De tijd om de voorjaarsschoonmaak in gang te zetten is gekomen. Zo ook voor de tweewieler waarmee jij de winter hebt doorgereden of de afgelopen maanden in de garage hebt laten staan. Verschillende scenario’s vragen om een verschillende aanpak. In deze blog vertel ik je precies wat je wel maar vooral ook wat je niet moet doen bij het oppoetsen van jouw stalen ros.

     

Hoe vaak moet ik mijn motor schoonmaken?

Wanneer je motor toe is aan een schoonmaakbeurt heeft alles met jou als motorrijder te maken. Makkelijk gezegd kunnen we onderscheid maken tussen de doorrijder, die zijn motoroutfit aanpast aan de weersomstandigheden en in elk seizoen op de motor te vinden is en de mooi-weer-rijder die puur en alleen motor rijdt om te genieten.

De motor schoonmaken als doorrijder

De door het weer geharde motorrijder laat zich ook in de winter niet kennen en trekt zonder brommen zijn motorkloffie aan om moeder natuur te trotseren. Niet alleen de bestuurder maar ook de motor heeft het nodige te verdragen. Een flinke laag strooizout in combinatie met dertig verschillende type modder, zand en andere viezigheid is in overvloed aanwezig in het laagseizoen. Ondanks dat men vaak een motor kiest die deze omstandigheden wel aankan of een motor die toch al oud en versleten is, doe je er verstandig aan om niet te nonchalant om te springen met de onderhoud en schoonmaakfrequentie.

Het is een kleine moeite om even langs de wasstraat te rijden €0,50 in te werpen voor de hogedrukspuit en voilà. Een tweewekelijkse afspuitbeurt kan zeker geen kwaad, let wel op de vettigheid van de ketting. Een handzaam busje kettingspray bij je dragen is daarom aan te raden. Het afspuiten van de motor is natuurlijk maar een tijdelijke oplossing, je ontkomt er niet uit om regelmatig jouw motor grondig schoon te maken, check daarvoor de 5 stappen hieronder.

De motor schoonmaken als mooi-weer-rijder

Voor de mooi-weer-rijder ligt het allemaal net even wat anders. Pekel en sneeuw zijn woorden die niet in hun vocabulaire voorkomen en met tweewekelijkse afspuiten hoef je bij hen niet aan te komen. Toch is het voor hen ook belangrijk om de motor regelmatig schoon te maken. Is het niet voor het welzijn van de motor dan wel zodat de motor er stralend bij staat en je ego gestreeld wordt. Vaak kom je er als mooi-weer-rijder mee weg om snel even een doekje over vieze plekjes te halen, maar toch blijft het belangrijk om regelmatig de motor goed en grondig schoon te maken. Maar hoe doe je dat nou eigenlijk?

Hoe grondig je motor schoonmaken?

Stap 1: motor afspuiten en reinigen met een milde zeep

We starten met water en een milde (pre-wash) zeep, bij voorkeur in de vorm van een tuinslang of emmertje sop. De “hogedrukspuit” bij de wasstraat is ook een optie maar wat je ook doet laat de Kärcher hier in godsnaam buiten. Begin met spoelen, en spuit van boven naar beneden. Motoren zijn gemaakt om regen aan te kunnen en dit zie je zelden uit de grond schieten. Dit is een puur een aanbeveling, als je graag je uitlaat wil vullen met water dan houden wij je niet tegen.

Stap 2: Motor schoonmaken met sterke reiniger en kettingreiniger

Hierna kan je denken aan een wat sterkere reiniger zoals een Muc-Off motorcycle cleaner voor de body. Dit is ook het moment om je remschijven in te spuiten en de ketting kan wel een ontvetter gebruiken. Reinig je inderdaad de ketting? Zorg dan voor de juiste kettingborstel en een paddock of sterke vriend die de motor even op kan tillen. Zonder een paddockstand kan het natuurlijk ook door de motor een aantal keer te verplaatsen. Na de middelen enige minuten te laten werken is het tijd voor de tweede ronde afspoelen. Zorg dat je alle plekken waar je de reinigingsmiddelen op hebt verwerkt goed schoonspuit.

Stap 3: Motor drogen en motorketting invetten

Nu heb je al een redelijk schone maar natte motor. Het drogen kan je versnellen door er met een zachte doek overheen te gaan, hem droog te blazen met een speciale föhn of door even een rondje te rijden. Wat je ook doet laat de motor niet in de volle zon staan. De druppels drogen in no-time en versieren de motor met een derderangs panterprintje. De eerste stap nu is om de ketting weer goed in te vetten. Er is een scala aan kettingsprays beschikbaar allen met hetzelfde doel. Kies je favoriet en wees niet te zuinig.

Stap 4: Uitlaat en vieze plekken op motor schoonmaken

Nu komt het leukste gedeelte, lekker poetsen. Een microvezeldoekje (of 2) waar je niet al te gehecht aan bent en een ontvetter zijn alles wat je nodig hebt. De velgen, met name de achtervelg en alle andere componenten rond de ketting zijn na enige ophoping moddervet. Je kan wassen en spuiten wat je wil, dit maakt geen verschil. Mocht je het bij 1 of 2 doekjes willen houden begin dan met het minst vieze gedeelte en werk naar de meest smerige plekken. Het wondermiddel Vulcanet is hier ook uitermate geschikt voor.

Je uitlaat kun je makkelijk en veilig schoonmaken met een stoomreiniger, zo komt het vuil er relatief gemakkelijk vanaf en voorkom je dat er water in de uitlaat komt. Na het verwijderen van de grootste vuiligheid, kun je het grovere vuil verwijderen met een poetsmiddel. Als de uitlaat van je motor helemaal schoon is kun je hem laten glimmen door gebruik te maken van een metaalpolijst.

Natuurlijk wil je ook mooi schoon ogende remklauwen, remvloeistof reservoirs en motorblok. Ook hier is Vulcanet de meest simpele optie maar vochtige doek met een milde ontvetter of reiniger. Maar laat wel de remschijven en banden met rust.

Stap 5: De motor voorzien van een beschermlaag

Goed de motor is schoon. Ben je nu dan eindelijk klaar? Nou dat kan. Maar het is zonde om al dat moois niet te voorzien van een beschermlaag. Voor de lak is er natuurlijk polijstmiddel. Maar de rest van de motor, zeker de delen die vatbaar zijn voor corrosie willen ook wat. Een siliconenspray is hierbij de oplossing. Dit geeft de delen waar het middel op gebruikt is een langdurige waterafstotende werking.

Klassieke motorfietsen, touringfietsen en choppers zijn nog wel eens voorzien van chrome details. Om deze weer mooi te laten glimmen raden we, je raad het niet, een chromepoets aan. hetzelfde geld voor zichtbare aluminium delen. Denk bijvoorbeeld aan de headers van je uitlaat. Hoe je aangekoekte doffe bevlekte headers weer mooi laat glimmen vertellen we je wellicht in een toekomstige blog. Het heeft iets te maken met schuurpapier, polijstpapier een polijstmachine etc.

Goede schoonmaakmiddelen maken het verschil en kunnen je een hoop werk schelen. Kom je niet veel verder dan een spons, emmertje water en glassex? Check dan ons motoronderhoud-assortiment en breid je schoonmaak arsenaal uit.

De voordelen van een paddockstand

Alles over motorolie voor jouw motorfiets

https://blog.motorkledingcenter.nl/smeren-van-je-motorketting/