Je motor is waarschijnlijk uitgerust met een zij-standaard, een paddockstand is dus helemaal niet nodig zou je wellicht denken. Toch is een paddockstand reuze handig voor als je wel eens onderhoud uitvoert aan je motor of als je je motor parkeert in een net te krappe schuur. In deze blog bespreken we alle voordelen en de verschillende soorten paddockstands.
Het nut van een paddockstand
Een paddockstand fungeert als een standaard voor je motor, hij zorgt er dus voor dat je motor niet omvalt. Een paddockstand heeft hierbij één groot verschil ten opzichte van een normale standaard. Bij gebruik van een paddockstand komt je wiel namelijk van de grond af.
Door dat het wiel van de grond af komt kun je eenvoudig onderhoud uitvoeren. Je kunt beter bij het wiel, de ketting of de rem van de motor. Daarnaast is een paddocks ook ideaal voor wanneer je bijvoorbeeld je ketting moet schoonmaken of insmeren, doordat je het wiel en dus de ketting kunt draaien.
Een ander voordeel van een paddockstand is dat hij zorgt voor meer ruimte. Een paddockstand zorgt er namelijk voor dat jouw motor rechtop staat. Dit in tegenstelling tot je zijstandaard, waarbij je motor schuint komt te staan en dus meer ruimte in beslag neemt. In een kleine schuur kan een paddock dus voor de nodige extra bewegingsruimte zorgen.
Hoe werkt een paddockstand
Een paddockstand dient altijd bevestigd te worden aan het voorwiel of achterwiel. Er zijn diverse bevestigingsmogelijkheden, hierdoor is er altijd wel een optie voor jouw motor. Na het bevestigen van de stand, kun je deze eenvoudig gebruiken. Je doet dit door simpelweg op de paddockstand te duwen. Hierdoor ontstaat er een hefboomeffect en komt jouw motor omhoog. Het gewicht steunt volledig op de stand waardoor hij stevig staat. Zo ben je helemaal klaar om onderhoud uit te voeren of om de motor veilig te stallen.
Verschillende soorten Paddockstands
In principe zijn er 3 verschillende soorten: voor het voorwiel, achterwiel en een paddockstand die voor beide gebruikt kan worden. Voor dat je er één aanschaft is het dus belangrijk om te kijken hoe jij de deze wilt gaan gebruiken. Daarnaast moet je ook opletten tot hoeveel KG je de stand kunt belasten. Het zou toch lullig zijn als je lekker aan het klussen bent en de stand het begeeft. De verschillende paddockstands, bespreken we hieronder.
Paddockstand voor het achterwiel
Een paddockstand voor het achterwiel is ideaal voor het uitvoeren van onderhoud aan de motor. Het zorgt ervoor dat de motor stevig op de grond staat terwijl jij bijvoorbeeld je ketting kunt schoonmaken en smeren of je band verwisselt.
Een paddockstand voor het achterwiel wordt vaak bevestigd met bobbins. Bobbins zijn stevige steuntjes, waaraan de paddockstand je motor omhoog kan tillen. Nieuwe motoren hebben vaak een mogelijkheid om bobbins in de achterbrug te draaien. Check voor aanschaf van een paddockstand of jouw motor deze mogelijkheid heeft. Ook is het belangrijk om te kijken welke maat bobbins je nodig hebt. Deze komen namelijk in de maten m6, m8 en m10. Door het schroefdraad op de bobbins, zijn deze makkelijk in de achterbrug te draaien.
Heeft jouw motor niet de optie om bobbins te gebruiken? Geen zorgen, dan kun je gebruik maken van universele adapters. Met deze adapters kun je zelf de breedte van de stand instellen. Hierbij is het belangrijk dat je kijkt hoe breed jouw achterbrug is en de adapters hier op afstelt. Het spreekt misschien voor zich, maar een universele paddockstand moet aan beide kanten van de achterbrug worden bevestigd. Je kunt deze dus niet gebruiken als je een enkele achterbrug hebt.
Paddockstand voor het voorwiel
Een paddockstand voor het voorwiel kun je gebruiken bij het schoonmaken van de voorvelg of onderhoud aan de remmen. Doordat het voorwiel van de grond komt, kun je het wiel volledig draaien en kan je overal goed bij.
Een paddockstand voor het voorwiel kan worden bevestigd aan de onderkant van de voorvork of aan het balhoofd. Voor het bevestigen aan de onderzijde van de voorvork, wordt er vaak gebruik gemaakt van een adapterset. Net als bij het achterwiel, is de adapterset verstelbaar en kun je hem dus volledig aanpassen op de breedte van jouw voorvork.
Naast het gebruik van een adapterset kun je de paddock ook bevestigen aan het balhoofd. Het voordeel hiervan is, dat de voorvering volledig uitgezakt hangt. Hierdoor kun je gemakkelijk sleutelen aan de vering of deze vervangen. Ga jij jouw stand op deze manier bevestigen? Zorg dan wel dat je de juiste maat opvuladapters hebt. Hiervan zijn verschillende maten, zodat de paddock goed op het balhoofd past.
Het beste van beide werelden
Een paddockstand die geschikt is voor het voor- en achterwiel, biedt het beste van beide werelden. Deze paddocks worden geleverd met diverse adapters zodat je de paddock volledig kunt aanpassen voor diverse toepassingen. Wil je hem aan de achterzijde bevestigen, dan kan dit door gebruikt te maken via bobbins of een adapterset. Wil je de voorzijde van de motor omhoog wippen, dan kan je de paddock bevestigen aan de onderkant van je voorvork.
Je motor parkeren met één hand
Naast bovengenoemde paddockstands, kun je ook nog kiezen voor een verrijdbare paddockstand. Hiermee ga je voor het ultieme gemak. Eigenlijk is het een combinatie van een paddockstand en een motormover. Hiermee kun je heel eenvoudig de motor manoeuvreren. Met een verrijdbare stand kun je in principe met één hand jouw motor door de garage of schuur rijden. Dat scheelt een hoop gezweet, onhandig gestuntel en rugklachten.
Ben je na het lezen van deze blog geïnteresseerd geraakt in een paddockstand voor jouw motor? Check dan ons aanbod!
Nick van Oosten
Onze huistuner Nick draait aan de knoppen wanneer het aankomt op advertising en weet van alles over SEO. Hij droomt ervan om op korte termijn zijn motorrijbewijs te halen, maar waar hij meer moeite mee heeft is welke motor hij vervolgens zal kiezen.