fbpx

In maart 2016 heeft Shoei een gloednieuwe helm op de markt gebracht: De Shoei J.O. Een type jethelm die eigenlijk nog ontbrak binnen de collectie van Shoei. Waar concurrenten als HJC en Premier een soortgelijke helm al in het assortiment hadden, kon Shoei natuurlijk niet achterblijven. Shoei zou Shoei niet zijn als ze met de J.O. geen een nieuwe standaard op het gebied van jethelmen zouden zetten.

 Shoei J.O eerste indruk

In vergelijking met een systeem- of integraalhelm lijkt het mij voor een helmenmerk lastig om een jethelm geavanceerd, stil en aerodynamisch te maken. En dan al helemaal voor een jethelm binnen het custombike segment.  Met de Shoei J.O is het aardig gelukt om iets bijzonders te maken van iets eenvoudigs. In de theorie kan een helmenmerk natuurlijk heel makkelijk zijn helm verbloemen en goed in de markt zetten, om deze reden hadden Mark en ik bedacht om de theorie in de praktijk uit te testen met deze helm.
011_shoei_jo_jethelm_2016

Shoei J.O in de praktijk

Wat hebben we toch ook een rotbaan: het is lekker weer en we moeten op nieuwe motoren helmen gaan uittesten, maar goed, iemand moet het doen. Het eerste wat ons beide opviel was de fijne pasvorm die de Shoei J.O heeft. Mark en ik hebben allebei een ovale pasvorm nodig waardoor Shoei ons over het algemeen goed past. Na een paar uur zat de helm nog even lekker en had je door het lichte gewicht nauwelijks in de gaten dat je een helm op had. Voor ons had de Shoei J.O iets meer druk op de wangen mogen geven zodat de helm ook op de lange termijn goed strak blijft zitten.

Opvallend aan de Shoei J.O was dat de helm weinig lift gaf en voor een jethelm redelijk aerodynamisch aanvoelde. Boven de 120km/h was het te doen maar minder comfortabel dan een integraalhelm, wat naar ons idee ook niet gek is voor jethelm. Mark en ik zaten allebei vol in de wind waardoor de proefrit niet werd beïnvloed door luchtstromen van een kuipruit.

Het vizier sloot bij mij goed af en ik had daardoor voor de wind niet perse een bril nodig. Bij Mark kwam het vizier tegen zijn neus waardoor deze minder goed af sloot. Om het op te lossen heeft Mark het vizier gewoon niet helemaal dicht gedaan om te voorkomen dat het vizier tegen zijn neus kwam.

Shoei J.O Buitenschaal

Op het eerste oog kan je misschien denken: tja het is een helm met een vizier die in de buitenschaal wegvalt, maar als je dieper ingaat op de specificaties kom je erachter dat Shoei ook in de J.O veel innovaties heeft verwerkt om nog een veilige motorhelm te maken. De buitenschaal is opgebouwd op basis van de door Shoei ontwikkelde AIM technologie. Dit wil zeggen dat de schaal is samengesteld met een grote variatie aan soorten glasvezel. Een buitenschaal als deze zien we bijvoorbeeld ook terug in de Shoei Neotec en de Shoei X-spirit 3, helmen waarvan we weten dat ze uiterst veilig zijn.shoei j.o motor helm

Shoei J.O vizier

De Shoei J.O wordt standaard geleverd met een helder vizier die wegvalt in de buitenschaal. Zoals we gewend zijn van Shoei hebben ze ook bij de J.O geen afbreuk gedaan op de veiligheid met het geïntegreerde vizier. Waar de meeste helmenmerken de binnenschaal op het voorhoofd dunner maken om het vizier kwijt te kunnen is dit bij Shoei wel anders. Kort door de bocht zorgt Shoei  ervoor dat de schokabsorptie over de gehele schaal hetzelfde is ongeacht het geïntegreerde vizier.  Dit doen ze door de buitenschaal te vormen aan de hand van de binnenschaal en het vizier en niet andersom. Optioneel zijn een donker of een geel vizier die snel kunnen worden verwisseld.shoei j.o helm

Conclusie Shoei J.O

Voor een leek kan de Shoei J.O. misschien overkomen als veel geld voor weinig helm. Ga je verder kijken hoe de helm is opgebouwd en welke technologieën erin zitten dan is het begrijpelijk dat Shoei een hoger bedrag vraagt voor deze helm. Zoek je de beste bescherming in combinatie met een retro uiterlijk dan kan de Shoei J.O een goede optie zijn. Deze motorhelm voorziet de custombike, chopper en cafe racer rijder van een stoere, veilige en comfortabele motorhelm. Met de keuze uit 11 verschillende prints, combineer je de Shoei J.O zeer eenvoudig met je eigen outfit en motor.

Paul Buisman


Paul is onze avonturier en grijpt een gelegenheid graag aan om er tussenuit te knijpen naar buiten. Met verre reizen op de motor of met vrienden al dan niet met de tent op stap. Hij en zijn KTM 950 Adventure laten zich niet zomaar uit het veld slaan.

Blijf op de hoogte

Vul hieronder uw e-mail adres in om updates en promoties te ontvangen.

We gebruiken uw e-mail adres alleen voor gerichte MotorKledingCenter emails.