De Fiera Milano opende vorige week haar deuren voor de 78e editie van de Milan Motorshow: Eicma (Esposizione Internazionale Ciclo Motociclo e Accessori). Ondanks de absentie van BMW, Ducati, KTM (Husqvarna) en Harley-Davidson is er meer dan genoeg nieuws te melden om een flinke blog mee te vullen. Valentino Rossi heeft zijn definitieve afscheid genomen, dobberend in een zee van geel. Spectaculaire conceptmotoren waren ook dit jaar gewoon aanwezig en ook de aankondigingen van nieuwe modellen en modelupdates waren er in overvloed. De 10 meest noemenswaardige nieuwtjes (naar mijn mening) van de Eicma 2021 vind je in deze blog.

Made in China, CF Moto SR-C21

Tsja laten we maar aftrappen met een onverwachte verschijning. De CF Moto SR-C21. Made in China met het hart van een KTM RC8, kennen we die nog? Wat betreft looks valt er weinig te klagen en zien we duidelijk trekjes die zijn af te leiden van een Tuono of R1. Of dit concept echt in productie zal gaan is nog even afwachten maar het oogt veelbelovend. Laten we wel hopen dat het liter grote KTM blok nog even onder de loep wordt genomen.

MV Agusta Adventure? MV Agusta Lucky Explorer

Het Italiaanse motormerk is welbekend om zijn supersports en agressieve naked bikes en de sprong naar het uitbrengen van een Adventure bike lijkt vergezocht maar vergeet niet dat MV ook eigenaar is van Cagiva, een merk dat befaamd is om zijn prestaties in de Dakar. Of MV het Cagiva merk nieuw leven in zal blazen is nog maar de vraag, vooralsnog lijkt het erop dat de Lucky Explorer onder MV Agusta zal vallen. De deur naar de Adventure tak is hoe dan ook keihard ingetrapt en laat zien dat het adventure segment in een groei beland is.

Adventure is the new black

Mooi bruggetje (al zeg ik het zelf) naar de adventure trend die al enige tijd loopt. Een nieuwe Honda Africa twin, de Yamaha Tenere, BMW & Ducati die beiden lekker doorpakken met iteraties op de GS en Multistrada modellen. En nu MV met twee drie-cylinders en Husqvarna met de Norden 901 die ons nog boven het hoofd hangt. Adventure is on the rise, ontzettend leuk natuurlijk en het zijn stuk voor stuk prachtige machines voor de grenzeloze rijders onder ons. Oh ja bijna vergeten, Aprillia has also joined the party met de kersverse Tuareg.

Moto Guzzi V100

Alle aanwezige merken hebben genoeg leuks te melden maar Moto Guzzi springt er tussen uit met het nieuwe V100 model. Het merk staat bekend om zijn klassieke looks welke ook in de V100 aanwezig zijn. Dat gezegd hebbende zijn er maar weinig motoren zo geavanceerd als de V100. Quickshifter, Autoblipper, 4 rij-modi,  Cornering ABS, Cruise control, Verwarmde handvatten, Bluetooth verbinding en actieve aerodynamica. Oh en uiteraard mag de 115pk niet onbenoemd blijven maar nog belangrijker 105NM koppel! Ook ik snap niet waar Moto Guzzi mee bezig is maar laat ze vooral doorgaan.

Triumph

Ook dit jaar laat Triumph er geen gras over groeien. De stand stond tsjokvol nieuwe modellen en updates. Allereerst de Speed triple 1200 RR. Er zijn wel een aantal lijnen te trekken tussen de 1200 RR en de Superveloce maar de RR is merkbaar meer neo dan retro en heeft ook een toef meer vermogen. De reden dat de 1200 RR zo opmerkelijk is komt door het feit dat het merk nog nooit een literbike (of meer) in de line-up heeft gehad. De Recente 765 Daytona komt er het dichtst in de buurt.

Ook de Tiger heeft een klein broertje gekregen welke gebaseerd is op het 660 blok dat we vorig jaar hebben mogen aanschouwen in de Trident. Het betreft echter geen Adventure model maar een Tour waarmee Triumph zich lekker tegen de stroom in beweegt.

Honda Hornet

Een CBR1000RR-R SP Fireblade anniversary editie. Leuk leuk, maar zegt het woord “Hornet” je iets? Er is nog weinig bekend maar Honda heeft wel kenbaar gemaakt dat ze bezig zijn met een gloedspiksplinternieuw & snel model. Meer dan een 3d render heeft Honda niet vrijgegeven maar deze doet enigszins denken aan de ruwe vorm van een KTM duke 7 of 890. Ook bij deze nieuwe Hornet hoopte ik op een nerveuze viercilinder maar tekenen van een parallel twin zijn er al wat eveneens aan een KTM doet denken.

En hoe gaat het met de toekomst?

Naast al het kabaal van de met benzine gevoerde racemonsters bevinden we ons op het kantelpunt van het tijdperk van de elektrische motor. Er is een enorme groep motorrijders die nooit en te nimmer de overstap zal maken naar elektrisch maar voor degene die dit wel overwegen of de beweging naar elektrisch aanmoedigen zijn er genoeg aankondigingen.

Allereerst Cake, een elektrisch motormerk bekend door zijn simplistische ontwerp en ongeëvenaard hoge prijzen. Los van de onbetaalbaarheid begint het merk voet aan de grond te krijgen door de versitiliteit en applicaties van de motoren zie bijvoorbeeld de samenwerking met wildlifecollege (anti-stropers).

 

Een andere opmerkelijke verschijning is de Verge TS. Wellicht de meest futuristische motor op de beurs, hij laat alleen geen lichtspoor achter.