De Expo in Brussel vormt deze week het toneel van de 95ste Salon waar bekende en minder bekende motorfabrikanten hun nieuwe speeltjes voor 2017 tonen. Tot en met 22 januari ben je er welkom om de nieuwigheden te bekijken. Ben je niet in de gelegenheid? Geen nood! Wij waren er en hebben de opvallendste motoren voor je op een rijtje gezet.
- Yamaha R6
- Yamaha MT-09
- Triumph Street Triple 765 RS
- Honda RC213V-S
- BMW S1000RR Supercharged custom
- Ducati 1299 Superleggera
Yamaha R6
Eind 2016 introduceerde Yamaha haar nieuwe R6 supersport motor die volledig is herzien voor het nieuwe modeljaar. De motorshow in Brussel is de eerste keer dat je de motor dichtbij huis in het echt kan bewonderen.
En mooi is die zeker. Met de aerodynamische en bijna futuristische uitstraling zoals we die ook al kennen van de R1. Voorzien van een quick shift systeem om te schakelen zonder koppeling en een verbeterde zitpositie.
Yamaha MT-09
Op dezelfde stand treffen we de vernieuwde Yamaha MT-09 aan die voorzien is van een scherper lijnenspel dan zijn voorganger. De verlichting is geïnspireerd op de MT-10 Hyper Naked. Ook de achterkant is slanker gemaakt om beter binnen het geheel te passen. Verder zijn de prestaties verder verbeterd om de rijervaring van het voorgaande model verder aan te scherpen. De MT-09 is voorzien van een Quick Shift Systeem om sneller te kunnen schakelen.
Triumph Street Triple 765 RS
Al sinds 2007 staat de Triumph Street Triple garant voor plezier op het asfalt. Voor modeljaar 2017 heeft Triumph de Street Triple flink onderhanden genomen. Het motorblok is afgeleid van het legendarische Daytona motorblok. De nieuwe Street Triple 765 komt in verschillende uitvoeringen waarbij de RS-uitvoering de krachtigste productie Street Triple ooit is. Met 123 PK en een maximum koppel van 77 Nm. Net als de Yamaha R6 is ook deze Triumph voorzien van een quick shifter waardoor je kan schakelen zonder te koppelen.
Honda RCV213V-S
De Honda RCV213V-S brengt de kracht van het MotoGP kampioenschap naar de straat. Rechtstreeks afgeleid van de MotoGP waarin met deze machine diverse kampioenschappen zijn binnengehaald. Met een prijs van zo’n 180.000 euro is die niet voor iedereen weggelegd, maar goed.. Er moet wat te dromen overblijven. Met 215 PK en een gewicht van 170 kg met de racekit is hij klaar voor de snelle rondes.
BMW S1000RR Custom
Motorbouwer Steven Decaluwe greep de kans om met BMW een ultieme custom te bouwen met beide handen aan. Na het nodige hak en slijpwerk is de BMW bruter dan ooit te voren. Het gewicht is gereduceerd naar een 196 kg. Bovendien heeft MotoKouture de supersport voorzien van een turbo waardoor er 296 pk op het achterwiel wordt overgebracht en de topsnelheid op 319 km/u uitkomt. Dit monster is op de BMW stand van de Salon te bewonderen.
Ducati 1299 Superleggera
Afgelopen najaar werd aan de vooravond van de EICMA in Milaan de Ducati 1299 Superleggera van Ducati al aangekondigd. Voor het eerst is deze limited edition dichterbij huis te bewonderen. En een pareltje is het. Slechts 500 stuks zullen er worden gemaakt. Voorzien van een carbon frame en dito enkelzijdige swingarm als eerste productiemotor ooit. Samen met het carbon subframe, kuipdelen en wielen blijft het drooggewicht steken op slechts 156 kg.
Voor 88.000 euro ben je de trotse bezitter van dit kunststuk op wielen.
Wil je zelf kennis maken met deze nieuwe modellen? De Salon is nog tot en met 22 januari geopend. Kaartjes koop je voordelig online of tegen het reguliere tarief aan de kassa.
Kelvin de Wit
Kelvin z'n opvoeding bestond al vanaf jonge leeftijd uit motorrijden. Hoewel puur voor de fun, schroomt hij er niet voor om een volle dag in het zadel van zijn S1000RR te stappen. Een doppio espresso is wat hem de hele dag scherp houdt en op onze marketingafdeling is hij de rots in de branding.