Alvaro Bautista is doorgaans niet de meest zadelvaste Spanjaard in de MotoGP. Ondanks alle klappen die hij hiermee heeft opgevangen, heeft hij nog geen hersenbeschadigingen opgelopen(als hij dat niet al had…). Dat gaf mij een goede reden om de helm waar hij mee rijdt eens goed te gaan testen!
Met de EXO-2000 hebben ze bij Scorpion een sterke directe aanval gezet op de supersport helmen uit te duurdere prijsklassen.
Scorpion EXO-2000 eerste indruk
Wanneer je een Scorpion helm uitpakt is het eerste wat er in het oog springt, het design. Samen met Shoei en Shark is Scorpion één van de fabrikanten die echt te gekke prints weet te ontwerpen. Deze helm is, zoals je van een racehelm mag verwachten, erg licht en is alles netjes en solide afgewerkt.
Scorpion EXO-2000 helmschaal en vizier
Net als bij de duurdere prijsklassen heeft Scorpion besloten gebruik te maken van groottes in helmschalen. Toch zijn ze vergeleken met helmen van hetzelfde segment, toch nog een stukje aan de grote kant. Scorpion maakt bij de EXO-2000 gebruik van een Ultra TCT (A.K.A. Thermodynamic Composite Technology) buitenschaal. Dit materiaal bestaat onder andere uit kevlar, glasvezel en koolstofvezel. Hierdoor krijg je een lichte maar toch sterke buitenschaal met een hoge densiteit die mee vormt tijdens impact en zo de klap beter opvangt, wat onze grote vriend Bautista al meerdere malen heeft gedemonstreerd.
Het vizier is uitgerust met een Max-Vision Pinlock waardoor je dus nooit meer afgeleid wordt door een beslagen vizier. Als klap op de vuurpijl wordt de EXO-2000 geleverd met een donker vizier! Veel zicht is natuurlijk een pré. Wanneer ik met m’n kin op de tank lag, keek ik vaak nog net tegen het bovenste randje van de helm aan. Waardoor het wel nodig was m’n kin een beetje te liften om het volledige rechte stuk te kunnen zien.
Zoals je tegenwoordig bij veel racehelmen ziet, is het vizier van de EXO-2000 vast te zetten zodat de kans verkleind wordt dat er iets in je ogen komt bij een crash, maar kun je deze wel wanneer je relaxed op straat aan het cruisen bent ook nog een klein stukje open zetten voor wat extra frisse lucht.
Scorpion EXO-2000 aerodynamica, ventilatie en geluid
Vanwege de toch nog redelijk grote schaal vangt te helm veel wind en dat merk je. Hoewel de helmen in de €500+ categorie allemaal muisstil op je hoofd blijven zitten, kun je bij de EXO-2000 nog wat lichte trillingen voelen verscholen achter je kuip en voel je wel wat meer druk op je hoofd wanneer je een bocht in duikt. Dit wordt wel minder wanneer je de wangkussens oppompt met het airfit systeem, waardoor je extra druk op je wangen krijgt. Zeker vergeleken met andere race helmen in deze prijsklasse (denk hierbij bijvoorbeeld aan de HJC RPHA 11 en de LS2 FF323 ARROW) is dit de meest stabiele van alle.
Over de ventilatie is niks te klagen. Met zes ingaande en maar liefst 10 uitgaande ventilatie kanalen weet deze helm wel raad met warme lucht en condens. Wil je een stille helm? Dan is de EXO-2000 niks voor jou. Een volbloed racehelm wordt gewoonweg niet ontwikkeld om stil te zijn en zullen dat om die specifieke reden ook nooit zijn. Wil je toch een stille helm in deze prijsklasse? Raad ik je aan om eens een testritje te komen maken met de Shoei NXR.
Scorpion EXO-2000 pasvorm en voering
De Scorpion zit qua vorm net tussen rond en ovaal in. De meeste mensen komen hier dus redelijk goed mee weg. Zeker als je even terugschakelt naar de oppompbare wangkussens, waarmee je extra druk kan creëren wanneer je een smalle kaak hebt. De voering waar Scorpion mee werkt is vrij stijf en niet bepaald zacht te noemen, maar wanneer je hier eenmaal aan gewend bent, zit het best prima. Het voordeel van het materiaal waar ze hier mee werken is wel dat het makkelijker uit te wassen is en de kussens sneller drogen. Wat ook fijn is tijdens een warme circuitdag.
Scorpion EXO-2000 conclusie
De Scorpion EXO-2000 is voor zijn prijs de beste racehelm die je kunt kopen. Maar kan toch net niet helemaal concurreren met de duurdere modellen, hoewel het me wel verbaasde hoe goed deze helm eigenlijk is. Hij is redelijk compact, heel stabiel en zoals bewezen heel veilig. Rijd je op het circuit, ben je op zoek naar een goede helm en wil je hier niet te veel aan uitgeven? Dan is de EXO-2000 de helm die jij moet hebben.
Justin
Justin heeft een echte affiniteit met motorracen. Met een circuitmotor en een crossmotor houdt hij van snelheid. Door zijn lange ervaring in de motorbranche weet Justin als geen ander hoe motorkleding moet zitten en moet voelen.