een dun vliesje wat waterdamp doorlaat en waterdruppels blokkeert. Een waterdruppel is 1600x groter dan waterdamp. Membranen kunnen hierdoor water tegen houden in vloeibare vorm en in damp, bijvoorbeeld zweet, wel doorlaten waardoor een product waterdicht en ademend is. De mate van ademend vermogen van een product is vooraf natuurlijk niet te ervaren, maar bij sommige kledingstukken wordt dit vermeld. Dit wordt bijvoorbeeld weergegeven als 5000g/m2/24hrs. Dit betekent dat het membraan 5000gram per vierkante meter oppervlakte doorlaat in een tijdsduur van 24 uur. De sterkte van een membraan wordt weergegeven in waterkolommen. Een jas wordt als waterdicht betiteld als het een waterkolom van 1,4 meter op een oppervlakte van 1 vierkantencentimeter boven op een membraan voor de duur van 24 uur kan weerstaan zonder lekkage. In algemeen gebruik, bijvoorbeeld het gaan zitten op een natte motorzadel kan er een druk ontstaan van 2,2 per cm². Het is wel zo prettig als dus een membraan van een kledingstuk minimaal een waterkolom 2,2 meter of meer kan weerstaan.
Waterdichte en ademende membranen
Er zijn diverse varianten op basis van verwerken van membranen in een kledingstuk. De membranen die het meeste voorkomen worden hieronder beschreven. Zo zijn er membranen die als het ware “zweven” tussen buitenstof en voering van een jas (Z-liner). Voordeel hierbij is dat het membraan goed beschermd is. Nadeel is dat de buitenstof meer water kan opnemen dan een gelamineerd membraan. Een andere variant is dus een beschermende buitenstof met daar tegenaan een membraan gelamineerd. Deze stoffen nemen minimaal water op omdat water nauwelijks geabsorbeerd kan worden door de buitenstof. Een derde veel voorkomende variant is een uitneembaar membraan jasje (Liner-to-drop) binnen een motorjas. Dit membraan wordt versterkt met een beschermende stof, ook wel draagstof genoemd, omdat bij het dragen van een membraan zonder versterking de kans op kapot gaan van het membraan groot is. Voordeel bij deze variant is dat je in de zomer het membraanjasje kan weglaten uit je motorjas waardoor deze jas minder heet is en optimaal kan ventileren.
Waterdichte membraan merken
Zo zijn er ook nog diverse merken die een membraan bieden. Op basis van scheikunde zijn de 2 belangrijkste verschillen. 1. Membranen die gebaseerd zijn op PU (PolyUrethaan) basis en 2. Membranen die gebaseerd zijn op ePTFE (exctracted, PolyTetraFluorEthyleen) basis. De eerste variant is in meerdere soorten en merken verkrijgbaar. Van “vuilniszak” waterdicht en niet ademend tot zeer waterdicht met een hoog ademend vermogen. Deze membranen hebben een einde in het optimaal presteren. Naar gelang van gebruik, weersinvloeden, temperatuur verschillen, blootstelling aan zon, zweet, oliën, vetten, wassen in een wasmachine, enzovoort, wordt de kwaliteit van het membraan minder. Een dergelijk soort membraan is dus enkel met een handwas schoon te houden en is dus beter niet te wassen met hoge temperaturen. Voorkomende waterkolommen bij deze membranen liggen tussen de 3 tot 10 meter per cm². Bij variant 2 is het Gore-Tex membraan het bekendst. Deze membranen zijn niet onderhevig aan invloeden van bovenstaand. PTFE is inherent aan oliën, vetten etc. En voor optimaal behoud van prestaties is het van belang om dit membraan regelmatig te wassen. Na het wassen dient de waterbestendigheid van de het membraan “gereactiveerd” te worden door de jas droog te maken met een warmte bron. Bijvoorbeeld strijken (met een handdoek ertussen) of in een droogtrommel. De mate van waterdichtheid van een Gore-Tex membraan bedraagt 28 meter waterkolom per cm².
Winddichtheid en warmte van de membranen
Een bijkomstigheid van waterdichte producten is dat ze ook winddicht zijn. Om eventueel kou buiten te houden is daarvoor een waterdicht product tevens geschikt. Waterdichte zomerhandschoenen worden dikwijls in de lente of herfst gebruikt. Niet zo zeer omdat men gaat motorrijden in de regen, maar ook om minder warmte verlies te hebben. De grootste vorm van warmte verlies op een motor is overigens convectie. Als een jas niet goed aansluit bij pols, nek of middel, dan neemt vooral de wind de warmte weg die je graag rondom je lichaam vasthoudt. Daarbij is je lichaam zo ingesteld dat de warmte die je lichaam genereert altijd eerst naar je organen wordt geleid. Zo kunnen koude handen en of voeten ontstaan door een niet voldoende warme motorjas.
Voorkom koudesensatie
Mocht je een membraan dragen rechtstreeks op de blote huid, zonder bijvoorbeeld een warmte voering, dan kun je ook in de regen of door koude lucht het koud krijgen. Omdat het membraan dermate dun is, geleid dit de kou direct door op je huid. Zo kan het tevens voelen alsof je nat wordt in de regen en in feite ben je gewoon aan de binnenkant van het membraan droog.
Optimaal laten functioneren van ademend vermogen membraan
Wil je een kledingstuk optimaal laten functioneren in het ademend vermogen, is het van belang dat je een thermoshirt of vochtregulerend shirt draagt onder een motorjas. Een katoen shirt neemt namelijk vocht op en blokkeert de werking van het naar buiten verplaatsen van damp of zweet. Je huid wil namelijk kunnen “ademen” en hierbij is het van belang dat er geen natte plekken zijn die dit blokkeren. Als je lichaam harder moet werken om zichzelf op juiste temperatuur te houden kost dit energie. En het verliezen van energie heeft direct gevolg op je concentratievermogen op de motor.
Conclusie waterdichtheid
Maak dus de juiste keuze bij aanschaf van motorkleding en let hierbij vooral op wanneer je gaat motorrijden. Bijvoorbeeld; het hele jaar door, door weer en wind, of enkel hobbymatig tijdens mooie dagen. Hopelijk draagt de bovenstaande tekst bij aan het maken van de juiste keuze en anders kunnen onze verkoopadviseurs u altijd begeleiden in het aanschaffen van het juiste product.
5 Comments
Add comment Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Kijk, mooie tekst, daar heb je iets aan!
Beste Meneer Baas,
Bedankt voor het compliment en fijn dat je er iets aan heb gehad.
Een heel duidelijk verhaal waar een ieder die met wat slechter weer doorrijdt wat aan heeft bij de aanschaf van nieuwe kleding!
Geachte, alvast dank voor de zeer interessante uitleg. Ikzelf ben een doorwinterd motorrijder en rij dus in alle weersomstandigheden met mijn touringmachine. Ik ben echter op zoek naar een combinatie die zowel ademend als waterdicht is, zonder veel bijkomende binnenvesten (liefst geen, ik verwijder die quasi onmiddellijk), maw die dus ook geen water opnemen maar waar je ook niet onmiddellijk staat te baden in het zweet als de zon nog maar even komt piepen. Heeft U een paar interessante producten?? Mag zowel voor vest als broek. Waarvoor dank.
Zeer goed stuk. Brengt duidelijkheid in de “rimboe” van technische kreten die kledingmerken gebruiken. Weet nu precies wat ik kan en wil kiezen bij aanschaf hiervan. Dank!