De T.O.M.S. cursus is één van de racelicentie trainingen in Nederland. Heb jij altijd al willen racen? Wil je sneller rond komen op het circuit? Of wil je je rij-prestaties voor op de openbare weg verbeteren? Dan is de T.O.M.S. cursus echt wat voor jou.
Hier lees je precies wat je moet doen om je race licentie in Nederland te kunnen halen, zodat jij lekker kunt scheuren in Zandvoort en Assen met wat gezonde competitie!
Wat heb ik nodig voor mijn racelicentie
De voorbereiding. Zorg ervoor dat je goed voorbereidt bent op de race licentie dag. Spullen die je zeker niet mag vergeten zijn:
– Een goed 1-delig race overal
– Leren motorhandschoenen
– Sportieve laarzen
– Integraalhelm
– CE gekeurde rugprotector
Theorie motor racelicentie
Je begint de dag met een theoriesessie waarop de algemene kennis van circuit rijden wordt bijgebracht, zodat je onder andere weet waar en wanneer je het circuit op en af moet, wat je moet doen bij een ongeval, en dat je weet wat de verschillende vlaggen betekenen, zodat je niet een van de marshalls van de baan afrijdt wanneer hij met zijn rode vlag staat te zwaaien.
Hierna is het tijd om voor het eerst de baan op te gaan. Om ongelukken in de eerste sessies te voorkomen rijdt je achter een instructeur aan waarmee je de baan gaat verkennen. Terwijl hij het tempo geleidelijk opvoert laat hij je de ideale lijn zien zodat je later weet waar je wel en niet moet gaan rijden.
Na een sessie van 30 minuten verlaat je de baan, en ga je met je instructeur in gesprek over wat er beter kan, zodat je daar in de volgende sessie(s) aan kan gaan werken.
In de 2e theoriesessie staat lichaamshouding centraal. Hierin worden de do’s en don’ts van de lichaamshouding op de motorfiets besproken, vooral leuk voor degene die ein-de-lijk die kneedown willen kunnen maken waar ze al zo lang op azen. En misschien nog wel belangrijker is de tuck-in positie, zodat je geen windvanger van je eigen motor wordt.
In de 2e circuit sessie gaat het er al wat harder aan toe. De snelheid wordt wat hoger, en de hellingshoeken worden ook wat groter.
In deze sessie komt de instructeur ook naast je rijden, en achter je rijden, zodat hij precies kan zien hoe je op de motor zit, en je hierna feedback kan geven over je eigen houding.
Vanaf dit punt begint de cursus een beetje los te komen, want de 3e theorie en circuitsessie gaan maar over één ding: starten. Koppeling in, roodlicht aan, 7000rpm, roodlicht uit, koppeling los. Hoewel dit vrij eenvoudig klinkt is dat het toch niet zolang je geen launch control, traction control, en wheeliecontrol hebt. Om een of andere vreemde reden, staat bij de startoefening ineens heel het paddock paraat met telefoons, camera’s en videorecorders om dit fenomeen vast te leggen.
waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat hier nogal eens wat dingen fout gaan. Onbedoelde wheelies en glijders zijn veelvoorkomende acties die je tijdens deze oefening kunt zien.
In de 4e theoriesessie wordt er vooral aandacht geschonken aan het inhalen, want zeg nou zelf, “racen” zoals ze in de formule 1 doen is ook maar saai, maar omdat ze ook geen Rossi en Marquez taferelen willen hebben wordt er vooral op gehamerd dat je ervoor zorgt dat je voldoende ruimte hebt om in te halen, en dat je niet je motor (en jezelf) op het spel gaat zetten voor een beker van 12 euro.
Ook mag je in de 4e circuitsessie eindelijk vrij gaan rijden. Je mag hier volledig je eigen gang gaan, en ook zijn er instructeurs op de baan die af en toe met je meerijden om te kijken hoe je het er van af brengt, of je niet te gespannen op de motor zit, en natuurlijk zodat ze kunnen zien dat je weet waar je mee bezig bent.
Inhalen is hier toegestaan. Zorg er dus voor dat je bedacht bent op minder snelle en snellere rijders op de baan.
In de 5e theorieles wordt er uitleg gegeven over formatie rijden, en de oefenraces, die gereden zullen worden op een half circuit. Formatie rijden is iets wat je waarschijnlijk maar 1 keer in je leven zal doen, je rijdt hierbij met rijen van 4 coureurs naast elkaar in een grote groep, waardoor je een idee krijgt hoeveel ruimte je hebt op een circuit.
Eerst krijg je nog een 5e circuitsessie, waarmee je nog een keer alles uit jezelf kunt halen, en je snelste rondetijd van de dag neer mag gaan zetten.
In deze sessie zet iedereen de lessen om in de praktijk, en gaan ze helemaal los!
Het rubber vliegt je om de oren, de adrenaline giert door je lijf heel, en ergens zul je ook ooit eens een motorfiets + coureur in de grindbak zien liggen. Ach, risico van het vak zullen we dat dan maar noemen.
Dan begint het formatie rijden, in het begin zal het gevoel apart zijn om met 30 mede-coureurs de eerste bocht in te rijden, waarna je toch doorkrijgt hoe ongelofelijk veel (uitloop)ruimte je hebt op een circuit zoals assen.
Praktijk Motor racelicentie
Daarna is het tijd voor de oefenraces. Die natuurlijk beginnen bij de start/finish.
Met zijn 4e rij je vanaf het stoplicht voluit naar de eerste bocht, de Haarbocht toe. Hierop volgt een flauwe rechtse bocht genaamd de Madijk, waarna de rechtse doordraaier Ossebroeken je klaarzet voor de moeilijkste bocht van het circuit genaamd de Strubben , de korte linkse U bocht die je de veenslang opstuurt waarna je afgevlagd wordt met een wit/zwart geblokte vlag, je recht over het circuit kan oversteken naar de andere kant, waardoor het rondje weer opnieuw begint.
Wanneer je een sprintje of 6 hebt gereden zit je circuittijd voor deze dag er op, waarna je je kunt gaan omkleden en klaarmaken voor de uitreiking.
De 3 snelste van de dag, krijgen naast hun licentie ook nog een leuk presentje.
en als je goed je best hebt gedaan, net als ik. Heb jij aan het einde van de dag ook je racelicentie binnen!
Tips voor beginnend circuitrijders
* Een circuitdag is vermoeiend, zorg dat je voldoende uitgerust bent.
* Je verliest veel vocht op een circuitdag, zorg dat je voldoende water drinkt.
* Zorgt dat je banden voldoende profiel/rubber heeft, niks is zo zonde door je dag te laten verpesten door slechte banden, en zorg ook dat ze op de juiste spanning staan. Circuitspanning is vele male zachter dan door de fabriek opgegeven spanning voor op straat.
* Lees het regelement door en zorg dat je motorfiets in goede technische staat is VOOR de technische keuring.
* Zorg voor goede bescherming. Een punt wat ze duidelijk maken bij de cursus is dat vroeg of laat, iedere circuitrijder wel een keer valt. Uit eigen ervaring kan ik jullie vertellen, goede protectie maakt weldegelijk een groot verschil. Het beste is om met een 1-delig motorpak, leren handschoen, sportieve laarzen en een fatsoenlijke integraalhelm aan het circuit te verschijnen.
* Ben op tijd! Organisaties wachten niet op je en gaan ook zonder jou, gewoon van start.
* Monteer een originele uitlaat, niet alleen is het zonde van je mooie sportdemper wanneer je valt, maar ook kunnen ze je overtredingen schelen. En uitlaat die teveel decibel produceert kan eindigen in een baanverbod!
* And last but not least: Vergeet niet te tanken! Stilvallen midden in een sessie is natuurlijk nooit prettig, maar ook dit kan levensgevaarlijke situaties veroorzaken.
Justin
Justin heeft een echte affiniteit met motorracen. Met een circuitmotor en een crossmotor houdt hij van snelheid. Door zijn lange ervaring in de motorbranche weet Justin als geen ander hoe motorkleding moet zitten en moet voelen.
5 Comments
Add comment Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Is er dit jaar nog een datum ?
Beste Wytze, die is er nog wel maar dan moet je opschieten. Voor aanstaande maandag staat er nog één gepland. Groetjes Justin
Heb je nog een cursus voor 3 personen
kunnen mensen van belgië ook ook hierr hun licentie halen
Voor deze vraag zou ik voor de zekerheid even contact opnemen met de mensen van het circuit waar je de licentie wilt halen. Als je vragen hebt over motorkleding op het circuit hoor ik het graag.