Shoei… wij zeggen soms wel eens voor de grap: ‘Kijk uit, want als je hem opzet dan ben je verkocht.’ Hier is dan ook niks van gelogen! Al jaren rijd ik vele kilometers met een inmiddels verouderde Shoei. Deze is helaas aan vervanging toe, maar dat zorgt wél voor een mooie gelegenheid om een uitgebreide testrit te maken met de Shoei GT-Air.
Shoei GT-Air eerste indruk
De Shoei GT-Air is een tourhelm die toch een sportief uiterlijk heeft. Het vizier wordt standaard geleverd met een max-pinlocklens en zorgt voor een groot gezichtsveld. Een groot verschil met de sportievere Shoei NXR is het ingebouwde zonnevizier. Een spoiler, verwerkt aan de achterkant van de helm, geeft hem toch die sportievere looks en zorgt voor een verhoogde aerodynamica. De sluiting is een stalen microbuckle die eenvoudig dicht te klikken is. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat deze helm rond de 1400 gram weegt, wat zeer netjes is.
Shoei GT-Air ervaring op de weg
Op een zonnige, maar toch nog erg frisse dag eind maart, ga ik op pad met de Shoei. ’s Morgens, met een magere 5 graden op de thermometer, is het nog erg mistig en dus gelijk een goede test voor het vizier en pinlocklens. Al snel blijkt dat dit wel goed zit! Zelfs met alle ventilatie mogelijkheden dicht blijft het vizier kraak helder zonder te beslaan.
Het zonnetje komt door en met mijn dikke winterhandschoenen schuif ik het zonnevizier toch gemakkelijk naar beneden. Met het zonnevizier naar beneden en het vizier dicht is prima te rijden zonder dat er vervelende weerkaatsingen ontstaan. Voor mijn gezicht had het zonnevizier net nog iets lager mogen vallen. Dit is dan ook maar één van de weinige dingen waar ik iets op aan kan merken over de Shoei GT-Air.
Dan de ventilatie mogelijkheden. Aangezien ik het hele jaar door rijdt, is dit voor mij één van de dingen die goed hun werk moeten doen. Bij koud weer alle ventilatie dicht zonder dat het vizier beslaat, bij warm weer alle ventilatie open waardoor er genoeg gekoeld kan worden in de helm. Deze punten zijn bij de Shoei GT-Air echt dik in orde! Een grote ventilatie klep aan de voorzijde, één boven op het voorhoofd en één uitlaat aan de achterzijde. Met deze klepjes allemaal open creëer je een enorme ventilatie aan de binnenkant van de helm. Wel iets meer windruis hierdoor, maar dit valt te verwaarlozen.Na wat sturen binnendoor was ik wel erg benieuwd wat deze helm op de snelweg zou doen. Aangezien ik bijna al mijn vakanties met de motor op pad ga en vele malen per jaar weekendjes probeer te rijden, is ook comfortabel rijden op de snelweg een van mijn eisen. Ook hier voldoet de helm aan mijn verwachtingen. Sterker nog, ik denk dat dit één van de stilste integraalhelmen is van dit moment!
Shoei GT-Air helmschaal, pasvorm en vizier
De GT-Air is gemaakt met een mix van verschillende soorten glasvezel. Door gebruik te maken van 4 helmschalen, heeft iedere maat z’n perfecte pasvorm. Dit wordt direct bevestigd wanneer je de helm opzet: Pasvorm is uitmuntend! Ook na meerdere uren rijden, zit de helm nog heerlijk en is daarmee uitermate geschikt om lange afstanden te rijden. De helm wordt standaard geleverd met een max-pinlock en een extra groot vizier. Hierdoor ontstaat een groot gezichtsveld, waardoor je met deze helm ook goed op supersport motoren kan rijden. Dit is overgenomen van de sportieve Shoei NXR. Waar de NXR echt is gericht op de sport, supersport en circuit is de GT-Air iets veelzijdiger.
Optioneel zijn gekleurde vizieren. De voering is voorzien van een ‘emergency quick release system’: met een eenvoudige handeling is de hele binnenvoering snel te verwijderen door omstanders of ambulance personeel bij een eventueel ongeval. Dit is fijn om te weten maar hopen we uiteraard nooit nodig te hebben!
Shoei GT-Air conclusie
De Shoei GT-Air is een echte allemansvriend: goed te dragen/gebruiken op bijna alle types motorfietsen. Vakanties, lange stukken op de snelweg, lekker sturen binnendoor of woon- en werkverkeer. Deze helm nodigt uit om mee te gaan rijden! Zijn comfort en vele mogelijkheden maken dit voor mij één van de beste integraalhelmen die er zijn.
Positief:
– Uitstekende pasvorm
– Erg stil en weinig last van rijwind
– Grote ventilatiemogelijkheden
– Groot vizier en pinlock
– Aerodynamische vorm
Negatief:
– Ietwat kort rechter kin bandje
– Prijzig
Jimmy van Bemmel
Jimmy van Bemmel is verkoopspecialist bij MotorKledingCenter en leeft voor motorrijden. Door een jaar in de Vogezen te hebben gewoond kent Jimmy dit gebied uit zijn hoofd en had hij praktisch een circuit in zijn achtertuin. In dat jaar heeft Jimmy dan ook echt leren motorrijden en weet hij als geen ander hoe een motorrijder zichzelf moet uitrusten. Jimmy is bijna elke zondag te vinden op de motorclub waar het niet anders dan over motorrijden over gaat.