Hoe veilig een motorjeans is blijft een relevante vraag én een van de meest gestelde in onze winkels. Het straatbeeld wordt steeds vaker bepaald door deze spijkerbroeken. Praktisch elke motorrijder heeft er tegenwoordig wel een in de kast hangen. Waar vroeger de motorjeans een toevoeging was aan de garderobe, is het nu steeds vaker de hoofdoutfit. Dus: Hoe veilig is een motorjeans? En belangrijker nog: hoe verhouden motorjeans zich tegenover textiele en leren motorbroeken.
Welke motorjeans zijn het veiligst?
Sinds 2018 is het verplicht dat motorkleding en zo ook motorjeans voldoen aan de EN 17092 norm. Deze onderscheidt 3 niveaus als het om slijtvaste en impact beschermende motorkleding gaat. Klasse A, AA en AAA. De klasse ‘A’ is daarin de lichtste bescherming, terwijl ‘AAA’ de meeste bescherming biedt. Het veiligheidsniveau vind je terug in het label van de motorjeans.
Level A | De basis veilige motorjeans
Wanneer een jeans een level A certificering heeft dan is die tenminste op de knieën verstevigd en soms op verschillende delen waaronder de heupen of het zitvlak. Het materiaal kan in de basis bestaan uit regulier denim met ingenaaide verstevigingen. Standaard zijn knieprotectoren inbegrepen en vaak zijn heup protectoren optioneel, maar zeker aan te raden.
Level AA | De veilige motorjeans
Wanneer een jeans een level AA certificering heeft dan is die tenminste verstevigd op de knieën en heupen en beschikt die standaard over zowel knie als heupprotectie. De gehele broek kan alsnog verstevigd zijn, Maar dan hoofdzakelijk van een lichter materiaal waar meer stretch in verwerkt is.
Level AAA | De meest veilige motorjeans
Wanneer een jeans een level AAA certificering heeft dan is die tenminste verstevigd op de knieën, heupen en het zitvlak. Veelal zie je dit dan door de gehele broek heen. De buitenlaag wordt dan ook vaak stugger. Dit kan het draagcomfort, vooral wanneer je de broek draagt naast de motor, iets verminderen.
Hoe verhoudt een motorjeans zich tot een leren of textiele motorbroek?
Hoe zit het dan met motorjeans die AAA gecertificeerd zijn, tegenover racepakken die ook AAA gecertificeerd zijn? Vanzelfsprekend bieden die niet dezelfde bescherming. Zie jij op de zondag coureurs al in denim aan de start van de MotoGP race verschijnen? Dit heeft te maken met de slijtvastheid van het leer, de hoogwaardigere protectoren en extra toegevoegde sliders.
Je kunt een motorjeans in veel gevallen dus veel beter vegelijken met een textiele motorbroek dan met een leren motorbroek. En daar is het een goed alternatief voor. Zeker de AA en AAA jeans die volledig versterkt zijn, zullen dezelfde mate van bescherming bieden. Dan hangt het alleen nog af van de protectoren die er in textielbroek gebruikt worden. De hoogwaardige touring en endurobroeken worden steeds vaker uitgevoerd met level 2 knieprotectoren, die van hoger niveau zijn dan de level 1 die meestal in jeans worden gebruikt.
Hoe zijn motorjeans opgebouwd?
Anders dan je reguliere spijkerbroek, gaat er onder en tussen de denim vezels van je motorjeans een hoop technologie schuil. In de afgelopen jaren zijn ze sterk geëvalueerd op basis van stofsamenstellingen, protectiematerialen en de algehele pasvorm.
In de basis is een motorjeans opgebouwd uit een slijtvast materiaal. Dit zorgt ervoor dat de jeans bestand is tegen een glijpartij. Het aramide materiaal, vroeger veelal Kevlar, komt nu in allerlei andere merknamen en samenstellingen. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze hittebestendig zijn en dus tegen de hoge temperaturen kunnen die door de wrijving vrijkomen.
Deze slijtvaste laag vormt een samenspel met de onderliggende protectoren. Deze zijn op de knieën en – al dan niet optioneel – op de heupen gepositioneerd. Deze bieden impact bescherming en reduceren de energie van de val, vangen dus een deel van de klap op. Van oudsher zijn deze protectoren log en kreeg je ‘stratenmakersknieën’ in je motorjeans. Met de nieuwere protectoren zoals de D3O Ghost, REV’IT! SeeSmart en Dainese Pro Shape. Zonder in te leveren op veiligheid.
De manier waarop het slijtvaste materiaal is toegepast kan verschillen. Zo kan deze in gedeeltes van de broek, vooral rondom de knieën, heupen en het zitvlak zijn ingenaaid. Of door de gehele broek ‘gevoerd’ zijn. Tegenwoordig zien we een steeds grotere opmars van zogenaamde monolayers. Hierdoor is de motorjeans lichter van materiaal doordat de aramidevezels door de denim stof is verwezen en je dus maar één daadwerkelijk laag overhoudt.
Hoe hoort een motorjeans te zitten?
Net als je casual denim komt een motorjeans in allerlei pasvormen. Van skinny fit, regular tot aan loose fit. Los van jouw voorkeur is het belangrijk dat die nauw sluit rond de knieën en daarmee de knieprotectoren op zijn plek houdt.
Verder is het belangrijk dat je voldoende lengte hebt om je enkels te bedekken. Rond de taille verschilt de pasvorm ook, of het een highwaist jeans is of normaal valt. Een handig hulpmiddel is dan een belt connector of Safeway belt waarmee je jouw motorjeans verbindt met je motorjas.
Zijn motorjeans waterdicht?
In de basis zijn motorjeans niet waterdicht. Hoewel er in het verleden van REV’IT! en Held modellen op de markt waren met een gelamineerd membraan beperkt het aanbod zich nu tot jeans met waterafstotende coatings. En toegegeven moet je je afvragen of een waterdichte spijkerbroek iets is wat je zoekt.
De meeste motorrijders zoeken in een motorjeans een luchtig en lichtgewicht kledingstuk, terwijl een waterdichte jeans geen rijwind doorlaat en extra bulk en gewicht toevoegt. Draag daarom liever een regenbroek mee die je over je motorjeans aantrekt wanneer het nodig is.
Hoe veilig is een motorjeans in De Motor Podcast #92
In aflevering 92 van De Motor Podcast zijn we te gast voor de MKC Masterclass. Peter en Dennis onderwerpen onze specialist Ilse aan een vragenvuur over hoe veilig een motorjeans is. Luister het fragment en de hele aflevering in je favoriete podcast.
Kelvin de Wit
Kelvin z'n opvoeding bestond al vanaf jonge leeftijd uit motorrijden. Hoewel puur voor de fun, schroomt hij er niet voor om een volle dag in het zadel van zijn S1000RR te stappen. Een doppio espresso is wat hem de hele dag scherp houdt en op onze marketingafdeling is hij de rots in de branding.
17 Comments
Add comment Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Hebben jullie ook skinny motorjeans voor dames?
Hi Eliza, We hebben een flink aanbod aan skinny modellen damesjeans. Bijvoorbeeld de John Doe Betty, Mottowear Stella en Macna Jenny. In onze winkels kunnen onze specialisten je adviseren wat voor jou de meest geschikte broek is.
Hoe word deze broek best onderhouden bv als deze vuil is
Hoi Vicky, Motorjeans mogen wanneer ze vuil zijn gewoon in de wasmachine. Op 30 graden en zonder wasverzachter. Het beste reinig je hem binnenstebuiten en zonder protectiedelen in de broek. De motorjeans mogen niet in de droger worden gestopt.
Gewoon in wasmachine met rest van de bonte was, eventueel behandelen met spuitbus met spul.
Ik heb schuiver gemaakt met Kevlar gevoerde jeans met ca.140KmH. De broek deed het geweldig: geen verwondingen. En geen paaltjes…Schaafwonden op m’n knie Door starre protectoren. Ik stond nadien gewoon bibberend rechtovereind.
Groet,
Obbo
Mooi verhaal, dacht dat Anthony ook al zoiets had geschreven, maar kan deze blog nergens meer terugvinden?
William Baas
Waar past de Esquad Strong met Armalith vezel ergens in dit verhaal? 2de soort of 4de soort? Het is al van een paar jaar geleden (jullie hebben ook een youtube filmpje over deze gemaakt in 2014).
Hoe verhoudt zich deze al wat oudere tov de nieuwe generatie jeans?
Is Esquad trouwens nog in de markt met jeans?
Ik mis een filter (of 2), waarbij ik kan selecteren CE-gekeurde protectoren en/of CE-gekeurde broek (zoals de Rockefeller en Sullivan) bij het zoeken in de webshop naar motorjeans.
Dat maakt mijn zoektocht een stuk lastiger, want aangezien dat één van mijn criteria is, zal ik toch de 84 resultaten moeten doorlopen.
Beste Didier, bedankt voor de tip! We nemen het zeker mee in de overweging. Groetjes, Paul.
Als ik onderuit ga, b.v. door het wegglijden van het voorwiel op een pekstreep op de weg, raakt de zijkant van mijn knie en elleboog als eerste de grond. Hierdoor draait de protectie weg van mijn been en arm. Welke broeken en jassen kunnen ernstige verwondingen bij zo’n schuiver voorkomen? Graag jouw davies en commentaar.
Hi Hans, excuses voor de late reactie! In dit geval is de beste optie is een leren motorbroek omdat dit strak aan het lichaam zit en daardoor de protectie niet van zijn plaats komt. Voor deze rijstijl is leren motorkleding dan ook gemaakt. Als je nog vragen hierover hebt hoor ik het graag. Groet, Davey.
Haha, dat vind ik wel een interessant antwoord. Dus als je van plan bent onderuit te gaan kun je beter leren kleding aan doen? De situatie die Hans schetst ligt volgens mij niet aan de rijstijl…
Tjonge jonge, deze vraag was al in januari gesteld en nog steeds niet beantwoord. Mag dat nog wel ‘zorgvuldig communiceren’ heten..?
Hi Fred, je hebt helemaal gelijk. Die heb ik over het hoofd gezien. Ik heb zojuist Hans voorzien van een passend antwoord.
Ik begrijp het niet. In de afbeelding staat leer 4.12 seconden en Revit PWR 5.90 seconden. In een ander alinea zeggen jullie: “Vergelijk je een motorjeans met een leren motorbroek, dan zal de leren motorbroek winnen op het gebied van veiligheid.”
Kunnen jullie dit toelichten? Ik heb een leren racepak en wil eigenlijk overstappen op jeans, maar niet ten koste van veiligheid.
Zie mijn reactie, die broeken zijn, indien van kevlar zo her en der, prima. Ik heb er vertrouwen in.
Groet,
Obbo
Waarom kan niemand gwn een straight to the point answer zeggen of het veilig is met motorjeans